Hoe haal je de meeste kilometers uit je accu? Zeven tips van TestKees

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/hoe-haal-je-de-meeste-kilometers-uit-je-accu-zeven-tips-van-testkees/

De meest gestelde vraag over de elektrische fiets: hoe ver kom ik met een volle accu? TestKees helpt je om meer kilometers uit je accu te persen. 1. Hou een iets lagere snelheid aan ‘Een elektrische fiets is begrensd op 25 kilometer per uur. Als je continu op het maximum zit, heb je ongeveer 180…

Ik maak me daar niet zo druk over. Tegen de tijd dat de accu echt slecht wordt (5-6 jr) heb ik allang een nieuwe E-fiets gekocht met een nog grotere accu.

Wanneer je voor het eerst een E-fiets koopt geeft je accu het maximale bereik maar in de winter en met het verstrijken der jaren neemt dat bereik af. Voordeel is wel dat je door regelmatig te fietsen meer conditie krijgt en minder vaak op hoogste ondersteuning gaat rijden. Zo compenseer je op natuurlijke wijze voor de afnemende accucapaciteit.

Mijn tip is om altijd de grootst mogelijk beschikbare accu te kiezen zodat je zo lang mogelijk kunt doorrijden op je dure E-fiets qua afstand per rit als levensduur. Ik zie dat de meeste kopers van een nieuwe Stromer, ongeacht het model vrijwel allemaal kiezen voor het “blauwtje” ofwel de 983 Wh accu. Bij het instapmodel ST1 geeft dat de grootste actieradius bij maximale comfortsnelheid.

Een typisch zuinige Hollandse vraag.
Ik ken geen buitenlandstalig forum waar over deze vraag wordt gediscussieerd.
Geen verjaardag met de familie waar dit onderwerp niet ter sprake komt.
Zuinig rijden is voor menigeen een doel op zich geworden.

Mijn antwoord is steevast dat je een motor op je fiets hebt gemonteerd om er plezier van te hebben.
Een zuinig gebruik kan ik niet associeren met plezier hebben van.

Als een accu te weinig is voor je geplande rit, moet je een tweede accu meenemen.
Ortlieb ( van de tassen ) heeft dat goed begrepen, en heeft een fietstas uitgebracht speciaal voor e-bikes met een vak voor een tweede accu.

2 likes

Maria, je bent een soulmate!

Ik heb een berekening ontwikkeld waarbij de prestatie van de E-fiets met relatief objectieve input kan worden vastgelegd. Een hoog stroomverbruik resulteert hierbij in een hoge rijplezier-index.

Twee weken geleden heb ik een rit gemaakt van Herveld naar Eindhoven, 75 km, en daarbij mijn 2e accu meegenomen in een rugzak. In Mariaheide een heerlijke Tripel Karmeliet (€ 3,00!) gedronken bij D’n Brouwer en de 2e accu geplaatst. Gewoon lekker doortrappen op maximale ondersteuning met een kruissnelheid van 45 km/u. Volgende dag op de terugweg heb ik de accu gewisseld in Schaijk en gelijk heerlijk geluncht bij De Notaris. Ook dat is rijplezier.

Soulmate of niet, ik kijk er iets anders tegen aan. :wink:

Door wat minder ondersteuning te gebruiken heb ik nog het idee dat ik zelf ook nog wat moet doen. Des te verder ik op een accu kom des te meer ben ik in beweging. Nu moet je het niet overdrijven, maar ik fiets zelden op de hoogste stand.

Vroeger moest ik elke dag 15 km heen naar de Havo en 15 km terug op een normale fiets zonder hulp en met 1 versnelling. Ik ben zelf aan de zware kant (toen niet) en daarom stel ik mij de discipline om zelf ook nog wat te doen. “waarom heb je dan een e-bike?”, Als ik moe wordt kan ik meer leunen op de ondersteuning en ik zie het een beetje als een work-out met een buffer. Als ik de wind op de kop heb zet ik hem liever een versnelling lager dan dat ik de ondersteuning hoger zet.

Voor de actieradius hoef ik het niet te doen. Ik kom 100km ver op 1 lading en of dit nu 70 km zou zijn; ik fiets niet op tijd en ik kan het lekker rustig aan doen.

Ik deel wel de mening dat niet iedereen zo’n fiets nodig heeft. Overgewicht is een pandemie geworden en veel mensen zouden zich verwennen met een normale fiets en dan kijk ik ook naar scholieren. Toen ik studeerde waren er bijna geen dikke leerlingen en als ik het nu bekijk is dit nogal uit de hand gelopen. Voor velen is de e-bike géén uitkomst. Ik juich het toe dat er wel kritisch wordt bekeken of een e-bike beter is dan normaal tegen de wind instampen net zoals vroeger. Het is dat ik artrose heb, anders zou ik geen e-bike nemen. De voldoening die matig bewegen teweeg brengt geeft aan dat er gewerkt is.

Waar het over gaat is het volgende:
Mensen met obesitas zouden eigenlijk meer normaal moeten fietsen omdat dit ook een stuk beter is voor de gezondheid. Als ik zo’n zware vent voorbij zie komen die me vlug inhaalt dan vraag ik me wel eens af of dat zijn e-bike een duiveltje is voor zijn gezondheid.

Kijk ik naar mezelf dan heb ik eigenlijk geen e-bike nodig en omdat ik artrose heb ga ik vaak tot het uiterste van mijn kunnen door de ondersteuning zo laag mogelijk te houden. :wink:

PS: Schaijk is een mooi dorp hé :grinning: Ik woon er heel dicht bij.

In de opsomming van tips, mis ik de cadans.
Het rendement van een middenmotor is het best bij een cadans van 80 rpm.
Zodra je sneller gaat trappen, daalt het rendement van het systeem al snel van 80% naar 50%. Heb ik gemerkt.

Stel je hebt een accu van 600 Wh.
Je rijdt die leeg tot 20%.
Je rijdt met een sportieve cadans van 100 rpm.
Per saldo kan je minder dan 300Wh motorvermogen toevoegen aan je eigen inspanning.

Hoe kan je die 300Wh zo efficient mogelijk inzetten als je een lange rit in een sportieve cadans wil maken?
Om met 20 km/uur te fietsen, moet je ongeveer 100W leveren.
Met 50 % ondersteuning (50W eigen input) kom je 120 km ver.

25 km/uur vraagt ongeveer 150W
Met 50W eigen input kom je 75 km ver.

In de voor de motor optimale candans fietsen is wel een nuttige toevoeging. In de praktijk in Nederland zullen mensen vooral in een te lage cadans fietsen.

[quote=“system, post:1, topic:5080, full:true”]
Welke lader voor je elektrische fiets?
Je accu bijladen terwijl je koffie drinkt. [/quote]

Er is een tijd geweest dat een oplaadfaciliteit een kwaliteitskenmerk voor de horeca was. Maar ik zie het niet veel meer.
Desalniettemin blijkt er een website te bestaan met alle? oplaadpunten.
Nooit geweten.
https://www.fietsoplaadpunten.nl/

Ik heb er ook nooit serieus gebruik van gemaakt.
Het gebeurde mij wel dat ik net 100 Wh te kort kwam om mijn rit te voltooien.
Maar nadat ik de kosten en het gewicht van een snellader had afgewogen tegen de kosten en het gewicht van een kleine niet zo zware accu voor die extra 100 Wh, won de tweede accu het van de snellader.

Ik heb de tweede accu als een enorme bevrijding ervaren.
Nooit meer angstig hoeven te rekenen aan mijn actieradius.

https://www.knooppunter.com/wat-een-fietsvriendelijk-café