Nieuwe duurtest: Cortina U4 transportfiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/duurtest-transportfiets-cortina/

Populaire doorsneefiets Fietsrekken van middelbare scholen staan vol met zwarte omafietsen met kratje. Ook de Cortina U4 transportfiets is populair. Maar hoe lang gaat hij mee? Freelance fietsjournalist Elias de Bruijne gaat dat voor ons testen. ‘Hij rijdt als een Rolls Royce’, zegt Elias de Bruijne, racefietser en freelance fietsjournalist. Hij is dik tevreden met…

Ik heb een Cortina U4 in Bratislava, Slowakije. Hij is iets te groot voor de fietsenstalling in ons huis, dus parkeer ik hem buiten op straat. In elk weer. In Bratislava betekent het in de winter vaak sneeuw, en het is kouder dan in Nederland. In de zomer is het ook warmer. Hij heeft meer dan een jaar zonder problemen overleefd, ik hoefde alleen de ketting te spannen.

Ik heb een dynamonaaf (PV-8) gemonteerd, maar de kabel naar het achterlicht is kapot, dus heb ik er een solarlamp van Falkx bij gezet.

Ik begrijp niet dat iemand tevreden kan zijn over een transportfiets waarvan het vrachtrek aan de voorvork is bevestigd.
Een vrachtrek aan de balhoofdbuis heeft mijn absolute voorkeur.
Dat fietst 100000 keer fijner.
Ik kan dat toelichten aan de hand van het mathematische fietsmodel van de TU Delft.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://bicycle.tudelft.nl/schwab/Bicycle/DI-07-3-2Fiets.pdf&ved=2ahUKEwjD-MHq_emCAxU26wIHHWXZCqQQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw2ymU1NUWf7_cCO6cXfYaiH

Na het lezen van een artikel over de omvang van de markt voor het leasen van een fiets, vraag ik me af of dit soort recensies nog toekomst heeft.

In een artikel van “Wielerflits” wordt beschreven hoeveel miljard grote spelers als Pon en Volkswagen in deze markt pompen.
Ik concludeer uit dit artikel dat deze partijen gaan bepalen op wat voor fiets wij gaan rijden.
Ik lees helemaal niet dat de leasemarkt enige ruimte biedt voor de eigenzinnige fietser die zelf verantwoordelijkheid voor zijn fiets wil nemen.

Ik vind het verder opvallend dat deze partijen niet investeren in de deelfiets.
Terwijl overheden bij het ontwikkelen van woningbouwplannen juist wel inzetten op de deelfiets.

Is het mogelijk de reactie van ‘fietserbill’ te verwijderen?
M.i. is dit ergerlijke commercie.

Nee, dat is vrijheid van meningsuiting.

Hoe lang gaat deze duurtetst duren? Heb ik dat gemist of is het niet vermeld? Lijkt mij dat die toch minstens drie jaar moet duren en dan in weer en wind stallen. Of “andrewsh” zo nu en dan vragen hoe het met zijn fiets is.

Ha Thomas, deze duurtest heeft in principe geen einddatum. Ik denk dat de test af is gelopen als er enorme kosten gemaakt moeten worden om hem rijdend te houden. En hij wordt inderdaad buiten gestald!

Of “andrewsh” zo nu en dan vragen hoe het met zijn fiets is.

Bedankt dat je het vraagt :heart_eyes: Mijn fiets doet het nog steeds goed, maar het was gisteren −8°C, de dynamonaaf bevroor en draaide niet meer :smiley: Maar het is nu OK.

Update vanmorgen:

1 like

Ik begrijp niet dat iemand tevreden kan zijn over een transportfiets waarvan het vrachtrek aan de voorvork is bevestigd.
Een vrachtrek aan de balhoofdbuis heeft mijn absolute voorkeur.

Dat is inderdaad fijner, maar lastiger en dus duurder om te fabriceren. Vrachtrek aan de achterkant is zowel gemakkelijker te fabriceren als aangenamer. Maar wellicht weer niet zo praktisch als een voor-vrachtrek.

1 like

Ik begrijp je niet.
Aan de Kronan (Zweden, 1997) mankeerde van alles.
Maar het rek aan de balhoofdbuis was stevig.

Voor fietsen met allerlei kabels aan het stuur moet iets worden bedacht.
Maar ook gebruiksfietsen zijn steeds vaker voorzien van inwendige kabels.