Is een e-bike slecht voor je conditie?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/is-een-e-bike-slecht-voor-je-conditie/

Fluitend de heuvel op met e-bike Annemieke Rebel kocht een jaar geleden een elektrische fiets. Ze schrok toen ze laatst weer op haar gewone fiets stapte: ‘Ik kwam bijna niet voort.’ Annemieke Rebel (54) woont in Hilversum en werkt twintig kilometer verderop in Utrecht. Pakweg een jaar geleden kocht ze een elektrische fiets om van…

Mijn ervaring… het hangt echt af van je persoonlijke instelling.
Ik heb sinds kort een ebike, en fiets in 2 verschillende modi.

Ofwel is het “wandelen” met de fiets en met de vrouw. Ondersteuning op eco of vlak en met de wind in de rug gewoon uit. Ik zweet dan wanneer ik zin heb om te zweten.

OF, ik wil even los rijden, en dan gaat de ondersteuning in sport, en rij ik tussen de 25 en 26, en dan zie je de ondersteuning ook weg vallen zodra je boven de 25 komt. Dan zweet en hijg ik ook…

Met een gewone fiets zie ik op tegen de hellingen en wind tegen, en dan wordt het al snel net iets te veel en wil ik terug naar huis. Iets te lang moeten doorduwen en sleuren geeft me pijn aan mijn knieën.

Ik denk dus dat ik in de categorie val die 25% meer fietst electrisch ivm klassiek.

En ik vind het gewoon 10 keer leuker om electrisch te rijden.

2 likes

Dankzij de elektrische fiets ben ik sinds vier jaar eindelijk weer gaan fietsen, daarvoor deed ik vrijwel alles met de auto, zelfs ritjes naar de supermarkt die 500 meter ligt. In de stad is de fiets nog wel handig vanwege de relatief korte afstanden maar op het platteland moet je al snel 10-20 km rijden om een beetje stad te bereiken, uiteraard met veel tegenwind en dan is fietsen echt niet leuk.

Het begon eigenlijk met een E-fiets voor mijn schoolgaande dochter die elke schooldag 2x 17 km moest afleggen. 's Avonds reed ik dan wel eens een ommetje met haar fiets… en zo hervond ik het fietsplezier. Na enige tijd begon ik me te storen aan het abrupte wegvallen van de elektrische ondersteuning, ik wilde eigenlijk wel sneller fietsen en via de fietsenwinkel hier in de straat maakte ik mijn eerste ritje op een speed pedelec.

Wat een rijplezier op zo’n snelle fiets, geen last meer van tegenwind of heuvels en door de hoge snelheid kom je gemakkelijk veel verder. Mijn dagelijkse ommetje is van 12 km opgelopen naar 42 km. Na 3 maanden ontdekte ik dat ik de auto nauwelijks nog gebruikte en aangezien we er twee op het pad hadden staan was het een eenvoudige beslissing om de tweede auto te verkopen.

Inmiddels rij ik al weer 3 jaar op de speed pedelec, doe vrijwel alle ritten voor mijn werk met de snelle fiets en 's avonds nog steeds een ommetje van ruim een uur. Jaarlijks trap ik zo 10-12K km weg.

Mijn conditie is flink vooruit gegaan en ik voel me fitter.

1 like

Op tweewieler.nl (registratie verplicht) van deze week een leuke bijdrage van een mij zeer bekende bikefitter.
Hij heeft zich verdiept in allerlei kwalen van e-bikers.

De e-biker mag op het eerste gezicht vrij en blij op zijn e-bike zitten, maar achter die facade blijkt veel leed schuil te gaan.
Zijn remedie zeer kort samengevat:
e-bikers moeten vooral eerst gaan fietsen, en dan pas de ondersteuning aanzetten.
e-bikers moeten bereid zijn om dezelfde spiervermoeidheid te voelen als de op eigen kracht fietsers.

Hij zegt ook dat de verkopers van e-bikes hier een belangrijke opvoedende taak hebben.

De e-bike als brommer gebruiken, is garantie voor fysieke klachten
.
.
.
.
.

1 like

E-fietser maken meer ritten per week over een langere afstand. Daarmee wordt de lagere inspanning vanwege de elektrische ondersteuning volledig gecompenseerd. Uit onderzoek blijkt dat E-fietsers zelfs 10% meer “Metabolic Equivalent of Task” leveren.

De grootste winst is als een automobilist zijn dagelijkse woon-werkrit op een E-fiets gaat afleggen. Maar zelfs een gewone fietser gaat er niet op achteruit onder voorwaarde dat het aantal fietsritten en de ritafstand toeneemt.

En dat kan ik uit ervaring bevestigen: juist door het wegvallen van zware inspanning bij wegrijden, heuvel op en tegenwind pak je gemakkelijker de fiets en rij je veel verder dan met een gewone fiets. Naast de dagelijkse ritten ging ik 's avonds nog een extra ritje maken tijdens het gouden uurtje en kwam dan bezweet terug en met een runners high. Op een gewone fiets heb ik dat nooit gedaan.

1 like

Laten we vooral niet vergeten dat de “tegenstanders” van de e-bike hun mening voornamelijk hebben gevormd ten tijde dat de motoren op rotatiecensoren kracht leverden. De bekende voorwielmotor; die je vooruit sleept zolang de trappers draaien. Veel van de oudere adviezen zijn daar eveneens op gebaseerd.

De middenmotor met krachtcensoren vraagt daarintegen wel degelijk input van de fietser zelf. Die geleverde kracht wordt “alleen maar” verdubbeld of, in de hoogste stand, verdrievoudigd.

Natuurlijk blijft onverminderd overeind staan dat e-bikers baadt hebben bij langer, en/of meer fietsen op de laagst mogelijke ondersteuning, maar de ideeën dat de e-bike lui maakt, je niet zweet of dat je geen inspanningen meer levert zijn met de krachtcensoren grotendeels achterhaald.

Ik vind de negatieve houding tegenover E-fietsen getuigen van minachting. Voor veel mensen is het juist de elektrische ondersteuning die het verschil maakt tussen aangewezen zijn op een auto/OV of de fiets. Vaak uit financiële overwegingen maar met de veroudering van de bevolking ook om voldoende kracht te houden om te kunnen blijven fietsen op hoge leeftijd.
We willen allemaal dat senioren zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven leven/wonen… de mogelijkheid om te blijven fietsen is daarbij een belangrijke voorwaarde: eigen boodschappen kunnen doen, bezoek aan huisarts/ziekenhuis, bibliotheek, cafe/restaurant en bezoek aan vrienden en familie.

2 likes

Als je een gewone fiets gewend bent, dan leidt een e-bike daarna tot verslechtering van je conditie, zeggen e-bike gebruikers van 10 jaar of meer.

@Sjef
Je hebt gelijk als je ondersteunt fietsen vergelijkt met niet-ondersteunt.
Als we niet-fietsen vergelijken met ondersteunt fietsen komt er een andere conclusie.
Als we voorwielmotor vergelijken met middenmotor eveneens.

Eigen ervaring: doordat er fietsen bestaan met middenmotor ben ik weer en méér gaan fietsen, vaker fietsend boodschappen gaan doen (bij regen/harde wind is de auto toch wel handig) en zelfs gaan fietskamperen. Ook, of zelfs, mijn chronisch zieke vrouw is dankzij zo’n fiets weer gaan bewegen/fietsen. En nee, we rijden niet op de hoogste ondersteuning. Dus leveren wij wel degelijk zelf kracht; met het daarbij behorende zweten, de verhoogde hartslag en betere conditie dan als we niet zouden fietsen.

1 like

Op een 25 km/u E-fiets is het inderdaad verstandig om de hoogste ondersteuning alleen te gebruiken bij extreme omstandigheden (helling, tegenwind, zware belading). Bij speed pedelecs speelt de veel hogere luchtweerstand een grote rol waardoor je eerder op de hoogste ondersteuning gaat rijden als je 45 km/u wilt halen… zoals wanneer je verplicht op de rijbaan moet rijden en dan liefst 50 km/u rijdt.

Als ervaren speeder kan ik stellen dat je allereerst vooral de hoogste ondersteuning gebruikt om de hogere snelheden te halen. Door het enorme rijgenot ga je steeds vaker en langer rijden waardoor conditie en fitheid ontwikkelen. En vervolgens ga je vanzelf met lagere ondersteuning rijden omdat je dat fysiek beter aankan maar ook omdat die lagere ondersteuning resulteert in een hogere actieradius. En die kan weer gebruikt worden om alternatieve woon-werkroutes te nemen waar je minder last hebt van verplichte rijbaansessies tussen geïrriteerde automobilisten of juist op bromfietspaden die vergeven zijn van quadrupelende scholieren.

Die hogere conditie compenseert ook goed voor de gebruikelijke degeneratie van de accu waardoor de actieradius na verloop van jaren merkbaar minder wordt.

1 like

Een beetje onduidelijk wat je hier bedoelt… gebruikers van 10 jaar of ouder, gebruikers die al 10 jaar op een gewone fiets rijden en dan overstappen op een E-bike of gebruikers die al minstens 10 jaar op een E-bike rijden?? Merken die er dan pas na 10 jaar dat de conditie achteruit gaat en zou dat niet kunnen door het 10 jaar ouder zijn?

1 like

Ik kan jouw ervaring onderschrijven. Van begin af aan alleen op de laagste ondersteuning gereden. Alleen onder moeilijke omstandigheden ondersteuning omhoog. Blijf je goed fit.

dat dus. Je wordt er lui van, zeggen ze dan.

De gemiddelde E-bike fietser in NL is zo’n 60 jaar schat ik in. Dat is een leeftijd waarop de fietskracht wat minder begint te worden door veroudering. Dat kan wellicht deels gecompenseerd door harder te trainen maar dat kan niet eindeloos duren, de natuur is meedogenloos. Als je 70 bent mag je in je handen knijpen als onze lieve Heer het genoegen heeft om je een goede gezondheid geven en je nog lekker door kunt fietsen. Maar juist in deze leeftijd beginnen de vele ouderdomskwalen, noem het fysieke aftakeling, die veel senioren dwingt om het wat rustiger aan te doen. De E-bike is dan een perfecte aanvulling op de afnemende fietskracht. In plaats van het fietspad te verruilen voor de geraniums op het balkon kan men zo tot op veel hogere leeftijd blijven fietsen, een enorme verworvenheid met dank aan de excellente fietsinfrastructuur van NL én de E-fiets.

Jouw verhaal gaat denk ik eerder op voor jongeren die met een E-bike naar school fietsen en daarna nooit meer op een gewone fiets stappen.

Waarom zouden we we een goede fietsconditie moeten nastreven?
De Fietsersbond organiseert de NK Slowbiken.
Handigheid met een fiets is een pre.
Conditie niet.

En ik moet mijn eigen verhaal ontkrachten want mijn dochter heeft tijdens de middelbare school elke dag 2x 17km gefietst op een E-fiets van 2016-2022. Nu ze studeert rijdt ze op een OEK-huurfiets. Wel beduidend minder kilometers per dag.

Ach @Lomito ik kan mij voorstellen dat een gewone fiets voor die afstand beslist niet de eerste keus was van je dochter. Als de keuze destijds dus was tussen het OV of een e-fiets, dan ben (of blijf) ik van mening dat het een juiste keuze is geweest. 2x 17 km/dag is altijd meer beweging dan niet-bewegen in het OV.
En bewegen, daar gaat het om. Geen topsport, geen uitputtingsslag maar simpele dagelijkse beweging. Dat is de kern van elk medisch (bewegings)advies.
En natuurlijk zullen de ‘tegenstanders’ beweren dat een gezonde jonge meid gewoon een niet-ondersteunde fiets had moeten pakken/krijgen, maar pubers kunnen behoorlijk koppig, tegendraads of vastberaden zijn. Het compromis ‘e-fiets’ is in mijn ogen dus een prima oplossing geweest voor die simpele dagelijkse beweging.

Precies.
Conditie komt in vele soorten en maten.
In je streven naar een puike conditie kan je ook te veel van je zelf vragen.

Vandaag kreeg ik, niet voor het eerst, weer bericht van een overlijdensgeval over een sportieve fietser zonder electrische ondersteuning.
We zullen nooit weten of electrische ondersteuning hem had gered.
Maar de inspanning was hem wel te zwaar.

2 likes

Waar veel mensen een ‘denkfout’ maken is dat conditie een algemeen begrip is, net zoals ‘fitheid’ en geen graadmeter voor (sport)prestaties.
De weerstand tegen stressfactoren (ziektes, invloeden van binnenuit of buitenaf) en de snelheid en mate van herstel bepalen de conditie van lichaam en geest.

Veelal heeft men het over conditie, maar bedoeld men het uithoudingsvermogen en/of de lenigheid van de spieren/gewrichten tijdens sporten/ inspanning.

Ik kan nog steeds 40 baantjes zwemmen in een 25 meter bad, maar niet meer binnen 15 minuten ( in mijn jeugd zwom ik de 5 km op het toen geldende subtop niveau), of 70 km fietsen op een dag waar vroeger een paar uur genoeg was, en als je mij de tijd geeft kan ik zelfs nog 10 km wandelen. Dat zegt iets over het uithoudingsvermogen; na een goede nachtrust zou ik dezelfde prestatie weer kunnen leveren (zeker het zwemmen en fietsen, het wandelen twijfel ik over :smile: ); dat zegt iets over het herstelvermogen.

De coopertest (hoeveel km hardlopen in 12 minuten) heb ik echter nog nooit kunnen volbrengen, terwijl dat toch een, zij het een groffe, graadmeter is voor de “conditie”.

1 like

We hebben die E-fiets (Kalkhoff) gegeven zodat haar reistijd korter werd. Met de gewone fiets deed ze 5 kwartier over die 17 km, met de E-fiets 3 kwartier. Dat is een uur tijdswinst per dag. Met OV zou het alleen maar langer duren. Juist door de ondersteuning/kortere reistijd was mijn dochter gemotiveerd om elke dag de fiets te pakken.

1 like