Keuze speed pedelec

Momenteel zijn grofweg 2 types speed pedelecs te koop:

1. fietsen met trapondersteuning tot 45 km/uur met 350 Watt middenmotor
Deze fietsen zijn afgeleid van de zogenaamde pedelecs, in NL ten onrechte E-bike genoemd, die trapondersteuning bieden tot 25 km/uur met 250 Watt middenmotor. Met deze 350 Watt speed pedelecs kan langdurig een snelheid van 30-35 km/uur gehaald worden, de ondersteuning is echter te zwak om langdurig hogere snelheden te bereiken. De fiets blijft wel ondersteunen tot 45 km/uur maar de fietser zal dan zelf veel vermogen moeten leveren, voor een gemiddelde gebruiker is dit niet comfortabel (vermoeiend, zweten).

2. fietsen met trapondersteuning tot 45 km/uur met 500 Watt achtermotor
Bij deze fietsen wordt het vermogen van de motor rechtstreeks op het achterwiel gezet, is daarom minder gevoelig voor slijtage van de aandrijflijn (tandwielen, ketting, lagers) waardoor hogere vermogens en daarmee snelheden mogelijk zijn. Met deze 500 Watt speed pedelecs kan langdurig een snelheid van 35-40 km/uur gehaald worden. De motor blijft ondersteunen tot 45 km/uur maar de fietser moet dan wel meer vermogen leveren. De meer ervaren gebruiker kan die 45 km/uur langer volhouden.

Beide fietsen zijn zeer geschikt voor de gemiddelde woon-werkverkeer rit van 24 km (enkel) die in 35-40 minuten afgelegd kan worden. Iets langer dan met de auto als deze niet in de file komt vast te staan.

Afgelopen maanden is er een verschuiving zichtbaar van de verkoop van fietsen met 350 naar 500 Watt motor. Zo is de verkoop van de populaire Gazelle CityZen met 350 Watt middenmotor in augustus gezakt naar 30 stuks (51 in aug. 2016) terwijl de Stromer met 500 Watt achtermotor in augustus is gestegen naar 129 stuks (53 in aug. 2016).

De verklaring van dit opmerkelijke verschil is te vinden in de beschikbare accu’s. De Gazelle is leverbaar met een 500 Wh accu en de Stromer met een 983 Wh accu. Daar staat tegenover dat het stroomverbruik van de 500 Watt motor hoger is met 12 Wh/km tegenover 8 Wh/km voor de 350 Watt motor.

De theoretische actieradius bedraagt daarmee 500 / 8 = 62,5 km voor de Gazelle en 983 / 12 = 81,9 km voor de Stromer. Als je rekening houdt met 10% degeneratie van de accu per jaar en 20% minder accucapaciteit in de winter dan zit je in het derde jaar 40,5 km voor de Gazelle (te weinig voor heen en terug) en 53,1 km voor de Stromer (wel voldoende voor 2 x 24 km).

Verder speelt mee dat de 500 Watt ondersteuning meer rijplezier geeft, de fiets voelt lichter en gretiger.