Bakfiets naar electrisch ombouwen of nieuwe elektrische bakfiets

Beste fietskenners,

Momenteel hebben wij een wat oudere (ca 10 jaar oude) Bakfiets van Bakfiets.nl, de Cargo Bike Long. Echt een prima bakfiets met 8 versnellingen e.d… Ok hij is wel wat ouder en dat zie je ook wel een beetje. Nu willen wij graag een elektrische bakfiets aanschaffen of onze huidige bakfiets laten ombouwen. Heeft iemand hier ervaringen mee? We twijfelen nog een beetje

Het ombouwen (middenmotor) van de fiets kost ca. 1100,- euro. De vraag of dit eigenlijk wel handig is aangezien het een oudere bakfiets betreft.Een nieuwe (goedkopere) elektrische bakfiets kost ca 2000,- van Babboe bijv. We kunnen onze huidige fiets vast voor ca 600 euro doorverkopen. Echter, dan heb je wel een elektrische bakfiets met een " instap" motor, terwijl wij eigenlijk wel wat snelheid willen kunnen maken (wonen in de Duinen).

Ik heb helaas geen verstand van het elektrische vermogen van ombouwset e.d. Zijn die sterk/ langszaam? En stel we gaan ombouwen: heeft iemand een echt goed / betaalbaar adres?

Ik hoor graag jullie mening,
Alvast dank,
Mvg
Sander

Over het algemeen zijn de motoren 250 watt. Dus dat is het probleem niet.
Een voorwielmotor kan wel problemen geven om een helling op te komen vanwege het lage koppel.
Een middenmotor heeft daar geen last van omdat die energie levert op basis van het toerental van je cranks (de motor merkt dus niet dat je heuvel op rijdt, mits je goed terugschakelt).
Het beste zou je gewoon een bakfiets uit moeten proberen (met volle belading en op het traject dat je wilt fietsen) om te kijken of die voldoet.

Beste Kees, dank voor uw bericht. Ik heb uit laten zoeken dat een middenmotor gelet op het frame geen optie is. Daarom zal het een voorwiel motor moeten worden. Kan het zo zijn dat het koppel iets toe neemt daar het voorwiel substantieel kleiner is dan het achterwiel? En kan een zwaardere motor (350watt bijv) of een andere sensor bijv. Nog helpen?
Dan kan ik daar op letten/ naar vragen. Vind het lastig daar verschillende dingen lees op het internet en ik er onvoldoende verstand van heb,

Tot slot: daar ik een kleiner voorwiel heb (bakfiets), in hoeverre is het aantal omwentelingen van de motor van belang?

Een 350watt motor maakt van de fiets een illegaal motorvoertuig. En met 250watt extra heb je zeer waarschijnlijk genoeg extra vermogen voor de extra snelheid (neem aan dat je niet boven 25 km/h ondersteuning wilt).
Met een kleiner wiel en gelijk koppel van de motor neemt de aandrijfkracht iets toe. Met een voorwielmotor heb je wel een klein risico dat je wiel slipt omdat je te weinig druk op het voorwiel hebt (bv als je heuvel op op een schelpenpad wilt wegrijden). Met klein voorwiel heb je wel een hoger toerental. Als het goed is geeft de fabrikant aan voor welke wielmaten de motor geschikt is. Ik heb goede ervaring met V-fiets. Zij hebben veel ervaring, ook met ombouwen van bakfietsen.