Bakfiets naar electrisch ombouwen of nieuwe elektrische bakfiets

Beste fietskenners,

Momenteel hebben wij een wat oudere (ca 10 jaar oude) Bakfiets van Bakfiets.nl, de Cargo Bike Long. Echt een prima bakfiets met 8 versnellingen e.d… Ok hij is wel wat ouder en dat zie je ook wel een beetje. Nu willen wij graag een elektrische bakfiets aanschaffen of onze huidige bakfiets laten ombouwen. Heeft iemand hier ervaringen mee? We twijfelen nog een beetje

Het ombouwen (middenmotor) van de fiets kost ca. 1100,- euro. De vraag of dit eigenlijk wel handig is aangezien het een oudere bakfiets betreft.Een nieuwe (goedkopere) elektrische bakfiets kost ca 2000,- van Babboe bijv. We kunnen onze huidige fiets vast voor ca 600 euro doorverkopen. Echter, dan heb je wel een elektrische bakfiets met een " instap" motor, terwijl wij eigenlijk wel wat snelheid willen kunnen maken (wonen in de Duinen).

Ik heb helaas geen verstand van het elektrische vermogen van ombouwset e.d. Zijn die sterk/ langszaam? En stel we gaan ombouwen: heeft iemand een echt goed / betaalbaar adres?

Ik hoor graag jullie mening,
Alvast dank,
Mvg
Sander

Over het algemeen zijn de motoren 250 watt. Dus dat is het probleem niet.
Een voorwielmotor kan wel problemen geven om een helling op te komen vanwege het lage koppel.
Een middenmotor heeft daar geen last van omdat die energie levert op basis van het toerental van je cranks (de motor merkt dus niet dat je heuvel op rijdt, mits je goed terugschakelt).
Het beste zou je gewoon een bakfiets uit moeten proberen (met volle belading en op het traject dat je wilt fietsen) om te kijken of die voldoet.

Beste Kees, dank voor uw bericht. Ik heb uit laten zoeken dat een middenmotor gelet op het frame geen optie is. Daarom zal het een voorwiel motor moeten worden. Kan het zo zijn dat het koppel iets toe neemt daar het voorwiel substantieel kleiner is dan het achterwiel? En kan een zwaardere motor (350watt bijv) of een andere sensor bijv. Nog helpen?