Is een e-bike slecht voor je conditie?

Wat ik mij in deze discussie afvraag is hoeveel watt je ongeveer trapt op een e-bike. Dat is natuurlijk afhankelijk van vele factoren, maar is het mogelijk om de 100 watt van de beweegnorm te halen met een e-bike met minimale ondersteuning en een krachtsensor? Dat je met een rotatiesensor en de turbostand feitelijk op een soort brommer rijdt snap ik wel, maar hoe zit dat met minimale ondersteuning? Zijn er richtlijnen of gemiddelden?

5 kwartier over 17km? :open_mouth:

Trapondersteuning op lage stand geeft iets van 25% extra toch? Dan moet 100W zelf trappen wel haalbaar zijn. Een stadsfiets gaat bij 100W 18,8 km/uur, zie https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-verschillende-type-fietsen-vergeleken

Om 25 km/u te halen heb je dan al snel 150 a 180W nodig, zeker gezien fietsen tegenwoordig helemaal volgehangen worden met snelheidsremmende maatregelen zoals zware elastomeervorken, verstelbare stuurpennen in standje Eiffeltoren en zware antilekbanden.

Met niet al teveel ondersteuning trap je van die 180W vast wel 100W zelf.

1 like

Afgelopen woensdag heb ik een stukje meegefietst met een kennis die het fietserspad doet van zuid naar noord, dan langs de kust en de afsluitdijk over om via noord-holland terug richting Heerhugowaard te gaan. Hij verwacht rond de 1000 km te fietsen.
De man is 91 jaren jong, en ja hij rijd met een e-bike, niet harder dan 16 km/u en met de ondersteuning niet al te hoog. Dagafstanden rond de 70 km. Slapend in hotels, b&b’s of bij vrienden (dus “luxe” ontspannen na het fietsen :wink: )
Ik heb diep respect voor hem; zelf vindt hij alleen maar dat hij mazzel heeft dat hij het nog kan. Voor mijzelf hoop ik dat ik over 27 jaar dezelfde prestatie nog kan leveren.

En dan mag iedereen vinden dat de e-bike lui maakt, of dat ik onvoldoende wattage trap.

2 likes

Dat is geweldig om te lezen. 91 jaar. Diep respect. Ook bij mijn eigen vader van bijna 82 zie ik dat de ebike hem ontzettend veel plezier en vrijheid oplevert. Hij is wat slechter ter been en rijdt makkelijk meer dan 50 kilometer per dag met zijn elektrische fiets. Ik behoorde zelf een jaar of 10 geleden ook tot het kamp dat een elektrische fiets voor “bejaarden” was toen hij de fiets besloot aan te schaffen, maar de hoeveelheid plezier die het hem oplevert Ă©n de vele uren lichaamsbeweging die hij anders niet had waren voor mij een eye-opener.

Ik denk dat mensen die dat zeggen aan een heel specifiek scenario denken. Ik zie hier in Amsterdam ook best vaak mensen in de schoolgaande leeftijd die gewapend met de rotatiesensor met een cadans van 15 lekker met 25 kilometer door de stad cruisen. Dat is toch een beetje het beeld. Maar als iemand in plaats van de fiets alleen te pakken bij een lekker zonnetje als het windstil is bij meer situaties de fiets pakt, wie heeft er dan een reden om te klagen.

Dankjewel. Geweldig artikel om te lezen. Die calculator die wordt genoemd in dat artikel vind ik ook zeer inzichtelijk. De calculator staat hier: Bicycle Speed And Power Calculator

Als ik op een dag met gemiddelde tegenwind (8 km/h), een lichte fiets (15 kg), mijn lengte en gewicht en een cadans van 90 invul, dan moet je best veel vermogen leveren voor 18 km/h: 160 watt.

Als een e-bike 25% daarvan voor zijn rekening neemt, dan heb je met een matig intensieve inspanning van 120 watt dezelfde snelheid. Niets is zo frustrerend als heel hard trappen en nauwelijks vooruit komen, of ben ik de enige?

Ik zit nu te twijfelen over een e-bike of een mooie sportieve lichte fiets (Achielle) met goede componenten en banden, dan ik moet zeggen dat het echt lastig is. Ik kan me voorstellen dat je meer gaat fietsen als je sneller gaat bij dezelfde inspanning, maar ik ben nog jong en we fietsen al decennia zonder motor.

Zoals in het artikel ook staat: je conditie verbeteren kan het fietsen ook sneller maken.

Eventueel verlies van versnellingen (Enviolo bijvoorbeeld 20% en TestKees is ook niet zo lyrisch over de Nexus 7) komt daar dan nog bij.

Het verschil in meetbare snelheid, maar ook in beleving, tussen een lompe, zware, zwaar lopende fiets en een lichte, licht lopende fiets is echt gigantisch!

@shrek , we zouden de titel van dit topic dus moeten wijzigen in:
Een carbon racefiets van 6.8 kg is slecht voor je conditie.

1 like

Uit het originele artikel:

Extra inspanning is altijd goed. Inspanning waarbij je hartslag omhooggaat en je een beetje gaat zweten, zogenaamde zwaar intensieve beweging, verbetert je algehele conditie en is gezond voor de hartspier.

Op mijn woon-werk fiets, brede banden, met ligstuur hou ik prima e-bikes bij en inhalen lukt ook wel. Hoeveel Watt dat is weet ik niet maar ik weet tot temperaturen zo rond de 20 graden is dat prima te doen zonder noemenswaardig zweten maar wel luchtig gekleed.

Ik vindt de e-bike voor ouderen een prima ontwikkeling en als het de manier is om een groter stuk toch op de fiets te doen, ook prima! Voor de overige categorieën heb ik mijn mijn bedenkingen. Behalve impact op de conditie is een e-bike ook minder duurzaam en een stuk prijziger/diefstalgevoeliger.

1 like

Ik gebruik een e-bike voor de langere tochten en verbrandt afhankelijk, van de afgelegde afstand vaak wel 1000-2000 calorieën door het fietsen.
Door mensen die zich niet meer kunnen herinneren wanneer zij voor het laatst gefietst hebben en flink sigarettenrook in de rondte blazen wordt ongegeneerd beweerd dat e-bikers lui zijn. So what, het zal mij mijn achterwerk oxideren dat zij dit vinden.

1 like