Koga lightspeed ja of nee?

Ik ben op zoek naar een nieuwe damesfiets voor dagelijks woonwerkverkeer van 15 km per dag en kleine verplaatsingen zoals boodschappen doen,wel ter vervanging van onze 2e wagen. Momenteel rijd ik met een batavus crescendo,maar die vind ik veel te zwaar! Ik heb astma en mede daarom wil ik licht fietsen. Na wat zoeken en info inwinnen kwam ik bij de koga lightspeed 2014. Heb een testrit gedaan en was erg overtuigd,ondanks boven mijn initieel budget. Maar met zo een prijskaartje wilde ik toch eerst wat reviews lezen. Nu vind ik precies soms weinig goeds terug op internet over koga,vaak te duur voor wat het is of slechte service. Wel zie ik koga vaak bij wereldreisfietsers en in testen opduiken,dus moet toch n degelijk merk zijn? Dus hoop ik hier wat meer hulp te vinden....bedankt alvast!

Je eigen indruk is toch wel heel belangrijk. Het prijskaartje is inderdaad erg hoog. Het is een feit dat goede ervaringen zelden aanleiding zijn om dat mede te delen, wel slechte. Je hebt 2 jaar garantie (bij de dealer) en de gemonteerde onderdelen zijn van goede kwaliteit. Volg de aanwijzingen van de dealer wat onderhoud betreft, zoals het natrekken van de machinaal gespaakte wielen. De Koga’s van wereldfietsers zijn wel heel andere fietsen!
Ik ken uit eigen waarneming geen ervaringen met Koga.

Idd mensen met slechte ervaringen zullen sneller van zich laten horen! Fiets heeft 2 jaar garantie,10 jaar op lak en levenslang op frame en dealer zit verderop in de straat,dus voor onderhoud en advies zit ik denk ik goed. Denk mss iets te duur voor goed prijs-kwaliteit verhouding,maar als hij fijn rijdt…alleen vraag ik me af of een lichte fiets van 13 kilo idd fijner en beter rijdt,voelde zeker zo voor mij tijdens de testrit maar lees soms andere dingen…

Koga is beslist zeer doordacht ontworpen, maar ook eigenlijk veel te duur. Ter illustratie: ik bouw zelf fietsen die compleet 9-11kg wegen voor kleine vrouwen. Voor kleine mensen is in Nederland niets te koop. Als de potentiele klant terugkomt van een proefritje, dan staat de verbazing op haar gezicht te lezen. De meeste fabrieksfietsen zijn nodeloos zwaar o.a. omdat de fabrikant zit met de regel dat iedere fiets een persoon van 110kg en 10kg bagage moet aankunnen (de zg. DIN norm). Als je 60 of 70kg weegt dan zul je het daar mee moeten doen. Stevens is een merk waar je ook eens naar zou kunnen kijken en die kosten de helft, maar worden niet in jouw straat verkocht. Op Marktplaats staat een Lightspeed van een handelaar, toevallig in Geleen, waar ik woon, voor €450,-, zo goed als nieuw staat er bij. Nogmaals: een goed en lekker gevoel tijdens proefrit is veel waard.