Is deze Miyata geschikt, en de prijs waard?

Goedemiddag allemaal!

Ik zal maar met de deur in het forum vallen; ik zoek een fiets. Ik ben twee en een half jaar geleden overstag gegaan voor een Elops 520 van Decathlon. Een goedkope fiets, maar wel comfortabel en ik wilde voor het eerst in mijn leven eens een nieuwe fiets. Ik heb een laag inkomen en dit leek me een aardige prijs/kwaliteit verhouding. De fiets was een aantal maanden echt mijn pareltje, hij fietste heerlijk. Ik fiets per dag ongeveer 15-20km en wil af en toe eens een lang stuk doen van 60-80km.

Maar de problemen begonnen al snel met voornamelijk de remblokjes - die sleten af alsof ik dagelijks een Tour de France reed, bergafwaarts en met obstakels. Ik ben in een jaar tijd door drie paar remblokjes gegaan. Daarna begonnen de versnellingen te haperen. Meerdere keren laten afstellen bij Decathlon, maar ze blijven ratelen. De ketting is compleet verroest. Ja, ik fiets ook met slecht weer, maar op werk en thuis staat mijn fiets ALTIJD droog en warm. Ik had het idee dat mijn oude verrotte Batavus Old Dutch het veel beter hield, want die stond altijd buiten. Maar goed, die had dan ook geen versnellingen.

Al met al zijn we nu op het punt waar mijn Elops eigenlijk een grote beurt moet, en met alles wat eraan gedaan moet worden kom ik snel op 150 euro. Ik heb van meedere mensen gehoord dat een Elops zo’n grote beurt eigenlijk niet waard is, omdat de fiets gewoon eigenlijk na drie jaar schroot is geworden. Een nieuwe Elops is 350 euro, maar of ik dat nog wil? Ik vind het een hele fijne fiets, maar hij slijt me echt té rap.

Nu heb ik in de buurt een mooie Koga Miyata gezien, en ik zal eerlijk zijn - ik viel vooral op het uiterlijk ervan. Hij staat bij een lokale fietsenmaker/retailer, en hij vraagt er 400 euro voor. Hij is helemaal vernieuwd/gesmeerd en nagekeken, hij is rijklaar. Het is een Koga Road Mixed met 18 LX versnellingen, en hij ziet er heel netjes uit. Hij heeft nieuwe remmen, cassette, ketting, crankstel en zadel. Ik heb er echter totaal geen verstand van. Ik wil morgen even gaan kijken naar de fiets, en wil heel graag weten waar ik op moet letten.

Mijn eisen:

  • Fiets die vrij licht trapt
  • Een fiets die geen extreem duur onderhoud vereist (als er iets stuk gaat snap ik dat, maar ik wil geen honderden euro’s per jaar kwijt zijn aan standaard onderhoud)
  • Sportief model (geen racefiets, maar ook zeker geen omafiets oid)
  • Duurzaam frame (iets dat dus niet na drie jaar uit elkaar valt)
  • Mogelijkheid voor een leek zoals ik om enigzins te leren hoe ik zelf klein onderhoud kan plegen aan de fiets

Vragen:

  • Versnellingen. Deze specifieke fiets heeft er 18, is dat niet erg veel? Betekent dit extra of duurder onderhoud?
  • Merk remmen. Ik heb van horen zeggen dat alleen Shimano goed is en de rest rotzooi, maar is dit echt waar? Deze fiets heeft volgens mij een ander merk, het is niet goed te zien op de foto’s. Ik ga daar morgen naar kijken maar wil graag weten of dit een reden is hem wel/niet te kopen.
  • Is 400 euro een redelijke prijs voor deze fiets? Ik vind het aan de hoge kant, maar dat kan ook zijn omdat ik niet gewend ben veel geld uit te geven en 400 euro is mijn volledige spaarpot.
    -Of is het voor mij (geld is helaas gewoon een kwestie) toch beter mijn Elops te laten fixen en hier op te rijden tot die erbij neervalt?

De fiets in kwestie

Alvast bedankt!!

Je hebt gelijk: dat is erg veel geld voor die fiets, die zeker 30 jaar oud is. Kwaliteit is wel in orde bij Koga Miyata. (tegenwoordig gewoon Koga). Bedenk: Die Elops zal over 3 jaar weer zo’n schadepost opleveren. Dat staat ook vast… Die 18 (3 voor en 6 achter) versnellingen ga je niet gebruiken, misschien maar 4 of 5.
Ga eens kijken en vooral ook naar de banden, want met je kilometrage zul je ook wel een keer nieuwe banden nodig hebben. Remmen gaat meestal over de blokjes, daar ben je niet aangewezen op Shimano.
En vooral: kijk ook verder bij andere fietswinkels.
De fotoos zijn niet duidelijk over het merk van de (centrepull)-remmen.
Blijft erg duur!..

Bedankt Sjef!

Is het nog de moeite waard om hem te gaan bekijken of zal ik gewoon verder zoeken? Wat zou volgens jou de waarde zijn van deze fiets? Misschien kan ik nog afdingen :wink:

Nieuwe banden heb ik zeker nodig, vandaar ook de grote beurt. Echter vind ik het weer wel zonde om alles eraan te laten doen als ik toch snel een nieuwe/andere koop.

Misschien toch voor nu de Elops nog laten opknappen en rustig verder zoeken naar iets dat perfect past bij mij?

Ik vind het maar lastig, haha!

Kijken/proefrijden kost niets. Alleen zo leer je te vergelijken.
Die Koga is zeker €100,- te duur. In jouw situatie: niet doen.
Inderdaad: goed rondkijken: er wordt veel aangeboden, o.a. door mensen die naar een e-bike overstappen. Lage prijzen (fiets staat in de weg…) en als er dan werk aan is, laat je dat doen.
Bij een derailleur is vaak de ketting opgerekt en dan moet je ook de cassette (tandwielen achterwiel) (laten) vervangen, anders blijft het ratelen.

Bij lage prijzen denk ik aan €100 tot max €150,-. Al weet ik dat de prijzen voor fietsen een onverklaarbare jump hebben gemaakt. Het blijft vraag en aanbod.