Ligfiets de Zarabike (SPEZI 2023). Nog een delta

Op de SPEZIalradmesse presenteren al jaren fabrikanten nieuwe fiets-vindingen en een daarvan was dit jaar de zarabike. Ik schrijf hierover omdat ik net een stukje gepubliceerd heb over de nieuwe delta zitfiets van HP Velotechnik. De zarabike, een ligfiets, is nl. ook een delta (Één wiel voor en twéé wielen achter), maar met een “extraatje”. Het is nijg-trike, hij nijgt, hij kantelt, hij leunt in de bochten naar binnen.

Tijdens de beurs heb ik uitvoerig staan praten met Fabio Bovi, het technisch brein achter het geheel. De fiets ziet er goed en doordacht uit, maar proefrijden kon helaas niet want er is wel een leercurve. Je stapt niet op en rijdt even fris en fruitig weg, zeker niet op dat drukke parkoers van de SPEZI.

Fabio Bovi heeft het ontwikkeld in samenwerking met de Politecnico di Torino en Universita degli Studi di Padova. Men is er aan begonnen in de vroege jaren 2000.

Maar laten we overstappen op bewegend beeld in plaats van woorden.
Korte introductie op YouTube (1:23)

Ben altijd gefascineerd door mensen die in staat zijn hun technische ideeën om te zetten in daadwerkelijk werkende producten. Zo ook dus de zarabike. Maar het is een uitdaging, want een nijg-trike zit wel in een “niche” Het is al veel vaker geprobeerd en te vaak niet gelukt. Wel om een (goed) rijdend product te maken, maar je moet er kopers voor hebben, die de moeite willen doen om het te leren.

Neem bijv. de Tieffflieger (Drie maal “f” is geen typefout: Tieff-flieger) hier nog te zien
http://www.tieffflieger.de/
Was een brillante fiets, maar heeft het commercieel gezien niet gered. Fotootje

Hadden we ook nog de Tripendo. Ook ter ziele
https://www.tripendo.de/galerie
Hier een zestien jaar oud vaag filmpje met drie Tripendorijders (0:54)

Ik herinner me de pogingen van fietsers om overeind te blijven tijdens vroeger SPEZI’s, om op de nijg-Wild One van Thomas Seide overeind te blijven, nou dat was een serieuze klus.

Een gewone trike voldoet meestal en als je stevig door de bocht wil, dan leun je je lichaam erin. Extreem bochtenwerk in een goede oude Windcheetah als voorbeeld
Dat giert door de bochten niet gering,zeg! (0:41)

D’r moet een hoop technisch vernuft in de zarabike gestoken zijn, want kijk maar eens naar de aandrijving. Overgebracht naar beide wielen, dus drie kettingen! Het rechtop kunnen blijven of nijgen is een gepatenteerd stuk techniek. Bediening met een handeltje aan het stuur.

De hele nijgerij lijkt een beetje op herhaalde pogingen om het kijkpubliek over te halen om 3D-beelden te bekijken. Zowel in indertijd de bioscoop als op de buis. Zet niet door, want leuke gimmick, maar hoop gedoe.

Desondanks hoop ik zeker dat de zarabike toch een succes wordt. Als afsluiting een interview van Gary Solomon met de bedrijfs-zarabiker. (De zarabike is ook motorloos te koop; zeg ik vanwege de titel van dit filmpje)

Mijn interesse voor driewielers is een beetje op techniek gebaseerd.
Maar komt vooral voort uit het besef dat ik misschien eerdaags aan een driewieler moet geloven. Omdat ik wel wat vaak val de laatste tijd.
De driewielers van van Raam vind ik levensgevaarlijk.
Een hellende trike lijkt mij inherent veiliger.

En ik begrijp het probleem niet.
Je kent vast wel die motorfietsen op driewielen.
Je mag er op rijden zonder er voor te hebben gestudeerd.
Van op een afstand lijkt het als van zelf te gaan.
Waarom kan dat idee niet naar een fietsversie worden vertaald?.

Nou, je hebt daar toch echt wel een rijbewijs voor nodig … :thinking:

Beste @tweewlr,

Ach wat naar! Dat te vaak vallen. Als u in staat bent om naar Amsterdam te komen en ongeveer 1,85 bent dan kunt u een proefrit op mijn Kettwiesel maken om het zelf eens te ervaren.

We krijgen op het Duitse velomobilforum vaak vragen van mensen die aan de driewieler willen beginnen, hoe ze moeten kiezen. Nou, het eerste standaardantwoord luidt altijd: Probefahren, probefahren, probefahren. Proefrijden dus, zo veel en zo vaak mogelijk op allerlei soorten en merken. Ja, da’s niet makkelijk te realiseren. Helaas is de SPEZI pas weer volgend jaar eind April en, eerlijk is eerlijk, tergend ver weg. Twaalf uur met de trein. Maar dan zitje ook tot aan je neusvleugels in dat soort fietsen en alle experts die maar wat graag uitleg willen geven … En, ja, natuurlijk willen verkopen.

Verder is bij de keuze van het stoeltje van eminent belang: Hoe lekker zit ik? De stoeltjes van sommige fietsen zien er uit als bureaustoelen waar de poten vanaf gezaagd zijn. Weinig ergonomischt verantwoord. Een sublieme stoel is die van Flevobike. Ziet er op het eerste gezicht wat merkwaardig uit, maar hij zit uitstekend.

Door de driehoekige vorm hebben de heupen maximale bewegingsvrijheid en omdat het zadel enigszins met de punt omhoog staat is de ondersteuning veel beter dan bij een plat horizontaal zeteltje. Die stoel zit op de Jouta
en ook daaro op de Pony4 vierwieler

Ook wat wil men, wat zit het fijnst, wil je een zitfiets of een ligfiets. Het essentiële onderscheid daarbij is de trapashoogte t.o.v. de stoel. Op zijn Duits de “Tretlagerüberhöhung”; mooi zoekwoord als iemand op het Duitse forum rondkijkt. Hele discussies daarover net zoals over de ideale “ Körperöffnungswinkel” Er is een wat grijs gebied waarbij soms een fiets tussen zit en lig inzit.

Gut, ja, over de te maken keuzes en criteria kunnen we boekdelen vullen. Maar ik zou zeggen als u denkt dat op enig moment een driewieler echt noodzakelijk is dan is nu beginnen met inlezen bittere noodzaak.

Heel veel concrete info is natuurlijk ook te vinden op het ligfiets.net. Alle merken, alle speciaalzaken in Nederland, keurig opgesomd aldaar.

Kosten zijn natuurlijk ook een punt. Wordt er iets vergoed via de WMO? Dat komt wel soms neer op een bruikleenfiets van de gemeente. Tweedehandsje dan? Marktplaats, maar vooral het Duitse kleinanzeigen.de. Daar kun je te kust en te keur allerlei soorten en merken vinden evenals bij hpv.org.

Maar ik hoor wel of u interesse in een proefritje heeft. Blokje om en een stukkie Amsterdamse bos of zo.