HP velotechnik komt met nieuwe Delta Zitfiets

Het zou tijd worden, er is een uitdager van de Lepus zitfiets van Hasebikes. (Dus niet het ligfietsmodel de Kettwiesel)
HP Velotechnik presenteert de “Delta tx” op de EuroBike

Zowel HaseBikes als HP Velotechnik maken zit- en ligfietsen van hoge kwaliteit. Heb ze nog eens goed bekeken op de SPEZI 2023 in Lauchringen (DE). Klassewerk.

Hier een promotie-PDF
https://www.hpvelotechnik.com/wp-content/uploads/2023/05/Pressemitteilung_HP_DET_Eurobike_2023.pdf.

Ga het nog eens goed doorlezen. Prettig nieuws in de standaarduitrusting slechts 32kg. Dus Van Raam’s Easy Rider moet drastisch vermageren, want die weegt 49-51kg. Geen vergelijk dus.

Bovendien ook nog eens wat goedkoper dan de Lepus, maar de uiteindelijke prijs is natuurlijk afhankelijk van de totale uitrusting en de eventuele keuze van een motor.

Maar er valt weer wat meer te kiezen voor (potentiële) zitfietsers. Dus, beste TestKees dat wordt weer een test doen. Ben benieuwd.

Overigens zou ik ook geïnteresseerd zijn in een test van de Trigo van Hasebikes, m.n. wegens de zeer grote aanpasbaarheid van het totale frame aan de berijder.
Bij voorbaat dank!

1 like

Een fiets als deze kan voor meerdere mensen interessant zijn.
Echter.
Hij mag dan minder zwaar zijn.
Maar de lengte blijft onhandig lang.
Is daar een technische reden voor?

Wat gebeurt er als je de achteras meer richting stoel verplaatst?

Waarom heeft de voorvork zo’n grote sprong naar voren?
Bij een tweewieler heeft de voorvork een bij de balhoofdshoek horende sprong om overeind te blijven.
Maar ik begrijp niet waarom de voorvork van een driewieler ook een sprong naar voren moet hebben.

Beste @tweewlr,

Leuk dat u reageert! Uw vraag:
“maar de lengte blijft onhandig lang. Is daar een technische reden voor”
Tja, een zit-of ligfiets is gemiddeld nu eenmaal langer dan een recht-op-rijwiel. Ik ervaar zelf bij mijn Kettwiesel geen onhandigheid. Het is een gegeven. Bij het parkeren in de garage stel ik mijn fiets vertikaal op.

Er zijn ook ligfietsen waarbij het voorwiel eigenlijk tussen de benen zit. Achter de trapas. Een Jouta is een prima voorbeeld. Dus wie een probleem met de lengte zou kunnen hebben zou eens proef moeten rijden op beide typen.
Jouta XX: https://i0.wp.com/joutaligfietsen.eu/wp-content/uploads/2014/09/RKF7626-1.jpg

“ Wat gebeurt er als je de achteras meer richting stoel verplaatst?”
Meer druk op de achteras c.q. de wielen, maar waarom deze vraag?

De “grote sprong voorwaarts”
Dat moet u echt aan de ontwerpers van Hasebikes, HP Velotechnik vragen. Ik ben geen fiets-ontwerp-ingenieur. Enthousiaste berijder, dat wel. Dus vraag het ze gewoon in uw beste Duits. Als ik e.o.a. vraag heb dan krijg ik altijd een keurig antwoord. Ze zijn zeer goed in het communiceren.
Een ander mogelijkheid is een dergelijke vraag te stellen op het terecht vermaarde Duitse velomobilforum.de. Barst daar van de techneuten met bergen practische kennis en ervaring.
Het Nederlandse forum is er natuurlijk ook nog. Ik wil niet eenkennig zijn. https://ligfietsers.nl/

Misschien kan @TestKees in het kader van een nieuwe hierover ook iets zeggen. Tjeutje, ik zadel hem wel op met allerlei vragen. :grinning:
Succes!

Anders komen je voeten in tegen het voorwiel aan.

Wat gebeurt er als je de achteras meer richting stoel verplaatst?

Dan gaat de fiets mogelijk “stijgeren”

Hier nog even een promofilm op YouTube.

Dan ook nog maar even een film van de Hase Lepus op de SPEZI 2023. Interview van Gary Solomon. Hij is in ligfietskringen zeer bekend vanwege zijn “Laidback Bike Report” een internationaal YouTube magazine met als onderwerp de zit- en ligfietserij.
Aardige kerel, nog kennis met hem gemaakt in Lauchringen; zaten in het zelfde hotel.
Maar, het filmpj, dus. Begint specifiek bij het Lepus-deel

Succesvolle marketing begint met het bedenken van een pakkende term.
Deze Spezi was dus gewijd aan de Laid Back fiets.
Maar Google heeft het ook over Crank Forward bikes.

Is het verschil tussen beide fietsen marketing bla bla, of is er een serieus verschil?

Als leek zie ik dat de ene fiets een stoel heeft.
En de andere fiets een zadel.
Of houden de stoel en het zadel meer verband met het aantal wielen ?

Giant heeft wel eens een Crank Forward bike met twee wielen en een zadel met rugsteun op de markt gebracht.
De afstand tussen zadel en grond was zodanig dat je gemakkelijk met je voeten bij de grond kon.
Desondanks was de fiets geen succes.

Beste @tweewlr,

Iedere SPEZI, SPEZIalradmesse, houdt zich bezig met alle soorten fietsen die minder of meer dan twee wielen hebben, of anderszins afwijken van de standaard-rechtopfiets, dus niet alleen deze SPEZI.

Aandacht voor Crank Forward typen is redelijk, maar vooral gebonden aan de VS. In de Europese ligfietswereld, dáár waar het gebeurt, zal men deze term nauwelijks tegenkomen. Recumbent is dé term die meest gebezigd wordt.

Het merk Rans leverde tweewielvariaties. Zowel die zitfietsen met twee wielen als ligfietsen met een lange wielbasis. Ze concentreren zich nu alleen nog maar op de kernactiviteit en dat zijn vliegtuigen. Eerlijkheidshalve zij vermeldt dat ze ooit een deltafiets geproduceerd hebben, de Trizard, maar da’s lang geleden

Vergelijken van deze tweewielers met driewielige modellen van Hasebikes, HP Velotechnik of Van Raam is zinloos. Totaal ander concept, totaal andere beleving, totaal andere kwaliteit ook. ‘t Is appels met bananen vergelijken.

Doet inderdaad denken aan de Giant Revive en ook de Gazelle Easy Glider. Ergonomisch weinig geslaagd naar mijn mening, want je kan makkelijker onderuitzakken op dat stoeltje. Gaat wat beenenergie verloren aan het goed blijven zitten. Als dat soort fietsen geen succes was, dan lijkt mij dat begrijpelijk. De “Hollandse” rechtop-fiets is wat dat betreft een veel beter concept.