Hoe voorkom je een accubrand? Belangrijkste tip: laat de fietsaccu niet vallen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/hoe-voorkom-je-een-accubrand-belangrijkste-tip-laat-de-fietsaccu-niet-vallen/

De accu is het kwetsbaarste onderdeel van de e-bike. Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen. De boodschap van deskundigen: wees lief voor de fietsaccu. Ga er voorzichtig mee om. Alle nieuwe e-bikes hebben een lithium-ion-accu. Waarom is deze accu zo…

Niemand laat zijn accu expres vallen.
Blijft mijn vraag: wat doe je als je je accu per ongeluk hebt laten vallen ?

Gewoon een onveilige accu bij het chemisch depot afgeven, is dan ook niet veilig meer.
En EUR 600,- voor een nieuwe accu neertellen na een gevalletje pech, is ook zo wat.

Een gevallen accu mag dan een tijdbom zijn.
Er vallen elke dag tientallen accus.
De kans dat jouw accu ontploft is aanwezig, maar kleiner dan klein.

Wat is vallen?
Ik heb eens een accu in Canada besteld.
De accu was verpakt in een kartonnen doos met 1 cm piepschuim.
Vergezeld van 1 kg documenten is de accu overgeladen in drie vliegtuigen en meer dan vier vrachtwagens.
Bij aflevering was de doos niet gehavend. Maar de doos was beslist niet als nieuw.

Het verschil met een gewoon pakje is dat iedereen er zo snel mogelijk van af wil.
De verzending van zo’n accu gaat twee keer zo snel.
Maar het pakket wordt nog wel door dezelfde pakketbezorger als altijd bezorgd.

Edit; in elke telefoon zit een sensor die registreert dat de telefoon aan het vallen is.
Op containers met kwetsbaar fruit zit een plakstrip die laat zien hoe hard de container op de grond is gezet.
Er zijn fietshelmen met airbagsysteem die zich opblazen zodra de fietser gaat vallen.
Waarom zijn accus niet van dit soort technologieen voorzien, als ze een gevaar voor hun omgeving vormen nadat ze zijn gevallen?

In een bericht op de NOSapp over brandgevaarlijke electrische autos lees ik over een hiitestrip die een melding kan geven als de accu een gevaar dreigt te gaan vormen.
De strip zou al wel bestaan, betaalbaar zijn, maar nog niet geschikt voor alledaags gebruik.

Misschien dat de FB er zich voor kan inzetten dat er ook aan fietsaccus wordt gedacht.

Met 3 stevige fietsaccu’s (2x 1kWh en 1x 0,7 kWh) in huis ben ik voorzichtig. De accu’s liggen opgeslagen en worden opgeladen in de bijkeuken die met spouwmuur gescheiden is van de rest van de woning. Doorgekoppelde rookmelder doet de rest.

@Lomito, wat doe je als je een accu, per ongeluk, uit je handen hebt laten vallen ?
Ik heb er moeite mee om dan 700 euro neer te tellen voor een nieuwe accu.
Ook al is dat de meest verstandige actie.
Maar ik hoop vooral dat de accu niet te hard is gevallen.
En blijf de accu gebruiken zo lang de accu het nog doet.
Ik weet niet of een gevallen accu alleen gevaarlijk is als hij wordt opgeladen.
Ik weet ook niet of een gevallen accu ook een gevaar vormt wanneer hij gewoon veilig is weggezet.

Zo’n plakstrip is een uitkomst voor mensen zoals ik.

Zie je al voor je dat je het accupakket van je electrische auto gaat omwikkelen? Een brandgevaarlijke auto mag gewoon niet verkocht worden. Fietsaccu is dan de eerst voor de hand liggende toepassing van die brandwerende strip.

Je bericht heeft me wel aan het denken gezet.
Als je het echt goed wil doen, zou je de accus op enige afstand van elkaar moeten plaatsen, met een stalen plaat er tussen.
En op een zodanige plaats dat je een gloeiend hete accu naar buiten kan slepen, waar hij rustig een paar dagen kan uitbranden.

Zo’n plakstrip moet een waarschuwing geven voordat een brandende accu schade kan aanrichten aan je andere accus.
En je hem nog met blote handen naar buiten kan gooien.

Ik vertrouw volledig op de rookmelder en de brandverzekering. De rookmelder zorgt dat ik gewaarschuwd wordt voor brand in de bijkeuken, de spouwmuur zorgt dat het huis niet gelijk in as wordt gelegd, ik tijd genoeg heb om de woning veilig te verlaten en de brandverzekering mag de rest regelen. Ik ga absoluut niet met een brandende accu rondlopen.

Die brandveilige opbergbox voor de fietsaccu is wellicht een prima keuze bij gebrek aan bovengenoemde zaken. Toch zou ik zelfs dan liever investeren in een nieuwe accu (wanneer de oude een keer gevallen is).