Ombouw naar elektrisch

Ik heb twee comfortabele, technisch identieke, zelf aangepaste toerfietsen die voor mij perfect geschikt zijn en ik heb besloten eentje daarvan om te bouwen tot E-bike. Bij twee bedrijven heb ik ombouwsets met middenmotor gevonden die mij wel wat lijken, Rat-Holland in Noordwijkerhout en Fietsunie in Emmen. Beide verkopen ze sets met Bafang-onderdelen (Fietsunie onder het eigen merk E-drive) die ze ook voor je kunnen monteren. Fietsunie doet dat zelf, Rat heeft daarvoor dealers in het hele land.
Heeft één van jullie recente ervaring met ombouw in het algemeen of Bafang in het bijzonder en/of met deze bedrijven of eventueel andere ombouwers?
Er is hier op het forum al veel geschreven over ombouwen, maar de meeste berichten zijn nogal gedateerd tot soms wel 10 jaar oud en gaan over intussen flink verouderde onderdelen en elektronica.

Ik denk niet dat je gelukkig zult zijn met deze ombouwsets.
Met de Bafang heb ik hands-on ervaring.
Het is een meetrap motor.
Je moet niet willen om zelf ook een bijdrage aan de voortstuwing van de fiets te leveren.

De aller allerbeste ombouwset vind ik nog steeds de BionX achterwielmotor.
BionX is failliet.
Maar sinds het faillissement is de service beter dan ooit.
Je hebt de onderdelen binnen een week in huis.
En het handelsverdrag met Canada mag dan in het nadeel van onze boeren zijn.
Het verdrag is in het voordeel van de fietser.

Noot; De Dseries-motor is alleen op ebay te koop.

Hallo pjotr,
Dank voor je reactie. Ik wil juist zoveel mogelijk zelf trappen, dus met zo min mogelijk ondersteuning en die zal ik in principe dan ook op de laagste stand zetten, voldoende om de weerstand van de motor zelf te compenseren. Als bij mij de fut er uit is, kan ik altijd nog de ondersteuning een of meer tandjes hoger zetten.
Ik rijd met zowel een achterderailleur als een naafversnelling, die laatste valt niet te combineren met een achterwielmotor.

Ook een optie maar verre van goedkoop, een Pendix eDrive.

Hallo MikeRZ,
Bedankt. Is inderdaad behoorlijk aan de prijs, maar ziet er wel goed uit. En Pendix heeft, net als Rat, een paar dealers bij mij in de buurt (soms zelfs dealer van allebei), terwijl het van mij naar Fietsunie in Emmen ruim 80 km is. Ik kan altijd eens gaan kijken en een proefrit maken. De test van TestKees had ik al eens gelezen, hij vindt 't wel een goed systeem.
Helaas geen bagagedrageraccu. Het is maar de vraag of ik op mijn fiets met lage instap voor de accu plaats genoeg heb aan de schuine buis of de zadelbuis. Die ruimte heb ik nodig om op en af te stappen, ik ben verre van atletisch…