Hoe tweede batterij plaatsen op Flyer Upstreet aansluiten

Dag iedereen. Ik bezit een Flyer multi speed u 7.23 HS.
Aangezien het een motor heb van 90 Nm en ik vaak in de Voerstreek en Vlaamse Ardennen fiets, kom ik met mijn 430 Wt batterij vaak in de problemen. Ik moet dan ook veel in de High stand fietsen.
Bovendien beschik ik over een Stevens fiets met een Crystalyte motor. Deze heeft maar 45 Nm. Maar heeft wal twee batterijen die ik regelmatig gebruik. Nu zou ik graag ook gebruik kunnen maken van deze baterijen op mijn Flyer. Aan deze batterijen van 36 Volt zitten een plus en een min kabel.
Ik denk dat er wat solderen aan te pas gaat komen. Indien dit mogelijk is, kan mij iemand de technische uitleg geen die nodig is om dit in orde te maken. Dank voor alle antwoorden. Groetjes Frederik.

Z’n fiets dus:

Screenshot_20210112_212236

Mijn eerste vraag is hoe je die tweede batterij gaat bevestigen, dat lijkt me niet triviaal.

Goed gezien Mike zo’n fiets is het. Ik ga ze beneden aan de opstaande zadelbuis bevestigen. Er is een bevestigingsplaat bij om ze te bevestigen waar normaal een drinkbus kan komen. Wanneer ik aan de huidige panasonic batterij meet, meet ik aan + en - nul. Ik vermoed dat wanneer ik het display aanzet, dat er dan een soort relay de verbinding maakt met de batterij. Ik beschik ook over een tweede crystalyte batterij 17 Ah die ik op de bagagedrager zou kunnen bevestigen. Bij mijn Crystalyte moet ik gewoon de stekker naar de controller verwisselen en het is in orde. Een zware Panasonic batterij is vrij duur en het zou een groot voordeel zijn indien ik ook de batterijen van de Crystalyte zou kunnen gebruiken. Alleszins bedankt voor uw reactie en groeten

Wat ik zeker weet is dat de simpelste oplossing is om een tweede Flyer 430 Wh te kopen en die mee te nemen en halverwege om te wisselen.

Dit soort batterijsystemen hebben eigenlijk altijd een zogenaamd BMS, batterij management systeem en dat is per fabrikant en soms ook per type verschillend. Dat systeem zorgt voor het laden en het ontladen en communiceert vaak ook met de motor/controller. Dit maakt dat ik denk dat het niet simpel een kwestie is van de spanningen aan elkaar parallel zetten.

Dat aan elkaar parallel zetten is überhaupt al een probleem omdat de spanningen nooit helemaal gelijk zullen zijn tenzij je ze altijd parallel laat staan.

Inderdaad, daar dacht ik aan, dat het niet eenvoudig was. Bij mijn crystalyte is dat heel eenvoudig. Neem een reservebatterij van 36 Volt mee, gelijk welk merk, als er maar een + en - kabel aan zit. De stekkers veranderen en verder rijden.