Bijna driekwart miljoen fiets- en e-bikes gestolen in 2021

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Bijna driekwart miljoen fiets- en e-bikes gestolen in 2021 - Fietsersbond

Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) luidt de noodklok Het beeld rondom fiets- en e-bikediefstallen is nog slechter dan S.A.F.E. in het voorjaar van 2022 meldde. Toen gaven ze al aan dat er sprake was van 550.000 slachtoffers, maar uit de meest recente update van de Veiligheidsmonitor blijkt dat per slachtoffer soms meerdere fietsen gestolen…

Als ik een dief xou zijn, zou ik alleen geinteresseerd zijn in nieuwe fietsen.
Maar in 2021 was de e-bike goed voor 76% van de omzet uit fietsverkoop.
Dan zou je verwachten dat 85% van de diefstallen betrekking moet hebben op een e-bike. Niet dus.

Waar gaan die heen?
In de heldenverhalen van de lokale BOAs worden gestolen fietsen altijd in een busje aangetroffen.
Laten er 10 fietsen in een busje passen. Ik zou denken dat 200 busjes die grens overgaan toch moeten opvallen bij de grens.

Vandaag las ik over het bestaan van een service die je helpt bij verkoop van je fiets.

In Frankrijk heet die service Upway.
Ik vraag me af of al die fietsen in een fietsregister worden genoteerd.
Zo niet. Dan is die service een ideaal vehikel voor de kleine dief.

2 likes

Ik zou graag weten hoe die toekomst er uit gaat zien.
Op tweewieler.nl is men nog niet verder gekomen dan de registratie van e-bikes, diefstalpreventie door middel van sloten en alarmsystemen en de tweede slotverplichting

Velopass (een digitaal fietspaspoort) is nu ook in Nederland verkrijgbaar.
Velopass is (kort gezegd) een sticker met al dan niet een chip.
De sticker zou de verhandelbaarheid van een gestolen fiets morten bemoeilijken.

In mijn ogen werkt dit systeem alleen als alle fietsen op deze manier worden gebrandmerkt.
Zolang een fiets zonder zo’n sticker niet verdacht is, zal deze borm van beveiliging niet werken.
Net zoals de oude postcodegravering, de barcode van de stadswachten, registratie van het framenummer, ed ook niet werkten.

In een overzichtsartikel lees ik dat de vernieuwingen op het gebied van sloten vooral zijn gericht op keyless bediening van het slot.
Een fabrikant beweert een slot te hebben gemaakt dat de fiets waardeloos maakt igv diefstal.

https://pentalock.com/concept/

In CyclingWeekly staat deze week een (enthousiast geschreven) verhandeling over de strijd tegen de fietsfiefstal door een Brits bedrijf.
GPStrackers staan ook in deze aanpak centraal.
Maar het verschil met NL is dat er ook echt werk wordt gemaakt van een vermiste fiets.
En de politie blijkt ook mee te willen werken.
Deze service kost EUR 10,- per maand.

Ik weet dat Nederland onderdeel is van een verenigd Europa, en dat Engeland een eiland is.
Zou dat verklaren dat een slagingspercentage van 87% hier onhaalbaar is?