Nieuwe voorvork voor trekking fiets zoeken is nog niet zo simpel

Mijn verende voorvork, een SR NCX-D Suntour met V-brakes, is versleten en nu ben ik op zoek naar een vervangende (verende)voorvork. Dat is nog niet zo simpel, kwam ik achter. Er zijn zoveel verschillende voorvorken. Nu zit ik te denken om helemaal geen voorvering meer te nemen voor mijn Stevens Galant trekking fiets. Mijn vraag is: welke voorvork kan ik erop zetten? Er zijn zoveel soorten.
De maat 28" 700.

De website van Stevens vermeld vrij veel relevante gegevens.
De voorvork van het model 2019 is een Suntour NCX D LO
De vorksprong van die vork is 42 mm
De vorkbuis is 1 1/8 " Ahead recht toe recht aan.
Als je een vervangende vaste vork zoekt, moet je de afstand weten tussen vorkkroon en wielas, terwijl je op de fiets zit.
Verder moet je nieuwe vork geschikt zijn voor een gangbare Quick Release as
Ook moet je vervangende vork geschikt zijn voor velgremmen.
Beide laatste kriteria maken de keuzevrijheid al een stuk kleiner.

Bij bike24.de vind ik deze vaste vork met veerwegcompensatie.
De afstand tussen vorkkroon en as is 460mm
https://www.bike24.de/p1149895.html

Een mogelijke vervangende voorvork is de XLC BF-A02, zie ook:

Hallo Stoempert, bedankt voor je antwoord. Mijn Galant is al zo’n 20 jaar oud en ik heb geen quick release (quick release naven zijn dikker heb ik gelezen) maar een uitvalnaaf maar ik weet niet of dat wat uitmaakt in die bevestiging. Hartelijke groet Frans Mensink

Hallo Mike dank voor je antwoord, Denk dat ik die XLC BF A02 ga kopen en monteren, maar wat wordt bedoeld met dat die vork flex heeft?

Helaas in het Engels maar een beter uitleg kan ik niet vinden:

Aha, ik snap het.

quick release naaf en uitvalnaaf is toch hetzelfde? 20jaar is echt niet lang geleden. Toen waren er alleen uitvalnaven. Je hebt toch geen massieve vooras met losse (vleugel)moeren?

Nee geen vleugelmoeren meer. ik heb goed gekeken naar de voorvork van XLC BF A02 en die lijkt me helemaal goed. Bedankt voor je reactie. fijn weekend nog.

Snelspanner = quick release.

Dat is wat anders dan ‘steekas’ (dat is nieuwlichterij)

De website van de fabrikant maakt geen melding van flex.
Of het moet de veerweg betreffen.
Als ik Google op een voorvork met flex, heeft iedereen het over een te slappe voorvork.

TS heeft ooit een fiets met een kortverende vork gekocht.
Met welk doel?
Een korte veerweg draagt hooguit bij aan comfort.
Als ik de recensies mag geloven, is een verende stuurpen een beter alternatief.

Als TS zijn verende vork vervangt door een starre vork (met veerwegcompensatie), en aanvult met een verende stuurpen, is hij beter af. En goedkoper.
Hij moet wel de ruuimte hebben voor een stuurpen van 50mm.

Nee, de website van de fabrikant noemt het niet maar ik was aangenaam verbaasd met de aankoop. Het is nog steeds voor mij de fiets die het meest comfortabel fietst en ik er ben vrij zeker dat de voorvork daaraan bijdraagt. Zie het eerder gelinkte artikel voor waarom.

Mijn zoekresultaten geven niet veel relevante resultaten voor “voorvork flex” de enige relevante is eigenlijk deze maar dat gaat om mountainbikes en de belastingen op die fietsen zijn heel anders dan toerfietsen. Maar misschien mis ik iets kan je misschien wat relevante linkjes toevoegen?

Z’n verende stuurpen kost snel €160 en daar komt nog de starre voorvork kost, als je een voorvork met flex hebt zoals de genoemde XLC BF-A02 ben je voor totaal €70 klaar.

Comfort blijft een moeilijk te bevatten (kwantificeren) onderwerp.
Vorken voor velgremmen zijn nog rank gebouwd, en geven al snel het gevoel van comfort.
Vorken voor schijfremmen zijn veel robuuster gebouwd, en geven al snel het gevoel van oncomfortabel.

Onderstaande vorken zijn beide geschikt voor schijfremmen.
Bij de eerste heb ik veel eerder de behoefte om te gaan zoeken naar extra verende elementen in de banden, stuurpennen, vorkspaden, …
PSX_20230417_103352
PSX_20230417_103541