Krassen op nieuw frame; garantie?

Begin dit jaar nieuwe fiets gekocht. Er komen krassen op het frame. Precies de plekken waar hij leunt tegen boom, “nietje”, paal, etc. (aan weerszijden). Ik heb natuurlijk nog garantie.
Het gaat om een Pegasus, en niet de goedkoopste. De enige winkel waar ik dit type kon krijgen (op acceptabele afstand) was helaas een ietwat onpersoonlijke keten, maar wel met reparateurs.
Deze schade hoort uiteraard niet te ontstaan bij normaal gebruik, dus dit frame mist (denk ik als leek) een bepaalde coating/laklaag. Ik wil natuurlijk een frame dat helemaal oké is.
Wat voor reactie van de fietsenketen kan ik verwachten?

  • alleen deze krasjes aanpakken en daar moet ik het dan maar mee doen?
  • wel een nieuw frame, maar dat blijkt hetzelfde manco te hebben?
  • …….nog iets anders?
    Wat vinden jullie dat ik kan eisen?

Dat is niet zo mooi! Maar krassen horen bij het gebruik. En ja, je hebt gelijk: met een betere laklaag, beter nog poedercoat, zou dat niet gebeuren. Ik zou de leverancier vragen of hij wat aan de krasjes kan doen, maar normaal gesproken heeft hij niet eens het juiste spuit/lak-materiaal dat de fabrikant heeft gebruikt. Stel dat hij wel de juiste kleur heeft, dan is na een jaar beslist een kleurverschil. Of je dat moet willen…

Natuurlijk ontstaan er altijd wel krassen. Maar ik heb nog nooit een fiets gehad die binnen een jaar krassen had door alleen maar te parkeren tegen een lantaarnpaal of boom. Dat is toch niet normaal, zeker niet binnen een jaar?

Een boom zou inderdaad geen krassen mogen geven, maar een metalen lantaarnpaal…

Meen je dat? Maar zo’n “nietje” is ook van metaal en speciaal voor fietsen neergezet. Dat zou dan ook bij iedereen in een half jaar schade geven? En hoezo hadden al mijn vorige fietsen dat dan niet?

Gebruiksporen, geen schade!

Natuurlijk zijn het “gebruiksporen”. De vraag is of we het normaal moeten vinden dat die er binnen een half jaar zijn. Op een fiets die altijd binnen staat, en hooguit 1x / week een half uurtje bij een supermarkt tegen een lantaarnpaal.

Een andere fiets van ons heeft een studentenleven achter de rug. Hoe oud die is, weet ik niet, want ooit 2e hands gekocht. Kijk hoe goed de lak er nog op zit…

Dat was dus ooit normaal. Waarom zou ik nu, genoegen moeten nemen met minder, op een veel duurdere fiets?

Vroeger was alles beter…! :cry:

Dit is geen emo-ding. Ik heb een serieuze vraag over wat voor eisen je aan een winkelketen / een grote (de grootste?) Duitse fietsenproducent mag stellen. En of meer mensen zo snel zo zichtbare krassen op een frame hebben (van Pegasus of ander merk). Dat is alles. Maar misschien moet ik het op een andere plek posten om er van meer mensen reactie op te krijgen(?)