Op de SPEZIalradmesse presenteren al jaren fabrikanten nieuwe fiets-vindingen en een daarvan was dit jaar de zarabike. Ik schrijf hierover omdat ik net een stukje gepubliceerd heb over de nieuwe delta zitfiets van HP Velotechnik. De zarabike, een ligfiets, is nl. ook een delta (Één wiel voor en twéé wielen achter), maar met een “extraatje”. Het is nijg-trike, hij nijgt, hij kantelt, hij leunt in de bochten naar binnen.
Tijdens de beurs heb ik uitvoerig staan praten met Fabio Bovi, het technisch brein achter het geheel. De fiets ziet er goed en doordacht uit, maar proefrijden kon helaas niet want er is wel een leercurve. Je stapt niet op en rijdt even fris en fruitig weg, zeker niet op dat drukke parkoers van de SPEZI.
Fabio Bovi heeft het ontwikkeld in samenwerking met de Politecnico di Torino en Universita degli Studi di Padova. Men is er aan begonnen in de vroege jaren 2000.
Maar laten we overstappen op bewegend beeld in plaats van woorden.
Korte introductie op YouTube (1:23)
Ben altijd gefascineerd door mensen die in staat zijn hun technische ideeën om te zetten in daadwerkelijk werkende producten. Zo ook dus de zarabike. Maar het is een uitdaging, want een nijg-trike zit wel in een “niche” Het is al veel vaker geprobeerd en te vaak niet gelukt. Wel om een (goed) rijdend product te maken, maar je moet er kopers voor hebben, die de moeite willen doen om het te leren.
Neem bijv. de Tieffflieger (Drie maal “f” is geen typefout: Tieff-flieger) hier nog te zien
http://www.tieffflieger.de/
Was een brillante fiets, maar heeft het commercieel gezien niet gered. Fotootje
Hadden we ook nog de Tripendo. Ook ter ziele
https://www.tripendo.de/galerie
Hier een zestien jaar oud vaag filmpje met drie Tripendorijders (0:54)
Ik herinner me de pogingen van fietsers om overeind te blijven tijdens vroeger SPEZI’s, om op de nijg-Wild One van Thomas Seide overeind te blijven, nou dat was een serieuze klus.
Een gewone trike voldoet meestal en als je stevig door de bocht wil, dan leun je je lichaam erin. Extreem bochtenwerk in een goede oude Windcheetah als voorbeeld
Dat giert door de bochten niet gering,zeg! (0:41)
D’r moet een hoop technisch vernuft in de zarabike gestoken zijn, want kijk maar eens naar de aandrijving. Overgebracht naar beide wielen, dus drie kettingen! Het rechtop kunnen blijven of nijgen is een gepatenteerd stuk techniek. Bediening met een handeltje aan het stuur.
De hele nijgerij lijkt een beetje op herhaalde pogingen om het kijkpubliek over te halen om 3D-beelden te bekijken. Zowel in indertijd de bioscoop als op de buis. Zet niet door, want leuke gimmick, maar hoop gedoe.
Desondanks hoop ik zeker dat de zarabike toch een succes wordt. Als afsluiting een interview van Gary Solomon met de bedrijfs-zarabiker. (De zarabike is ook motorloos te koop; zeg ik vanwege de titel van dit filmpje)