Oproep Vogelvrije Fietser:ervaringen met elektrische fietsen

Het mei/juni-nummer van de Vogelvrije Fietser heeft als thema elektrische fietsen. Wat zijn uw ervaringen?

Ik rijd sinds begin dit jaar iedere werkdag met een Flyer T8 naar mijn werk in de Europese wijk in Brussel vanuit Tervuren, een afstand van 14 km met twee flinke heuvels er in. Tot nu toe ben ik heel tevreden. Ik kan twee keer op en neer, 4 keer 14km = 56km met een volle batterij. Bergaf zet ik dan wel de motor uit om stroom te sparen. De fiets rijdt erg goed, gemiddelde snelheid is 20km per uur, ik doe er 40 minuten over, de stoplichten kosten nog vaak het meeste tijd. Vooral bergop tijdens de twee lange heuvels heb je veel baat bij de ondersteuning, je rijdt met 15 km/ uur omhoog en je komt niet buiten adem of bezweet boven. De fiets heeft een uitstekende led voorlamp met brede lichtbundel, een prima wegligging, goede remmen en zelfs wat comfort dankzij de voorvering en zadelvering. Mijn grootste probleem is de kwaliteit van het wegdek. Mijn ABUS slot was binnen drie weken door de naad van mijn fietstas heen gerammeld, zo slecht is het wegdek hier in België. Ben natuurlijk benieuwd hoe de dure accu zich houdt op lange termijn, maar tot nu toe doet de fiets wat mij belooft is en lijkt ie zijn hoge prijs van €2800 zeker waard.

Deze reactie is verwijderd op verzoek van de auteur.

Ik heb ondertussen bijna 2 jaar een elektrische fiets. Na enig onderzoek ben ik uitgekomen op de Giant (na inlezen en uitproberen in de fietswinkel). Deze is ondertussen al weer verbeterd, maar dat mag de pret niet drukken. Ik fiets dagelijks naar mijn werk, wat een enkele reis afstand van 8 km is. Ik heb de fiets aangeschaft omdat mijn energie niveau omlaag ging en dus ook mijn gemiddelde fietssnelheid. Toen die onder de 15 km per uur kwam, heb ik een elektrische fiets gekocht.