Hoe dwing je een maximumsnelheid op het fietspad af?

Ook in dit artikel het bekende frame dat de snelle fiets gevaarlijk is omdat deze snel kan rijden. En dat niet-bestaande probleem moet vervolgens opgelost worden met overbodige techniek en regelgeving.

De volgende mededeling krijg ik in beeld:
Laat anderen meedoen in de conversatie.
Deze topic is duidelijk belangrijk voor je – meer dan 20% van de reacties zijn van jou.
Hou je in de gaten dat anderen ook de ruimte krijgen om hun visie te geven?

Een speed-pedelec mag tot 4000 Watt ondersteuning leveren. Op de markt zijn 1000 Watt-versies beschikbaar [foutieve link naar een Stromer-model verwijderd, zie vervolg – TH].

Een speed-pedelec mag tot vier maal het vermogen leveren dat de bereider zelf levert. De bereider levert dan slechts 20% van het totale vermogen.

De informatie van fietsenwinkel punt nl klopt niet en bovenstaande bericht ook niet. Ik heb zelf zo’n Stromer ST2s en die heeft een achterwiel motor met 500 Watt vermogen. Die 1000 Watt (vermogen) van jdt moet zijn 1000 Wattuur (energie) en slaat dus niet op de motor maar op de opslagcapaciteit van de accu. Bovendien is die capaciteit in werkelijkheid 983 Wh en geen 1000 Wh zoals die dozenschuiver op haar site vermeldt. Men maakt het allemaal iets mooier dan het werkelijk is… ongetwijfeld zal dat ook het geval zijn bij de service van die dozenschuif-internetwinkel.

Beste jdthood: als je statements maakt, moet je wel de informatie goed lezen. Er is een verschil tussen vermogen (Watt) en acculading (Watt-uur, Wh). Die twee haal je door elkaar. De ‘sterkste’ speed-pedelecs hebben een vermogen van 500W. Het accuvermogen is niet van belang, want bepaalt de actieradius, niet de snelheid. Ook bij een hoger vermogen kan de speed-pedelec niet harder dan 45 km/h.
De Kopgroep van Speed-pedelec rijders wil een aparte categorie voor de speed-pedelec waarbij het vermogen niet hoger is dan 600-700 Watt. Dan kan de speed-pedelec verantwoord rijden op de rijbaan, daar waar dat kan en met aangepaste snelheid op het fietspad, daar waar de rijbaan te gevaarlijk is. Met de aparte categorie kan de wegbeheerder dit toestaan, zonder dat lawaaige, milieuvervuilende en zware bromfietsen weer op het fietspad komen.

Je hebt gelijk, de speed-pedelec waar ik naar gelinkt heb heeft een 500W-motor en geen 1000W. De maximum bij Stromer is dus nog steeds 850 Watt: https://www.stromerbike.com/nl_NL/e-bikes/st5.html

Er zijn al speed pedelecs met meer ondersteuningsvermogen dan de genoemde 500 Watt van de Zwitserse Stromers. Het Duitse merk Klever levert een speed pedelec met 600 Watt ondersteuningsvermogen op de X speed. En er zijn enkele merken die al over de 1000 Watt leveren maar met een prijskaartje van 15K+…

De Stromer ST5 krijgt inderdaad 850 Watt vermogen maar die fiets komt pas in juni 2018 op de markt. Mijn ST5 is overigens al besteld…

Hoi @Lomito, ik mag hopen dat dit een automatisch gegenereerde mededeling is en niet een bewuste actie van de moderator :grin:

Dat is een zeer valse voorstelling van de functie van een moderator! Hoe haal je het in je hoofd?

@Sjeff, jij kunt ook niet tegen een geintje zeg. Gelijk een PM met een formele waarschuwing en een publieke afstraffing. Op deze manier schrik je alleen mensen af, wat een (diepgaande) discussie over onderwerpen die er toe doen geen goed doet. Als je je persoonlijk aangesproken voelt, hierbij mijn welgemeende excuses.

Je veronderstelt te kwader trouw dat ik onder een anders identiteit berichten plaats. Dat is geen geintje!

Ik ga hier geen welles-nietes discussie voeren.

Terug on-topic: ik zie ook een trent met sterkere motoren. Dit zal natuurlijk wel meer stroom kosten waarmee de aktieradius onder druk komt. Ik zie de accu’s op korte termijn niet groter worden dan 1KWh. Wellicht dat een innovatie als het inbouwen van een snellader een optie gaat zijn. Snelladers zijn tegenwoordig niet groot meer en kunnen in het frame weggewerkt worden.

Stoeien met de moderator kan ik je niet aanbevelen, de machtsmiddelen zijn immers ongelijk verdeeld. Het zou wel netjes zijn als de moderator zich ook als zodanig kenbaar maakt. Dat voorkomt dat forumleden onverwachts een tik in het gezicht krijgen van een ander forumlid waarmee zij dachten op gelijke voet te staan.

Ik verwacht overigens wel grotere accu’s dan 1 kWh, technisch is het niet moeilijk om een grotere accu te maken zolang je over fysieke ruimte beschikt. Merken als Stromer zijn hierin beperkt maar een merk als Klever heeft door een slim frame-ontwerp juist ruimte te over. Ik zie daar nog wel een 1,5 kWh accu in geplaatst kunnen worden!

Op de E-bike Xperience (beurs) waren verschillende tweewielers te zien met 850 Watt motor. Één van deze wordt door de fabrikant een ‘race-pedelec’ genoemd (of ‘R-pedelec’) en heeft een theoretische topsnelheid van 70 km/uur. Er stond ook een fiets met 750 Watt motor, gashendel, blauwe kentekenplaat (omdat hij begrensd is op 25 km/uur… tenzij je de begrenzing uitschakelt natuurlijk) met een prijs lager dan een dure Koga.

Dat heb ik misschien al aan zien komen; tenminste als het een Trefecta betreft (maar die adverteerden met 1000W). 70km/h!!!

Dus, hoe dwing je dan de maximumsnelheid af?
We komen niet verder dan termen als “betere controle en/of hogere boetes” dan wel het onzalige ISA-systeem. Ook mijn suggestie voor de OBD-poort (On-board diagnostics) om de politie de instellingen van e-bikes te laten aflezen spreekt hier niemand aan.

Vandaag, tijdens mij joggingsrondje flitste een speeder - overigens een verder keurig rijdende forens op een weg zonder fiets- of voetpad - langs mee heen. Niks horen aankomen, ik had uitwijkend voor een gat of plas zo in zijn voorwiel gelopen. De racefietser daarna, ging beduidend langzamer (kennelijk reed de SPér tussen de 35 -40km/h). De botsing met de racer zou minder hard aangekomen zijn, ook vanwege het gewichtsverschil.
Bij een Tesla hoor je tenminste vaak nog de banden.

Die SPér mocht op die weg 45km/h. Tja, het blijft - vooralsnog - een fascinerend onding op onze wegen.

Ik zou graag zien dat de speed-pedelec een aparte categorie wordt, die losgekoppeld wordt van ‘de brommer’. En daarbij het maximum vermogen op 700, misschien 800 Watt. Met een 500 Watt motor ga je hard zat. Een beetje meer vermogen maakt het makkelijker bij tegenwind, heuvel op etc.
Ik vind de ontwikkelingen naar vermogens boven 1000 Watt niets meer met de speed-pedelec, zoals hij bedoeld was en tot nu toe gebruikt wordt, te maken hebben.

De Trefecta URB L1E heeft volgens de fabrikant een 4000 Watt motor en een maximumsnelheid van 70 km/uur. Er wordt een versie (de ‘URB speed pedelec’) aangeboden waarop de vermogen begrensd is om aan lokale regels te voldoen maar zulke begrenzing is makkelijk uit te schakelen.

Kan ik geweest zijn, ik ben afgelopen week veel meer joggers tegen gekomen, waarschijnlijk dankzij het verbeterde weer. Als SP-er scan ik de weg vrijwel constant af op takken, kuilen, plassen, steentjes, opgevroren wegdelen, plassen… dat is een automatisme geworden, net als het rondom checken op ander verkeer. Zo kan ik ook anticiperen op uitwijkmanoeuvres van joggers die een kuil of dergelijke willen ontwijken.

Alert rijden is op een SP echt noodzakelijk vanwege de hogere snelheid en het doorgaans niet-alerte weggedrag van andere gebruikers. Zoals joggers die niet even over de schouder kijken voordat ze een onverwachte beweging maken. Veel erger zijn fietsers die helemaal in hun eigen bubble rondrijden, compleet doof door oortje/koptelefoon, door poolwaardige capuchon of ouderdom… je hebt er als SP-er maar rekening mee te houden.

Zoals gezegd is het scannen van wegdek en verkeer volledig geautomatiseerd en daardoor nauwelijks een belasting. Het is zelfs leuk om te ervaren dat je verkeerssituaties eerder doorzien dan andere weggebruikers en daardoor betere keuzes kunt maken.

Je maakt toch wel een foutje: De Trefecta URB l1E voldoet niet aan de EU verordening 168/2013 + aanvulling 3/2014. Hij valt dus niet onder de speedpedelecs, ook als wordt deze Trefecta begrensd op 45 km/h. Dat de fabrikant daar de naam aan geven “URB speed pedelec”, maakt dat niet anders.
De Trefecta is een elektrische brommer, voorzien van een gashendel, waarbij je de actieradius van de accu kunt vergroten door mee te trappen (hoeft niet, het kan). Gelieve dus geen appels met peren te vergelijken. En zoals mdevries aangeeft: in de rvv moet de speedpedelec beter omschreven worden. In België hebben ze dat al beter voor elkaar.
Tenslotte: het is echt kinderlijk eenvoudig om een gewone ebike (25 km/h), 40 km/h te laten rijden. Veel eenvoudiger, dan het opvoeren van een snorscooter. Dus de twee miljoen gewone ebikes 25 km/h - net als speedpedelec en snorscooter (a’dam + rest grote steden), dan ook maar - met helm - naar de rijbaan verbannen ?

Bedankt voor de toelichting maar ik heb geen foutje gemaakt. Ik heb de website van de fabrikant goed geciteerd. Waar ik op wilde wijzen is dat deze fabrikant een voertuig op de markt wil brengen met de hoogste mogelijke vermogen en snelheid voor elke voertuigcategorie. Hoe de RDW gaat oordelen over deze specifieke voertuigen weet ik niet; daar heb ik ook niets over gezegd.

In jouw weerwoord heb je de URB l1E en de URB Speed Pedelec wel door elkaar gehaald. Volgens de website is de ‘peak motor power’ van de URB Speed Pedelec begrensd op 1kW (in tegenstelling tot de URB l1E: 4 kW).

Punt is: als je een grens trekt wordt die grens opgezocht.

De wetgever trekt de grens van de e-fiets op: maximumvermogen 250 W, ondersteuning tot 25 km/uur. Daar is volgens mij niets mis mee. Krachtigere/snellere voertuigen horen in de regel niet op het fietspad te komen.

Je hebt het ook over snorfietsen. Die moeten volgens mij allemaal van het fietspad af.

Opgevoerde voertuigen zijn een ander probleem. Daarom de huidige discussie over hoe je een maximumsnelheid afdwingt.

Onze noordelijke krant adviseert je gewone e-bike op te voeren want dan mag je gewoon over het fietspad…