Is een e-bike slecht voor je conditie?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/is-een-e-bike-slecht-voor-je-conditie/

Fluitend de heuvel op met e-bike Annemieke Rebel kocht een jaar geleden een elektrische fiets. Ze schrok toen ze laatst weer op haar gewone fiets stapte: ‘Ik kwam bijna niet voort.’ Annemieke Rebel (54) woont in Hilversum en werkt twintig kilometer verderop in Utrecht. Pakweg een jaar geleden kocht ze een elektrische fiets om van…

Mijn ervaring… het hangt echt af van je persoonlijke instelling.
Ik heb sinds kort een ebike, en fiets in 2 verschillende modi.

Ofwel is het “wandelen” met de fiets en met de vrouw. Ondersteuning op eco of vlak en met de wind in de rug gewoon uit. Ik zweet dan wanneer ik zin heb om te zweten.

OF, ik wil even los rijden, en dan gaat de ondersteuning in sport, en rij ik tussen de 25 en 26, en dan zie je de ondersteuning ook weg vallen zodra je boven de 25 komt. Dan zweet en hijg ik ook…

Met een gewone fiets zie ik op tegen de hellingen en wind tegen, en dan wordt het al snel net iets te veel en wil ik terug naar huis. Iets te lang moeten doorduwen en sleuren geeft me pijn aan mijn knieën.

Ik denk dus dat ik in de categorie val die 25% meer fietst electrisch ivm klassiek.

En ik vind het gewoon 10 keer leuker om electrisch te rijden.

1 like

Dankzij de elektrische fiets ben ik sinds vier jaar eindelijk weer gaan fietsen, daarvoor deed ik vrijwel alles met de auto, zelfs ritjes naar de supermarkt die 500 meter ligt. In de stad is de fiets nog wel handig vanwege de relatief korte afstanden maar op het platteland moet je al snel 10-20 km rijden om een beetje stad te bereiken, uiteraard met veel tegenwind en dan is fietsen echt niet leuk.

Het begon eigenlijk met een E-fiets voor mijn schoolgaande dochter die elke schooldag 2x 17 km moest afleggen. 's Avonds reed ik dan wel eens een ommetje met haar fiets… en zo hervond ik het fietsplezier. Na enige tijd begon ik me te storen aan het abrupte wegvallen van de elektrische ondersteuning, ik wilde eigenlijk wel sneller fietsen en via de fietsenwinkel hier in de straat maakte ik mijn eerste ritje op een speed pedelec.

Wat een rijplezier op zo’n snelle fiets, geen last meer van tegenwind of heuvels en door de hoge snelheid kom je gemakkelijk veel verder. Mijn dagelijkse ommetje is van 12 km opgelopen naar 42 km. Na 3 maanden ontdekte ik dat ik de auto nauwelijks nog gebruikte en aangezien we er twee op het pad hadden staan was het een eenvoudige beslissing om de tweede auto te verkopen.

Inmiddels rij ik al weer 3 jaar op de speed pedelec, doe vrijwel alle ritten voor mijn werk met de snelle fiets en 's avonds nog steeds een ommetje van ruim een uur. Jaarlijks trap ik zo 10-12K km weg.

Mijn conditie is flink vooruit gegaan en ik voel me fitter.