Hoe haal je de meeste kilometers uit je accu? Zeven tips van TestKees

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/hoe-haal-je-de-meeste-kilometers-uit-je-accu-zeven-tips-van-testkees/

De meest gestelde vraag over de elektrische fiets: hoe ver kom ik met een volle accu? TestKees helpt je om meer kilometers uit je accu te persen. 1. Hou een iets lagere snelheid aan ‘Een elektrische fiets is begrensd op 25 kilometer per uur. Als je continu op het maximum zit, heb je ongeveer 180…

Ik maak me daar niet zo druk over. Tegen de tijd dat de accu echt slecht wordt (5-6 jr) heb ik allang een nieuwe E-fiets gekocht met een nog grotere accu.

Wanneer je voor het eerst een E-fiets koopt geeft je accu het maximale bereik maar in de winter en met het verstrijken der jaren neemt dat bereik af. Voordeel is wel dat je door regelmatig te fietsen meer conditie krijgt en minder vaak op hoogste ondersteuning gaat rijden. Zo compenseer je op natuurlijke wijze voor de afnemende accucapaciteit.

Mijn tip is om altijd de grootst mogelijk beschikbare accu te kiezen zodat je zo lang mogelijk kunt doorrijden op je dure E-fiets qua afstand per rit als levensduur. Ik zie dat de meeste kopers van een nieuwe Stromer, ongeacht het model vrijwel allemaal kiezen voor het “blauwtje” ofwel de 983 Wh accu. Bij het instapmodel ST1 geeft dat de grootste actieradius bij maximale comfortsnelheid.

Een typisch zuinige Hollandse vraag.
Ik ken geen buitenlandstalig forum waar over deze vraag wordt gediscussieerd.
Geen verjaardag met de familie waar dit onderwerp niet ter sprake komt.
Zuinig rijden is voor menigeen een doel op zich geworden.

Mijn antwoord is steevast dat je een motor op je fiets hebt gemonteerd om er plezier van te hebben.
Een zuinig gebruik kan ik niet associeren met plezier hebben van.

Als een accu te weinig is voor je geplande rit, moet je een tweede accu meenemen.
Ortlieb ( van de tassen ) heeft dat goed begrepen, en heeft een fietstas uitgebracht speciaal voor e-bikes met een vak voor een tweede accu.

3 likes

Maria, je bent een soulmate!

Ik heb een berekening ontwikkeld waarbij de prestatie van de E-fiets met relatief objectieve input kan worden vastgelegd. Een hoog stroomverbruik resulteert hierbij in een hoge rijplezier-index.

Twee weken geleden heb ik een rit gemaakt van Herveld naar Eindhoven, 75 km, en daarbij mijn 2e accu meegenomen in een rugzak. In Mariaheide een heerlijke Tripel Karmeliet (€ 3,00!) gedronken bij D’n Brouwer en de 2e accu geplaatst. Gewoon lekker doortrappen op maximale ondersteuning met een kruissnelheid van 45 km/u. Volgende dag op de terugweg heb ik de accu gewisseld in Schaijk en gelijk heerlijk geluncht bij De Notaris. Ook dat is rijplezier.

Soulmate of niet, ik kijk er iets anders tegen aan. :wink:

Door wat minder ondersteuning te gebruiken heb ik nog het idee dat ik zelf ook nog wat moet doen. Des te verder ik op een accu kom des te meer ben ik in beweging. Nu moet je het niet overdrijven, maar ik fiets zelden op de hoogste stand.

Vroeger moest ik elke dag 15 km heen naar de Havo en 15 km terug op een normale fiets zonder hulp en met 1 versnelling. Ik ben zelf aan de zware kant (toen niet) en daarom stel ik mij de discipline om zelf ook nog wat te doen. “waarom heb je dan een e-bike?”, Als ik moe wordt kan ik meer leunen op de ondersteuning en ik zie het een beetje als een work-out met een buffer. Als ik de wind op de kop heb zet ik hem liever een versnelling lager dan dat ik de ondersteuning hoger zet.

Voor de actieradius hoef ik het niet te doen. Ik kom 100km ver op 1 lading en of dit nu 70 km zou zijn; ik fiets niet op tijd en ik kan het lekker rustig aan doen.

Ik deel wel de mening dat niet iedereen zo’n fiets nodig heeft. Overgewicht is een pandemie geworden en veel mensen zouden zich verwennen met een normale fiets en dan kijk ik ook naar scholieren. Toen ik studeerde waren er bijna geen dikke leerlingen en als ik het nu bekijk is dit nogal uit de hand gelopen. Voor velen is de e-bike géén uitkomst. Ik juich het toe dat er wel kritisch wordt bekeken of een e-bike beter is dan normaal tegen de wind instampen net zoals vroeger. Het is dat ik artrose heb, anders zou ik geen e-bike nemen. De voldoening die matig bewegen teweeg brengt geeft aan dat er gewerkt is.

Waar het over gaat is het volgende:
Mensen met obesitas zouden eigenlijk meer normaal moeten fietsen omdat dit ook een stuk beter is voor de gezondheid. Als ik zo’n zware vent voorbij zie komen die me vlug inhaalt dan vraag ik me wel eens af of dat zijn e-bike een duiveltje is voor zijn gezondheid.

Kijk ik naar mezelf dan heb ik eigenlijk geen e-bike nodig en omdat ik artrose heb ga ik vaak tot het uiterste van mijn kunnen door de ondersteuning zo laag mogelijk te houden. :wink:

PS: Schaijk is een mooi dorp hé :grinning: Ik woon er heel dicht bij.

In de opsomming van tips, mis ik de cadans.
Het rendement van een middenmotor is het best bij een cadans van 80 rpm.
Zodra je sneller gaat trappen, daalt het rendement van het systeem al snel van 80% naar 50%. Heb ik gemerkt.

Stel je hebt een accu van 600 Wh.
Je rijdt die leeg tot 20%.
Je rijdt met een sportieve cadans van 100 rpm.
Per saldo kan je minder dan 300Wh motorvermogen toevoegen aan je eigen inspanning.

Hoe kan je die 300Wh zo efficient mogelijk inzetten als je een lange rit in een sportieve cadans wil maken?
Om met 20 km/uur te fietsen, moet je ongeveer 100W leveren.
Met 50 % ondersteuning (50W eigen input) kom je 120 km ver.

25 km/uur vraagt ongeveer 150W
Met 50W eigen input kom je 75 km ver.

In de voor de motor optimale candans fietsen is wel een nuttige toevoeging. In de praktijk in Nederland zullen mensen vooral in een te lage cadans fietsen.

[quote=“system, post:1, topic:5080, full:true”]
Welke lader voor je elektrische fiets?
Je accu bijladen terwijl je koffie drinkt. [/quote]

Er is een tijd geweest dat een oplaadfaciliteit een kwaliteitskenmerk voor de horeca was. Maar ik zie het niet veel meer.
Desalniettemin blijkt er een website te bestaan met alle? oplaadpunten.
Nooit geweten.
https://www.fietsoplaadpunten.nl/

Ik heb er ook nooit serieus gebruik van gemaakt.
Het gebeurde mij wel dat ik net 100 Wh te kort kwam om mijn rit te voltooien.
Maar nadat ik de kosten en het gewicht van een snellader had afgewogen tegen de kosten en het gewicht van een kleine niet zo zware accu voor die extra 100 Wh, won de tweede accu het van de snellader.

Ik heb de tweede accu als een enorme bevrijding ervaren.
Nooit meer angstig hoeven te rekenen aan mijn actieradius.

https://www.knooppunter.com/wat-een-fietsvriendelijk-café

Die tweede accu kan gebruikt worden om de actieradius te verdubbelen en range anxiety te voorkomen. Voor mij is die tweede accu vooral van belang om meerdere ritten na elkaar uit te kunnen voeren. Kom ik thuis van een afspraak bij een klant, heb even tijd om te lunchen en moet dan weer vertrekken voor een tweede afspraak. Tijdens die lunch kan ik de accu niet voldoende opladen om weer over de volle actieradius te beschikken. Soms doe ik wel 3 of 4 ritten per dag… terwijl de 2e accu gebruikt wordt om de 2e rit te maken wordt de 1e accu weer opgeladen zodat ik bij thuiskomst weer over een (bijna) volle accu beschik voor een 3e rit.

De discussie wel of geen e-bike kopen speelde bij mij 2 jaar terug ook. Ik was jaren lang iemand die graag 2 keer per week een fietstocht maakte. In 99% van de gevallen de auto liet staan, zelfs met lichte regen.

Door omstandigheden ging het niet best met mijn conditie en gewicht en beperkte de ritten zich tot max 1 keer per week met goed weer niet verder dan 10km. Kortom de lol was er af.
Even later was ik met mijn schildklier ingeregeld, het gewicht was een beetje gedaald en trok ik naar de fietsenboer om een sportieve fiets aan te schaffen. Die trok me over de streep om met een e-bike te beginnen en na een jaar voor een gewone fiets terug te komen.
Achteraf is dit advies beter geweest dan ik me ooit voor mogelijk had kunnen houden.
De eerste ritten voelden sowieso al aan alsof ik op een motorfiets was gestapt. Vrij snel spookte door mijn hoofd dat de ondersteuning alleen omhoog ging als de weg en weersomstandigheden of mijn conditie mij parten speelden. De lol in her fietsen en ook van verre ritten was heel snel terug en de conditie werd snel beter. Op een hogere ondersteuning dan de laagste ondersteuning wordt misschien maar 5% van de tijd gereden. Dat sloeg na een jaar geleden in een keer plotseling om toen ik ernstig ziek werd. Nadat ik groen licht kreeg en het advies om de verbetering van de conditie weer langzaam op te starten, ben ik begonnen het fietsplezier te hervinden en reed ik bijna 2 maanden lang op de hoogste ondersteuning. Dat is in enkele maanden tijd weer terug gebracht naar de laagste ondersteuning omdar dit gewoonweg het meeste voor je conditie oplevert.
Dat de hele goegemeente jong of oud op een gewone fiets of een pedelec mij voorbij komt stormen doet me niets meer.
Ik fiets niet alleen voor mijn plezier maar mijn gezondheid moet er ook baat bij hebben. Ik begrijp heel goed dat als je een heel druk leven hebt, genoeg beweegt en je moet dagelijks kilometers maken dat je op de hoogste ondersteuning gaat rijden.
Ik heb dank zij dit forum wel geleerd en ervaren dat ik goed op de cadans tijdens het fietsen moet letten. Ik reed aanvankelijk te veel in de hoogste versnelling (9). Nu is dit terug gebracht naar gemiddeld 6. Hierdoor blijven mijn knieën en rug klachten vrij. Souplesse heet dit andere rijden met een mooi woord.
Inmiddels rijd ik afhankelijk van het weer zo’n 30-40 km achtereen in de laagste ondersteuning. Voor de af en toe iets langere tocht gaat ook bij mij de ondersteuning naar tandje 2. Ja en helling op en stevige wind zijn stand 3 en 4 echt lekker. Ik weet dat mijn bereik veel hoger is door te rijden met een lichte ondersteuning, maar helder moet zijn dat dit niks met zuinigheid te maken heeft, maar gezondheid en conditie hiervoor de aanleiding zijn. Ik ervaar met mooi rustig weer en de hogere cadans die ik tegenwoordig rijd, dat de batterij van 145 nu 175 km meegaat. Geen doel op zich. Ja en eindelijk begin ik na de ellende van overgewicht van mijn schildklier flink gewicht te verliezen door het fietsen. Het fietsen afgewisseld met wandelen, zijn hier debet aan.
De lol en conditie blijven het aller belangrijkste voor mij.

2 likes

Zonnepaneelkleding dragen :stuck_out_tongue:

1 like