Trek electrische fietsen


#1

Wie heeft ervaring met Trek electrische fietsen? Mijn dealer legt grote nadruk op de voordelen van dit merk. Maar ik ontmoet weinig ervaringen. Een kennis had met zijn Trek electrische fiets snell accu problemen.

Mijn bedoeling is een sportieve electrische fiets aan te schaffen, voor langere tochten, b.v. 100 km/dag. Niet met maximale ondersteuning!


#2

Een electrische fiets is NIET sportief! Met een echte sportieve fiets, die met een beetje moeite 1/3 weegt van een elektrische fiets, hoef je wel tot 20kg minder mee rond te zeulen. En de actieradius is onbegrensd. Al die problemen met electrische fietsen zijn dus heel eenvoudig te vermijden.


#3

Jammer Sjef dat je zo weinig positief kunt zijn voor mensen die misschien wel heel erg gebaad zijn met een elektrische fiets.!!
afkraken is zo makkelijk…


#4

Beste Nico, het gebruik van electrische stroom maakt langere fietstochten GEMAKKELIJKER, het tegendeel van sportief; het woord sportief is hier totaal misplaatst. Mooier voorstellen is zo gemakkelijk…
En dan, ken de feiten: 85% van de verkoop van e-bikes gaat naar valide vijftigminners, waarvan een groot deel jonger dan veertig. De groepen senioren die ik (1948) thans op mijn dagelijkse fietstochten op e-bikes tegenkom, waren er 10 jaar geleden niet. Dat is positief. Die jongelui op e-bikes in plaats van de fiets is in alle opzichten een slechte ontwikkeling.


#5

dag Sjef,

ik ben het met u oneens, u zegt dat u de feiten kent ? dat betwijfel ik,
en de reden waarom veel jonge mensen e-bikes kopen is omdat ze dan niet bezweet op hun werk willen aankomen, voor woon/werk verkeer is een
e-bike de ideale oplossing.
dit zijn mensen die anders met de auto/bus/trein komen, ik vind dit dus een positieve ontwikkeling.

groeten,

RH


#6

Woon-werk verkeer, zeg je, misschien kun je je voorstellen dat ik ook woon-werk verkeer rij, en wel op de fiets. 6km. En velen met mij. Althans tot voor kort, ik hoef nu niet meer naar een baas. Feiten? bij deze: ga eens bij de basisscholen kijken met welke voertuigen de moeders (vrijwel allemaal 40-) hun jonge kinderen komen ophalen. Tegenover mijn huis is zo’n school. De meesten komen met een e-bike terwijl de maximaal af te leggen afstand 1500m bedraagt. Dat is de actieradius van een basisschool in de stad. Ze hebben hun fiets ingeruild op de e-bike. Dat de mens steeds luier wordt, hoeft toch niet meer geillustreerd te worden? Sluit niet de ogen voor de werkelijkheid, ook al past die niet in je verwachtingen.


#7

Tja, er zijn vast mensen voor wie de e-fiets een luie optie is, zoals er ook mensen zijn voor wie de actieradius ermee wordt vergroot (voor mij is mijn woon-werk verkeer afstand van 35 km enkele reis nu binnen bereik gekomen).

Maar even reagerend op de oorspronkelijke vraag over ervaringen met Trek-fietsen: ik heb er alleen test mee gereden en het leek me een prima fiets, zeker als je niet met maximale ondersteuning rijdt. Wel vond ik de fiets wat ‘bokkig’ bij 25/h: dan houdt hij wat abrupt op met ondersteunen. Daarom heb ik voor een Koga gekozen (zelfde systeem als Sparta en Batavus).
Betrouwbaarheid: als je op internet struint kom je bij alle merken wel ellende tegen. E-fietsen zijn uiteraard kwetsbaarder dan gewone fietsen. Bij twijfel extra garantie kopen.

Over dat sportieve: de verschillen tussen een wat sportievere en wat minder sportieve E-fiets zijn vergelijkbaar met een gewone fiets (zeker als je niet met maximale ondersteuning wil rijden): vooral de geometrie maakt een fiets sportief of niet en in mindere mate onderdelen als zadels, ingewikkelde sturen ed.

Bovenal: maak lange testritten en zo mogelijk meerdere.


#8

Beste,

Ik sta op het punt ook een Trek x600+ elektrische fiets aan te kopen. Ik zie dat uw reactie ongeveer een jaar oud is. Bent u nog steeds tevreden over deze fiets?

vriendelijke groeten,
John Degryse


#9

Ik ben nu iets meer dan een jaar in het bezit van een Trek X600+ herenmodel en deze bevalt uitstekend. Heb er ondertussen 2500 km mee gereden, waaronder bijna iedere dag naar het werk en in m’n vrije tijd langere tochten.

De fiets rijdt echt geweldig en de ondersteuning is heel soepel. Geen enkel schokje, geluidje of kraakje. Ik doe ongeveer 100 km met een accu lading wat ik gezien mijn lengte en gewicht prima vind. De fiets gaat vaak mee met de trein en het is geen enkel probleem op het station of de trein in/uit.

Wel ging de eerste accu na een half jaar kapot en die is onder garantie (2 jaar) vervangen en is ook de garantie op de accu opnieuw ingegaan. Baalde hier eerst goed van maar de manier waarop Trek dit heeft opgelost geeft goed vertrouwen.

Onderhoud is minimaal, af en toe een sopje erover en een goede siliconenspray op de aandrijving.

Kan iedereen die het budget heeft deze fiets van harte aanraden. Vraag gerust als je meer ervaringen wilt weten.

Tenslotte nog even iets over het over het postgedrag van ene Sjef in dit topic. Al je posts hebben niets te maken met de oorspronkelijke vraag over ervaringen met Trek electrische fietsen. Bemoei je niet met de discussie als je daarover niets te melden hebt.


#10

Hallo,

Ik heb een X600+ Stagger van Trek gekocht. Stabiliteit is prima actieradius als je flink meetrapt niet te veel tegenwind, heuvels en met bagage is ±130 km per volle accu. Hij fietst zit heerlijk. Het gewicht is vaak lastig als hem je moet tillen. De fiets is stil en superstabiel.
Ik heb hem voor lange trektochten met bagage gekocht om ook zo mijn man bij te houden. Ik ben tevreden met mijn zorgvuldige keuze na lang vergelijken dus. Prijs kwaliteit wordt tot nu toe waar gemaakt door Trek.
Met groet en succes


#11

Anoniem, net nog 12 jaar oud en nu al getrouwd, verandert nu ook al van geslacht. Anoniem is dus gewoon fake. De berichten zijn pure fantasie. Bestaat niet.
Webmaster, doe hier wat aan!?


#12

Mij is ook verteld door de dealer pot in haaksbergen die trek dealer is, dat de koga inderdaad wat soepeler reageerd wat betreft el motor.


#13

tre e bike gekocht 700 juni 2011
okt 2012 moter kapot garantie geen probleem
juni 2012 moter alweer kapot volgens trek geen
garantie meer kosten ongeveer 600 euro
maar volgens fietshandelaar waren er meer problemen met de moter bouwjaar 2011
maar de grap komt nog ook volgens de vertegenwoordiger van trek wat zijn mijn rechten in deze zaak


#14

wij als ex trek dealer zijn door het zeer slecht afhandelen van garantie gevallen, die helaas zeer veel voor kwamen,
en het onfatsoenlijk behandelen van zowel dealer als consument gestopt met de verkoop van deze elektrische fietsen. wij kwamen defecte accu,s, display,s, sensoren, bekabeling en laders, veelvuldig tegen. we hebben klanten die binnen een jaar aan hun 3e accu toe waren.
dit alles binnen garantie, maar hoe moet dit na de garantie perioden? trek kent een hard beleid en geen coulance. voorkom al deze ellende en koop geen trek e-bike!!


#15

Ik rij nu 3,5 jaar de trek X600+ elektrische fiets, heb er nu 20.000 km op zitten heb alweer de 4 zet tandwielen erop zitten, fiets door weer en wind, bakken regen overheen. Ik ben tevreden over de fiets, hele fijne fiets, houding is fijn, ook voor lange mensen. Het enigste in het begin was software problemen maar met een update is dat verholpen, veder eerste jaar een rammel in de accu, verder was de accu nog goed, toch via garantie een nieuwe accu gekregen. Het grootste voordeel is dat de accu en motor laag ligt waardoor de fiets fijn stuurt. Ik denk dat ik de fiets zo weer zou kopen…


#16

Ik heb na twee jaar wikken en wegen, onderzoek doen en veel inlichtingen inwinnen een Trek elektrische fiets gekocht bij Willems fietswinkel in Landgraaf van € 2600.00 Deze firma beweerde dat deze fiets een actieradius van 100km. heeft. Van begin af aan problemen met de accu. Vaak terug geweest voor resetten, nakijken, etc. Niks hielp. Uiteindelijk verzaakte de accu helemaal en heb ik er een nieuwe? in gekregen. Maar ook deze is na 21/2 jaar op. Wij wonen heuvelachtig en haalt die nu nog tussen 32 en 35 km. Vlakke wegen op vakantie max. 52km. Dealer beweert dat dit normaal is. Nieuwe accu kost € 750,00. Is dus een kostenpost van € 130.00 p.jr. die je bij aanschaf moet incalculeren. Bekijk je de restwaarde van je dure fiets staat dit in geen enkele verhouding. Want je krijgt geen rode cent voor je elektrische dure fiets bij inruil. Wie wil er nu een 2e hands fiets waarvan je de accu moet vervangen? Daar heb je een hele goede nieuwe versnellingsfiets voor. En ben je beter uit met een elektrische fiets van de Aldi. Weet je dat je mindere kwaliteit hebt en koop je elke 4 jaar een nieuwe elektrische. Trek wil niets doen. Is dus valse voorlichting en ik beweer nu, dat alle fabrikanten de mensen beduvelen met de actieradius. Hetzelfde als de auto zuiniger in gebruik wordt verkocht dan die in werkelijkheid doet. Ik vindt dat dit echt eens openbaar gemaakt moet worden. Dit is de koper beduvelen. En de dealer werkt daaraan mee.


#17

Helemaal mee eens. wat een ellende met deze dure fiets. ik spreek uit ervaring


#18

Dag Inka

Ik deel jouw mening over de kwaliteit van een elektrische fiets, sowieso in het algemeen, ik had een trek X600 plus had er 26000 km op gefietst nodige kosten aan gehad, elke jaar een nieuw tandwiel set 150 euro dan weer banden trapas enz, spatbordjes die spontaan afschuren, kortom hopeloos van een fiets van nog geen 5 jaar oud. De accu heb ik gelukkig voor 350 euro kunnen vervangen, 800 euro is belachelijk. na een half jaar was de motor weer stuk en lager achterwiel. Die prijzen zijn belachelijk heb die fiets maar op marktplaats verkocht voor de liefhebber, rest waarde is nul dus ik mag nog niet mopperen. Teleurstellend ja zeer zeker, durf alle kosten niet op te tellen dan kun je beter auto gaan rijden. Nu fiets ik weer op mijn oude batavus van 30 jaar oud… 30 km per dag… Nee ik begin er niet meer aan… Fiets gaat maar gemiddeld 20.000 km mee accu 2 a 3 jaar, dure grap…


#19

Inmiddels zijn we een tijdje verder, het is uitgelopen op een grote teleurstelling, veel hoge kosten accu, motor stuk lagers stuk, trapas versleten enz… Die fiets heeft een vermogen gekost aan aanschafprijs maar ook aan onderhoudt, Inmiddels heb ik de fiets defect verkocht aan een liefhebber voor heel weinig want ik blijf geen geld uitgeven, met de auto was nog goedkoper geweest. Ben erg teleurgesteld in Trek en de kwaliteit van de fiets, nu denk ik dat elke elektrische fiets de zelfde problemen heeft? Ben ook niet meer van plan om een nieuwe elektrische fiets te kopen, ga eens op de wandel/fiets beurs kijken voor wat anders, Dan hebben ze het over duurzaam dan moet je geen elektrische fiets kopen…Maar goed mijn oude batavus van 30 jaar oud doet het nog steeds… Als ik wist dat de kwaliteit zo dramatisch was had ik nooit zo,n fiets gekocht… Wijze les…


#20

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent en ik denk dat je ook een fiets hebt getroffen die meer dan gemiddeld problemen heeft.

Wat veel mensen wel eens onderschatten zijn de kosten van onderhoud aan een fiets en ja, die zijn niet te verwaarlozen. Behalve materiaal betaal je ook arbeidsloon als je het onderhoud niet zelf doet. Ik heb biet voor niets een fiets met een riem i.p.v. een ketting gekozen.

Toch, als je alle kosten bij elkaar neemt dan ben je voordeliger uit dan met een auto en dan vergeet ik nog de andere voordelen :wink:

Voor een idee kan je eens naar de leasekosten kijken:

  • Een nieuwe kleine auto met niet al te veel km’s lijkt z’n €200 per maand te kosten
  • Voor fietsen een mooi overzicht van zoevers, voor een Trek UM3+ €79 betaal je per maand betaald.
  • Ter vergelijking: Bij swapfiets heb je een robuuste omafiets met terugtraprem voor €15 per maand

Ik denk dat de markt voor elektrische fietsen nog weinig volwassen is en daardoor zijn de onderhoudskosten hoog en de levensduur laag:

  • Consumenten kijken niet naar onderhoudskosten bij de aankoop
  • Consumenten verwachten niet dat de accucapaciteit terug loopt
  • Er zijn geen goede overzichten m.b.t. onderhoudskosten die er bijv. wel zijn voor auto’s
  • Zoals Tesla laat zien hoeven accu’s niet na 2/3 jaar “op” te zijn, met beter (en iets duurder) accumanagement