Oproep Vogelvrije Fietser:ervaringen met elektrische fietsen

Het mei/juni-nummer van de Vogelvrije Fietser heeft als thema elektrische fietsen. Wat zijn uw ervaringen?

Ik rijd sinds begin dit jaar iedere werkdag met een Flyer T8 naar mijn werk in de Europese wijk in Brussel vanuit Tervuren, een afstand van 14 km met twee flinke heuvels er in. Tot nu toe ben ik heel tevreden. Ik kan twee keer op en neer, 4 keer 14km = 56km met een volle batterij. Bergaf zet ik dan wel de motor uit om stroom te sparen. De fiets rijdt erg goed, gemiddelde snelheid is 20km per uur, ik doe er 40 minuten over, de stoplichten kosten nog vaak het meeste tijd. Vooral bergop tijdens de twee lange heuvels heb je veel baat bij de ondersteuning, je rijdt met 15 km/ uur omhoog en je komt niet buiten adem of bezweet boven. De fiets heeft een uitstekende led voorlamp met brede lichtbundel, een prima wegligging, goede remmen en zelfs wat comfort dankzij de voorvering en zadelvering. Mijn grootste probleem is de kwaliteit van het wegdek. Mijn ABUS slot was binnen drie weken door de naad van mijn fietstas heen gerammeld, zo slecht is het wegdek hier in België. Ben natuurlijk benieuwd hoe de dure accu zich houdt op lange termijn, maar tot nu toe doet de fiets wat mij belooft is en lijkt ie zijn hoge prijs van €2800 zeker waard.

Deze reactie is verwijderd op verzoek van de auteur.

Ik heb ondertussen bijna 2 jaar een elektrische fiets. Na enig onderzoek ben ik uitgekomen op de Giant (na inlezen en uitproberen in de fietswinkel). Deze is ondertussen al weer verbeterd, maar dat mag de pret niet drukken. Ik fiets dagelijks naar mijn werk, wat een enkele reis afstand van 8 km is. Ik heb de fiets aangeschaft omdat mijn energie niveau omlaag ging en dus ook mijn gemiddelde fietssnelheid. Toen die onder de 15 km per uur kwam, heb ik een elektrische fiets gekocht.
Ik had het veel eerder moeten doen. Wat een luxe! Ik heb weer plezier in het fietsen. Ik kan kiezen tussen 3 standen en het streven is de stand die me het minste ondersteund.
Grappig is wel dat vele heren het helemaal niet leuk vinden als ik ze inhaal. Natuurlijk zijn er ook heren die mij makkelijk inhalen. Maar dat is allemaal bijzaak.
Ik heb 2 accu’s op mijn fiets, dus zit ik nooit zonder lege accu. Als je maar 1 accu hebt, is het noodzakelijk om hem al op te laden als deze bijna leeg is. Daarom zou ik altijd 2 accu’s aanraden. Soms zie ik jonge moeders fietsen met een fietskar met 2 kinderen erin, dan denk ik: “Voor jullie zou het ook heel nuttig zijn!”
Ik kan het iedereen aanraden!

Zelf rij ik op een Flyer vouwfiets en haal hier meer dan 60 km mee. Terwijl ik zelf een zwaargewicht ben en ook vaak een cameratas op mijn rug heb. Middenstand om de trein te halen, verder op de laagste stand.
In de vakantie doe ik de bagage op een Burley Travoy: alleen wat trekkracht nodig. Heuvels kan ik dus maar beter doen nadat ik de bagage afgeleverd heb :wink:
Het blijft toch leuk, om anderen voorbij te fietsen met tegenwind. Heb zelf jarenlang op een kleine vouwfiets gereden. Iedereen reed me voorbij

Dick Wories

Mijn fiets is nu voorzien van een nieuwe accu en een nieuw display (hulde voor Theo Lawant !) en doet het weer goed !

Hallo, U heeft een TXED E-bike zo te lezen?
Mag ik weten waar u deze heeft gekocht en hoe hij bevalt?

Na de eerste week fietsen met de Sparta ION RXS Plus kan ik alleen maar zeggen wat een geweldige fiets. De fiets voelt degelijk en solide aan en stuurt erg plezierig. Door het hogere gewicht heb ik het idee dat het fietsen met zijwind beter gaat.

Deze fiets heeft een achterderailleur met acht versnellingen, en een voorderailleur met 3 versnellingen. Het schakelen gaat goed en trefzeker, wel is het zo dat je in de hoogste versnelling met 26 km/h redelijk snel trapt. Met 27 km/h op de teller werkt de ondersteuning nog, ga je iets sneller dan schakelt hij uit.

De ondersteuning heeft 4 standen: Uit, Eco, Normaal, Power. Als er weinig tegenwind is voldoet de stand Eco op een vlakke weg, de stand Normaal is door mij het meest gebruikt en hiermee kan je ook vlot tegen een windkracht 5 in fietsen met 23 km/h. Na een aantal fietstochten in de stand Normaal met een windkracht 4 of 5 is de actieradius toch ruim 50 km. De ondersteuning voelt prettig aan en reageert soepel, deze fiets heeft de motor in het achterwiel en de accu onder de bagagedrager.

Dit type fiets is een echte toerfiets met een hoog comfort, wat Sparta schrijft in de folder maken ze zeker waar.

Ik ben dus zeer tevreden over de fiets en ga binnenkort woon/werk fietsen met 26 km per dag.

Kijk op mijn fietsblog om de ervaringen te lezen: www.westdyk.nl/elektrisch-fietsen-fiets-blog.php

Sinds een jaar rij ik op de Giant twist go power (2010)met enkele accu dagelijks op en neer naar kantoor, per dag ongeveer 33 km. Omdat ik altijd optrek in de laagste versnelling, veel lange stukken en altijd in de eco stand rij is mijn accu na 2 dagen nog niet leeg. De opgegeven actieradius van 70 km haal ik dan ook ruimschoots. Alleen bij harde tegenwind en bij vorst laad ik mijn batterij elke dag op. Een veel gehoord commentaar dat de electromotor veel geluid produceert komt mijn insziens door rijden in een te hoge versnelling. Ik hoor de motor alleen als ik in de 1e versnelling een dijk of brug op moet. Inmiddels heb ik zo’n 6500 km gereden met deze fiets en ben zeer tevreden, toch zijn er wat zaken die beter kunnen. De computer (ridecontrol) laat wat te wensen over. De bediening gaat moeizaam (de knoppen zijn stug en de instellingen gaan ook veel te ingewikkeld). Verder wordt de capaciteit van de accu weergegeven dmv 5 leds. Bij mij zijn de 1e 3 na 33 km uit, wat aangeeft dat de accu meer dan half leeg is. Na nog eens 33 km branden er vaak nog steeds 2 lampjes. De weergave van de accucapaciteit is dus niet erg nauwkeurig. Tot slot wil ik nog even wat kwijt over de kwaliteit van de fiets zelf. Vooropgesteld dat ik een fiets nog nooit zo intensief heb gebruikt heb ik toch een paar merkwaardige gebreken gehad, zoals spaakbreuk en pas nog een gebroken zadel(!). De meeste zaken zijn trouwens door Giant onder garantie verholpen. Op dit moment zie ik de volgende 6000 km ik met vertrouwen tegemoet.

wij hebben een giant twist met twee accu's . onze giant is nu drie jaar oud en er zijn ruim 8000 km mee gereden .2 achterbanden en de remblokjes verder zijn wij nog steeds zeer tevreden moet onze fiets .da capaciteit van de accu loopt wel terug bij koud weer dit wordt wel goed opgevangen door de mogelijkheden met twee accu's . voorlopig is onze fiets nog niet aan vervanging toe maar de volgend wordt vast en zeker weer een giant .

groet kees van w

Ik heb ongeveer 2,5 jaar een Giant Twist Power.
In totaal heb ik er ongeveer 8000 km mee gefietst.
Twee keer is de moter vervangen, onder garantie.
Een groot probleem vind ik de voorwiel aandrijving. Twee keer ben ik hierdoor gevallen doordat het wiel wegslipte. Het heeft me een tand gekost en een zeer pijnlijke knie bezogd.
De volgende fiets zal geen voorwielaandrijving meer hebben.

In 2010 heb ik een Sparta ion RX+ gekocht.
Met deze fiets heb ik ongeveer 1500KM kunnen fietsen, de rest van de tijd staat de fiets bij de dealer omdat de de ondersteuning wegvalt, schokkerig inkomt, de fiets zelf gaat rijden, wat levensgevaarlijk is.
Iedere keer dat de fiets bij de dealer staat komt er een update op en worden er op aangeven van EBC (de technische dienst van Sparta) onderdelen vervangen.
Tot nu toe zijn de volgende onderdelen vervangen: frame, stuur, voorwiel met motor, drie maal de koppelsensor display, display houder en de bedieningsknoppen op het stuur.
De dealer baalt er nu zo van dat ze de fiets terug willen sturen naar EBC om de fiets nu een keer in orde te krijgen echter wordt dit aan alle kanten tegengewerkt,verkocht is verkocht.
Na zelf contact opgenomen te hebben met Sparta krijg je doodleuk een mail terug met de tekst:
We betreuren uw negatieve ervaring ten zeerste, u kunt zich met uw dealer in contact stellen zodat er naar een oplossing gezocht kan worden.
Zo zie je maar een fiets mag je kopen en veel geld betalen, maar niet gaan zeuren als deze het niet doet want dan werken Sparta en EBC niet mee! Dit terwijl de dealer er alles aan doet en hier veel tijd dus geld aan spendeert.

doordat er niet zo veel gewicht op het voorwiel zit heb je bij te veel doceren kans op wegslippen van het voorwiel, vooral op zandpaden. Mij is daarom ook voorwiel aandrijving ontraden, ook een middenmotor, welke mijn voorkeur had , is me ontraden, daar de bosch motor niet geruisloos is en meer slijtage opleverd van tandwielen en ketting, dus wordt het een motor achter in. Nu is iedere fiets toch ook achter aangedreven, en dat gaat toch prima. Wij fietsen veel, ook vakantie tochten met bepakking.

Nadat ik veel pech had en de verkoper het steeds oploste heeft hij er toch zijn handen vanaf getrokken.
Ik heb de fiets weggeven aan een fietsenmakers-opleiding want dat is de enige goede plek. Hij bleef continu storing geven.
Dus: Niet kopen !

Sinds mei 2013 heb ik een Sparta ion rxs plus fiets. Maar ik ben daar erg ontevreden met name de batterij Is bar slecht. Sinds oktober 2015 heb ik, omdat ik de Sparta extra verzekering heb bijgekocht en na veel aandringen bij de Sparta klanrenservice, een nieuwe batterij . Deze batterij geeft nu 4 Augustus 2016 voor de tweede keer weer problemen ondanks ik nog meer dan 80% vermogen heb is de batterij ineens leeg. Sparta verwijst iedere “klant” naar de dealer. Maar on dat mijn dealer is 3 weken op vakantie. Dus noodgedwongen moet nu naar een andere dealer die vervolgens weer kosten in rekening zal brengen. Dus om een lang verhaal kort te houden. In totaal heb ik meer dan 3000 euro uitgegeven voor deze fiets. De levensduur tav de batterijen is de servise waardeloos. Voor mij nooit meer een Sparta en omdat en ebike zo duur zou ik de fiets al lang ingeruild voor een nieuwe ebike van een ander merk dan Sparta

Vorig jaar een nieuwe Sparta E-motion gekocht.
Tegen 250 euro bijbetaling de zwaarste accu gekocht.
De actieradius is diep triest.
In stand 2 (van de 5) is de actieradius ongeveer 40 km.
De zgn. walk-assist werkt niet.
Sparta geeft niet thuis. Ik moet maar naar de dealer gaan.
De fiets is hier enkele malen, weken achtereen geweest.
Deze kan niets of wil niets doen. U moet er maar mee leren leven.
Onze vorige Sparta (Ion) gaf ook veel problemen, dus die heb ik vorig jaar ingeruild.
Voor mij ook nooit geen Sparta meer. (ook door ervaringen/verhalen in mijn omgeving).

Doordat ik artrose in mijn handen heb ben ik aangewezen op een elektrische fiets met terugtraprem. Volgens een verkoper zou die alleen in Duitsland gemaakt worden. Heeft iemand meer informatie voor me?

Het is maar een tip die ik verder niet onderzocht heb. Giant heeft lang e-bikes met de motor in het voorwiel gemaakt. Ze worden niet meer gemaakt, althans niet in Nederland of België nieuw aangeboden. Maar nu iedereen een middenmotor wil, zijn ze met bosjes gebruikt te koop.
Mijn suggestie zou zijn het achterwiel te vervangen door een wiel met remnaaf. De inbouwmaten zullen wel niet overeenkomen. Een remnaaf is vaak maar 110mm breed en de achtervork voor een derailleurversnelling 135mm. De assen zijn vaak zo lang, dat je met opvulschijven kunt werken. Er zijn ook remnaven met versnellingen met een duimversteller. Modificatie vergt altijd improviseren en compromissen.

dank Sjef, maar voor een a-technisch persoon klinkt dit wel heel ingewikkeld. Ik vroeg me gewoon af of er in Nederland elektrische fietsen met terugtraprem bestaan (er zullen toch wel meer mensen zijn die geen handrem willen?)

Begrijp ik, maar ik heb geen kennis over alle e-bike modellen. Een goede fietsenmaker wel en voor hem is mijn suggestie gesneden koek. Overleg eens met een vakman, die laat merken dat hij je probleem wil oplossen.
Weet dan wel dat een remnaaf een bijzonder gebrekkig (eigenlijk zwaar onvoldoende) middel is om een snel en zeer zwaar voertuig tot stilstand te brengen!