Ikea-fiets

Voor mijn werk (enkele reis 12 km) ben ik van plan een nieuwe fiets aan te schaffen. Inmiddels heb ik de rit een paar keer afgelegd op een oude, slecht onderhouden Union met 7 versnellingen. Dat ging, dus een nieuwe fiets hoeft niet 'high tech' te zijn. Ik ben op zoek naar een lichte, onderhoudsvrije fiets.

Afgelopen week zag ik dat Ikea fietsen verkoopt, die in de buurt lijken te komen van mijn eisen en dat voor slechts 399 euro (familyprijs). Denken jullie dat dit een goede keus is? Of kan ik beter meer geld uitgeven voor een 'merkfiets'? En hoe zit het met het onderhoud? Wil een fietsenmaker een Ikea-fiets repareren en zijn de onderdelen wel verkrijgbaar?

Hieronder de specificaties. Alvast bedankt voor het meedenken.

Productomschrijving
riemaandrijving
geïntegreerd automatisch tweeversnellingensysteem
Frame: aluminium, Poederlak op polyesterbasis
Vork/ Overige onderdelen: staal, Poederlak op polyesterbasis
Pedaal: aluminium, staal, synthetische rubber
Slinger: aluminium
Plaat/ Beslag: roestvrij staal
Zitting: polyether, 100% polyurethaan
Handgreep: aluminium, synthetische rubber
Houder: staal, verchroomd, blanke lak

Een keuze moet geen sprong in het donker zijn…
Wat de wielen betreft: indien je geen 80kg of meer weegt, zou ik zg. 28 inch wielen kiezen, al heb ik het spaakwerk niet gezien. succes ermee!
Indien ja, laat dan eens je ervaringen weten.

De beltdrive is inderdaad van Continental en de versnellingen zijn van SRAM. Daar ben ik achter gekomen via een Duitse site.
De vragen over het onderhoud brengen mij ook aan het twijfelen. In de winkel staat de fiets op een standaard. Je kunt er op fietsen, maar niet ‘echt’. Ik vind het dus moeilijk in te schatten of de fiets lekker fietst. Ik leg de 12 km nu in zo’n 35 minuten af, dus icm die versnellingen gaat dat geen problemen opleveren, denk ik?
De prijs is natuurlijk zeer aantrekkelijk. De fiets is er in een 26 en 28 inch-uitvoering. Na speurwerk lijkt een 26 inch-fiets een betere keuze vanwege de stevigheid van de wielen.

Ik wil je graag adviseren, maar ik wil dan wel weten waar het over gaat. Goedkoop is meestal duurkoop, maar in dit geval is mijn nieuwsgierigheid gewekt: riemaandrijving voor €399,-!? Alvast een positief geluid uit eigen ervaring met twee fietsen met Gates beltdrive: dat scheelt heel veel onderhoud. En rijdt lekker. Onderhoudsvrij is geen enkele fiets, dat moet ook gezegd worden: al is het maar de banden oppompen.
Vermeld eens een link van de betreffende fiets (echt van IKEA?). Er zijn steeds meer fietsenmakers die geen supermarkt fietsen wensen te repareren. Onderhouden doe je toch zelf? Overigens is reparatie van beltdrive heel duur, dat kan ik al melden. Een Gates CDC riem kost al €80,-, al gaat hij heel lang mee.
Trouwens: wat is een slinger? Auto’s van voor 1920 werden met een slinger gestart, maar een fiets uit 2016…? Er staan wel meer raadselachtige termen in je omschrijving, trouwens. Ook niet nodig, toch? Noem de dingen bij hun naam.

Beste Sjef,

Bedankt voor je reactie. Het gaat om de Ikea Sladda. De productbeschrijving heb ik gekopieerd van de Ikea-site. Ik zal de link hier plakken (ik wist niet of dat mocht).

Groet,

Sofie

Ik zie het nu ook. Ikea heeft Google laten vertalen. Suffig van Ikea.
Ja, zonder links hier is het soms lastig zoeken. Zelfs filmpjes van Vimeo worden toegelaten. Daarom staan hier (helaas) ook regelmatig spamberichten.

Maar: 10 jaar garantie op de beltdrive is toch wel uniek! Ik wil wel weten wat dat inhoudt. Riem kapot, nieuwe riem, inclusief montage, een nauwkeurige klus? Normaal niet mijn keuze: zo’n winkelmerk fiets. Het heeft wel wat van een uitdaging. Ga er wel op zitten en voor mijn part door de winkel fietsen. De vraag die Ikea moet beantwoorden: doen ze ook reparaties? Of hebben ze een contract met een lokale fietsenwinkel? Wat kan jezelf? remblokjes vervangen?
Een fietsenmaker begint hier niet aan. Overigens is het wel belangrijk dat de riem op spanning blijft. Veel minder dan bij een ketting, maar wel belangrijk. Doen ze dat ook? Ik heb ruim 5 jaar ervaring met Gates beltdrive. Het is precisiewerk.
Er is inmiddels ook een tweede fabrikant actief met tandriemen: Continental, de bandenfabrikant. Die zou erachter kunnen zitten.
Nog een opmerking over het tweeversnellingsysteem. Dit moet wel de SRAM Automatix zijn, die tot 18km/u licht trapt en dan overschakelt naar een zwaarder verzet dat ook nog eens veel wrijvingsweerstand geeft in de tandwielen. Als je rustig fietst, dan is het niet bezwaarlijk.

Heb deze (28") Sladda fiets nu twee maanden.
Het frame is van aluminium en netjes gelast.
De lassen zijn volgens mij niet na bewerkt.
De voorvork is van metaal, niet geveerd.
De zadelpen is ook niet geveerd.
Wat niet erg is want er zitten redelijk dikke/brede nylon banden onder van het merk KENDA.
Spatborden zijn van metaal en worden door een RVS beugel op zijn plaats gehouden. Het voorspatbord loopt bijna door tot het midden van het wiel.
De spaken zijn van 2mm RVS en goed gespannen.
Velg is van aluminium

Verlichting is de Supra van Spanninga en werkt op batterijen of accu’s. 4 x AA voor en 2 x AAA achter.

De terugtrap remnaaf is van Sram en heeft twee verzetten.

De voorschijfrem en de remgreepset CL533-TS met bel is van TEKTRO.

Het meeste beslag is van RVS. Stuur en zadel zijn goed instelbaar. Zadel is van VELO. De crankset is van PROWHEEL en is 170mm. De trappers zijn van Ergotec, type Vp-608 9/16 Inch.

De fiets word zonder slot, achter/voor bagagedrager geleverd. Ook de voor-bagagedrager word vast aan het frame gezet. Dus niet aan het stuur! Voordeel hiervan is dat het gewicht altijd in het verlengde van de fiets zit en het sturen daardoor niet beïnvloed word.

Zelf heb ik nu tijdelijk een slot van de action met twee ty-wraps op het frame gemonteerd. (is GEEN ART slot! ). LET OP, als je de achter drager wilt monteren werkt deze oplossing niet. Het slot blokkeert de montagepunten van de drager. Oplossing is dan het slot op zijn kop aan de onderkant te monteren maar dan kan je het slot van de action niet gebruiken want deze is te fors en past er net niet tussen. Ikea had voor de fiets een beugelslot bedacht maar is nu twee maanden later pas te koop. Binnenkort maar aanschaffen. Je zult nu denken, dan koop je toch een beugelslot van een ander merk, die zijn er tenslotte genoeg. Dat klopt maar de houder past niet om het frame. De stangen hebben een driehoek vorm en de enige ronde framebuis is die waar de zadelpen in gaat. Deze is overigens 44mm in doorsnee. Tip van mij kant, bij de winkel waar ik het slot kocht heb ik ook een draadloze fietscomputer aangeschaft voor €7.00

De fiets moet gedeeltelijk zelf gemonteerd worden.
Als je de doos open maakt komt er een soort van vouwfiets te voorschijn. De delen zijn met ty-wraps aan elkaar verbonden. Uiteraard zit op al die plaatsen bescherm materiaal om beschadiging van het frame te voorkomen. Je begint met al de ty-wraps door te knippen (als je dat slim doet kun je ze hergebruiken) en dan kan het feest beginnen. Aan de hand van de handleiding zet je je fiets stap voor stap in elkaar.

Het gereedschap wat je nodig hebt is meegeleverd. Ikea is één ding vergeten mee te leveren en dat is een TORX 40 bit om het zadel in te kunnen stellen. Het setje bestaat uit een Multi-steeksleutel in de vorm van een uit gestanst plaat metaal en een viertal inbus sleutels.

In de handleiding word bij elke verbinding die je moet maken het aanhaalmoment vermeld in Nm.
Dat is natuurlijk mooi, maar dan moet je wel een momentsleutel van 1-25 Nm hebben. Met dat Multi-steeksleutel plaatje kom je er dan niet :wink:
Maar als je de vast is vast, of stoppen voor dat het breekt regel gebruikt gaat het natuurlijk ook wel goed.

Ook het instellen van het stuur en afstand stuur zadel word eenvoudig beschreven. Is dus appeltje eitje.

In de handleiding staat een lijst met omschrijving en bestelnummer van elk onderdeel van de fiets die je kunt kopen via Ikea.

En dan nu het fietsen.
De fiets rijd naar mijn mening erg fijn, licht en super stil. Het frame is stabiel en stevig. U mag weten dat ik 60 ben en COPD (fase 3) heb.
Heb tijdens de test rit de fiets niet ontzien. Zo heb ik het slechtste fietspad van ons dorp genomen waar de gemeente om alle aansprakelijkheid naast zich neer te leggen een bord heeft geplaatst met de melding dat het een slecht fietspad is, waar ik dan een bordje onder zou willen hangen met de tekst ‘Doe er dan iets aan eikels’ met bulten en gaten en ongelijke betonplaten. De banden vangen de trillingen prima op. Op de vlakke weg een genot om te fietsen. Bergje op is voor mij iets moeilijker maar gaat goed. Voor een jong iemand waar deze fiets eigenlijk voor is bedoeld moet het geen probleem zijn. En dan bergje af, wow de achter naaf gaan naar een zwaarder verzet en daar ging ik met ruim 34 Km/u.

En dan iets over het onderhoud van de fiets.
Ik maak me daar geen zorgen over. Het warenhuis is van mening dat de fiets ‘onderhoudsvrij’ is. Als er dan al iets mis mocht gaan dan zal het warenhuis het gaan oplossen. Het is voor hun een nieuwe markt en ik denk dat er ook gezorgd gaat worden voor onderhoud (aan huis b.v.) De tijd zal het leren.

(Mijn vorige fiets kwam dacht ik bij Karwei vandaan en koste toen FL. 199 gulden. Deze uit China komende fiets begon snel hier en daar te roesten en zwabberde over de weg. Hij doet het nog steeds en heeft de afgelopen 18 jaar nul komma nul onderhoud gehad.)

Hoop dat jullie iets met de info van mij kunnen en tot de volgende rit dan maar.

René, bedankt voor je uitgebreide recensie van deze Ikea fiets.

Ik heb ook een review geplaatst op http://www.kettingbeschermer.nl/echte-ikea-fiets/

De 28 inch variant is in het geheel groter, ook het frame.