Hoe wordt jouw speedpedelec een bromfiets?

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-wordt-speedpedelec-bromfiets/

Per 1 januari 2017 wordt de speedpedelec een bromfiets volgend de wegenverkeerswet. Ook voor de huidige eigenaren! Je krijgt van de RDW een gele kentekenplaat ter vervanging van de blauwe kentekenplaat. Staat je speedpedelec geregistreerd bij de RDW dan krijg je tussen 1 januari 2017 en 1 februari 2017 een brief van de RDW met…

Zodra je de gele plaat gemonteerd hebt moet je je ook houden aan de regels voor bromfietsers…

Dat was dus een denkfout van de wetgever, fietsers gaan echt niet op de rijbaan rijden om daar het geduld van automobilisten op de proef te stellen. Bovendien laten wij ons niet verjagen van het onverplichte fietspad.

Dus ja, ik zorg voor een helm, rijbewijs, WA-verzekering maar ga niet mijn leven op het spel zetten door op de rijbaan te rijden en blijf ook gewoon rijden op al die mooie onverplichte fietspaden. Doe maar een andere wet.

Verder zal een speed pedelec nooit een brommer worden, er is geen verbrandingsmotor en daarmee geen geluids- en stankoverlast, een speedbike rijdt niet zo snel als een brommer, wordt niet bestuurd door een brommerrijder, heeft niet het gewicht van een brommer, heeft geen claxon, geen remlicht, geen richtingaanwijzers en geen gashendel.

De speed pedelec heeft wel fietstrappers, een fietsbel, een fietsstandaard, een fietszadel, een fietsversnelling, een fietsstuur, een fietsframe. De bestuurder draagt een fietshelm, fietskleding en fiets door te fietsen.

Als het op een fiets lijkt en het maakt het geluid van een fiets dan is het zeer waarschijnlijk een fiets.

http://m.telegraaf.nl/article/28267201/leven-e-biker-op-spel

Ik ken er nu dus al een aantal die de plaat er maar alvast vanaf hebben geschroefd…

Ik ga voor de boetes, laat ze maar komen! De politie heeft wel iets beters te doen dan speed pedelecs van het (on)verplichte fietspad te plukken en vindt zelf ook dat deze snelle fietsen NIET op de rijbaan thuishoren. Verder wil ik niet moeilijk doen, dus rijbewijs, WA-verzekering, helm (niet-gecertificeerd) en vrijwillig langzamer op het fietspad als de situatie daar om vraagt (smalle fietspaden met tegenliggers/passanten, bebouwde kom).

Beste fora bezoekers,

Voor mijn studie Technische Bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft ben ik bezig met het uitvoeren van een onderzoek naar de meningen omtrent de speed-pedelec. Hierbij gaat het vooral op de plaats van de speed-pedelec op de autorijbaan of toch op het fietspad. Met mijn onderzoek wil ik inzicht geven in de houding van de samenleving tegenover de speed-pedelec.

Voor dit onderzoek ben ik opzoek naar betrokkenen dit zijn mensen die gebruik maken van het fietspad en een mening hebben over de speed-pedelec. Dit kunnen zowel voor of tegenstanders zijn.

U zou mij ontzettend helpen met het invullen van mijn onderzoek dit kan op de onderstaande link en duurt ongeveer een kwartier/20 minuten. De resultaten worden uiteraard anoniem verwerkt.

www.q-onderzoek.nl/ebike/

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dan kunt u een e-mail sturen naar I.B.B.Vendrik@student.tudelft.nl.

Met vriendelijke groet,
Iris Vendrik