Luchtvervuiling door fietsen - schijfremmen (bij auto's 20% van uitstoot)

Graag wil ik aandacht vragen voor een ernstig luchtvervuilings-probleem dat helaas bij weinig mensen bekend is. Recent sprak ik met de oprichter van een grote elektrische motor blog en ook hij had er nog nooit van gehoord, anno 2019.

Men is in de veronderstelling dat fietsen schoon is voor het milieu en voor de lucht in steden. Helaas is dat (nog) niet het geval. Fietsen zijn een bron van luchtvervuiling, en ook van de meest giftige soort.

Een korte inleiding:

In 2018 telde Nederland 22,8 miljoen fietsen en 1,9 miljoen e-bikes en werd per inwoner gemiddeld 861 kilometer gefietst.

PowerPoint-presentatie (in samenwerking met de Fietsersbond): https://raivereniging.nl/ecm/?id=workspace://SpacesStore/593cd6bd-0491-4807-95a4-45e8e729b97e

Veel fietsen zijn uitgerust met schijfremmen of blokjes remmen die tijdens het remmen slijpsel produceren dat vervliegt in de lucht.

Luchtvervuiling door schijfremmen

Volgens recente studies zijn schijfremmen een bron van de meest giftige soort luchtvervuiling. Bij auto’s wordt 20% van de totale uitstoot veroorzaakt door schijfremmen en het betreft (voor de mens) de meest schadelijke soort luchtvervuiling.

Tijdens het gebruik van schijfremmen vervliegt slijpsel (micro-deeltjes) met giftige metalen zoals ijzer, koper en manganese in de lucht dat door mensen wordt ingeademd. De metaal-deeltjes beschadigen de longen en veroorzaken diverse gezondheidsproblemen.

Een recente studie dat is gepubliceerd in journal Environmental Science & Technology biedt een inzicht in de impact van de vervuiling.

“There’s a chain reaction happening in the air,” said Rodney Weber, a professor in Georgia Tech’s School of Earth & Atmospheric Sciences. “Acidic sulfate in the atmosphere comes into contact with those metals emitted from disc brakes and changes their solubility, making them more likely to cause oxidative stress when inhaled.”

The researchers found that the metals given off from disc brakes damage pieces of the lungs as well as increases pro-inflammatory responses, leading to stress on breathing and on the body.

De volgende bron van een stad uit Amerika dat probeert aandacht te vragen voor de vervuiling is ook interessant:

Braking: The Under-Recognized Cause of Air Pollution

Hoewel een individuele fiets geen grote impact heeft, hebben 24 miljoen fietsen dat wel.

Hopelijk helpt dit bericht om een oplossing te vinden voor het probleem zodat er een toekomst mogelijk is met schone lucht in steden!

Nog een belangrijk argument tegen die totaal overbodige, dure, zware en kwetsbare schijfremmen! :sweat_smile:
Wel nog een vraagje: waar zijn er 24 miljoen fietsen met schijfremmen?

1 like

Ik vraag me een beetje af hoe groot dit probleem is wat betreft de fiets is.

De fiets heeft een veel lagere snelheid en massa en ik denk dat de hoeveelheid vervuiling evenredig is met de energie die tijdens het remmen moet worden afgevoerd.

Bij het remmen van een fiets die 20 km/h rijdt naar stilstand komt 1,5 KJoule warmte vrij, bij 100 kg totaalgewicht.

Bij het remmen van een auto die 70 km/h rijdt naar stilstand komt 227 KJoule warmte vrij, bij 1200 kg totaalgewicht.

Een factor 150 verschil zogezegd. Misschien nog wel meer omdat ik begrijp dat vooral het heet worden de uitstoot verhoogt.

Hoe zou het zitten met remblokjes voor velgremmen?

1 like

De remmen raken ‘op’ dus dat is empirisch bewijs. Het is wellicht wel interessant om het exact te onderzoeken. Het zou een interessante foto kunnen worden in kranten, bijvoorbeeld een grote berg met fijnstof dat jaarlijks afkomstig is van fietsen (en dat door mensen wordt ingeademd).

Verder speelt ook nog dat mensen dicht op elkaar fietsen dus wat er vervliegt wordt sneller ingeademd. Vanuit dat perspectief is de uitstoot van fietsen wellicht extra schadelijk.

M.b.t. de 24 miljoen fietsen. Het betreft het totale aantal fietsen in Nederland in 2018. Hoeveel fietsen remmen met uitstoot hebben dat is mogelijk niet bekend.

@gezondelucht, Ik begrijp niet waar je heen wilt met je verhaal.
Waarom begin je niet een topic over de accus van elektrische fietsen.
Dat lijkt me een veel en veel groter probleem.

Een goede rem voorkomt schade aan ons voertuig als geheel.
Ik vind dat schijfremmen een grote bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.
Omdat het remgedrag veel meer voorspelbaar is.

Moeten we allemaal overstappen op velgremmen?
Velgen slijten harder van het remmen dan de schijfremmen.
Om van de rubber remblokjes maar te zwijgen.

Op mijn fietsen gaan schijfremmen een leven lang mee.
Velgen moet ik regelmatig vervangen.

Bij mijn beste weten is het aan slijtage onderhavige gedeelte van schijfremmen van fietsen gemaakt van het allergoedkoopste RVS staal.
De remblokjes op de schijfremmen van stadsfietsen zijn ook goedkope metalen blokjes zonder toevoegingen.
Dat is voldoende omdat ze nauwelijks heet worden.

De schijfremmen van downhill MTB`ers zijn een ander verhaal.
Maar die doen hun ding vaak op een oude vuilnisbelt.
Aan de reeds aanwezige vervuiling hebben ze zelf weinig toe te voegen.

@tndmbkr bedankt voor je perspectief.

M.b.t. de reden van het topic: licht werpen op een mogelijke bron van luchtvervuiling.

Naast het voorkomen van (ernstige) gezondheidsproblemen heeft gezonde lucht ook een invloed op de prestaties van mensen op het werk en in het (academische) leven.

Mijn eigen motivatie om aandacht te hebben voor het probleem is vanwege het feit dat ik zelf oorspronkelijk uit een bos-omgeving kom en heb gemerkt wat de impact is van slechts 1 dag stads-lucht. Het vermindert energie en potentieel om prestaties te leveren in bijvoorbeeld studie.

Toen ik groepjes met studenten zag terwijl tientallen diesel bussen hen passeerden en overladen met dieselgas, toen vroeg ik mij af: hoeveel extra zouden die studenten in hun leven kunnen hebben bereikt wanneer zij zouden zijn opgegroeid in schone lucht?

Om terug te komen op de remmen van fietsen.

Wat is de impact van rem-slijtage op de luchtkwaliteit van steden? Betreft het een grote invloed en hoeveel schade wordt ermee veroorzaakt bij mensen?

Bij auto’s is het op basis van recente studies aangetoond dat 20% van de totale uitstoot afkomstig is van schijfremmen. Het gaat dus om een grote bron van luchtrvervuiling en elektrisch vervoer biedt dus nog geen complete oplossing.

Daarbij is aangetoond dat de uitstoot van schijfremmen giftiger is voor mensen dan uitlaatgas. Dat maakt het probleem ernstiger en de impact van eventuele uitstoot van fietsen belangrijker.

In grote steden is er sprake van fietspaden waar dagelijks meer dan 30.000 fietsers achter elkaar rijden.

De uitstoot van een fiets-rem is wellicht beperkt, maar het totaal van 30.000 fietsers op 1 fietspad en dat elke dag 2x resulteert wellicht toch in een aanzienlijke impact op de gezondheid van mensen.

Dit topic is slechts bedoeld om (n.a.v. recente studies en de vaststelling dat het probleem bij vrijwel niemand bekend is) licht te werpen op het probleem zodat het hopelijk leidt tot oplossingen, bijvoorbeeld remmen die efficiënter zijn dan schijfremmen zonder uitstoot te produceren.

Sterker nog: de uitstoot van schijfremmen op elektrische auto’s is fors groter dan brandstofauto’s door het hoge gewicht van de accupack.

De bijdrage van fietsen is in vergelijking met (E-)auto’s minimaal en is ook geen argument om dan maar voor andere remmen te kiezen. Ik rij inmiddels twee jaar op fietsen met zeer potente schijfremmen die al enkele keren het verschil gemaakt hebben. De remmen presteren altijd optimaal, onder alle weersomstandigheden.

Elektrische auto’s bieden regeneratief remmen waarbij de elektromotor verandert in een stroom-generator en rem-vermogen levert terwijl de energie wordt teruggevoerd naar de accu. Elektrische auto’s kunnen daarom uitstoot door rem-slijtage helpen voorkomen.

Elektromotoren kunnen ‘direct’ vermogen leveren dus het lijkt me dat ze perfecte stopkracht kunnen bieden dat heel precies kan worden gecontroleerd via geavanceerde ABS/EBS systemen.

Een oplossing voor een fiets zou kunnen zijn een kleine elektromotor, visueel zoals een trommel-rem, dat betere rem-efficientie biedt dan schijfremmen (zeer exact te controleren). Het biedt mogelijkheden voor ABS/EBS op mountainbikes voor de beste rem-prestaties in extreme omstandigheden.

Ik heb recuperatieremmen op mijn fiets, licht indrukken van de remhendels en de fiets remt af op de motor. Daarnaast kan ik de fiets via de ondersteuningsschakelaar op 5 recuperatiestanden zetten waarbij lange afdalingen gemaakt kunnen worden zonder remhendels te gebruiken. Niet dat je iets aan hebt in vlak Nederland behalve als je naast de Grebbeberg woont…

1 like

Ik denk dat het effect te verwaarlozen is en als je de gezondheidswinst van fietsen meeneemt, dan is fietsen zelfs met dat minieme beetje luchtvervuiling door fietsremmen een stuk gezonder dan met de auto, tram of de bus.

Een groot deel van de remschijfblokjes is trouwens “organic”, dat wil zeggen gemaakt van organische vezels en gebonden met kunsthars, dat geldt zowel voor fietsen en auto’s, zie https://www.1stopmotoronderdelen.nl/faq/16-verschil-in-remblokken-organisch-sinter-keramisch

Enig idee hoe de verschillende soorten remblokjes zich verhouden t.o.v. elkaar?