Klimaatakkoord biedt kansen voor de fiets

Ik ben erg sceptisch/wantrouwend over wat de FB terug gaat krijgen voor deze handtekening.

Tussen Rotterdam, Delft en Zoetermeer is/was een open polderlandschap/tuinbouwgebied met de bijbehorende polderwegen.
Je kon er heerlijk fietsen en elke dag een route uitstippelen over tien verschillende doorgaande wegen.

Totdat in 2002 de N470 wordt aangelegd, en in 2007 geopend,
Van de ene op de andere dag worden tien doorgaande wegen veranderd in tien doodlopende wegen.
Om gescheiden werelden ten NW en ZO van de N470 te voorkomen, worden er twee tunneltjes onder de N470 aangelegd.
Waar je vroeger kon kiezen uit tien routes, kan je nu nog maar kiezen uit een route.

Het ergste was nog wel dat de kosten van die tunneltjes werden gepresenteerd als investeringen in nieuwe fietsinfrastructuur.
Alsof we nooit eerder hadden kunnen fietsen in dit gebied.

Geen enkele bestuurder wilde horen dat er door de aanleg van de N470 fietsinfrastructuur was vernietigd.
En dat die tunneltjes hooguit konden worden gezien als een slechte reparatie van wat er eerder al was.

In 2018 is besloten tot groot onderhoud van de N470.
Iedereen jubelt over het duurzame karakter van deze onderhoudsklus.
“De N470 wordt een weg die niet alleen energie bespaart, maar ook energie opwekt”, en meer van dat soort marketing prietpraat.
Maar ik hoor niemand iets zeggen over groot onderhoud aan het bijbehorende fietsnetwerk.

Niet vergeten worden, is het hoogste wat een fietser mag verwachten.