Welke elektrische fiets ombouwset ?

Door een nieuwe baan en de gegroeide woon-werk afstand (ca. 27 km) overwoog ik de aanschaf van een elektrische fiets. Het bezoek aan een paar winkels leerde me dat de prijs van een fiets die geschikt is voor dit wat grotere ritten, al gauw richting de 2500-3500 euro gaat.

Met een prima fiets in de schuur (Gazelle Chamonix) die bij inruil nog slechts een paar honderd euro oplevert, ben ik gaan zoeken naar alternatieven ...... er zijn ook ombouwsets die volgens de specs voldoende capaciteit bieden voor mijn woonwerkverkeer.

Nog een paar winkels bezocht en hun gevraagd wat ze vinden van deze ombouwsets ,,,,,, (voelt een beetje als bij het overwegen van een dikke Volvo aan de dealer vragen, wat hij denkt van een Smart .......) ..... jawel steeds hetzelfde antwoord, "daar horen we geen goede dingen over" oid. ........ begrijpelijk, want die verkopen liever een nieuwe elektrische fiets van 2500-3500 euries.

Er zijn inmiddels best wat van die ombouwsets .........

Ik kan me voorstellen dat er inmiddels ook wel wat ervaringen zijn zo links en rechts, maar ik kan er behalve ervaringen van mensen die of gesponsord worden door de fabrikant of van de fabrikanten zelf, niet echt gebruikers ervaringen over vinden.

Kortom loont het de moeite om zo'n 500-800 euro uit te geven aan een ombouwset ?

Wat zijn de ervaringen ?

Beste heer Schuit,

Ik kan het niet laten om toch even namens www.ebike-kit.nl te reageren, ik zal het objectief houden.

Het is aan u om de overweging te maken tussen een nieuwe elektrische fiets of ombouwen van uw Chamonix. Een tip die ik u kan geven: ga proef fietsen en vergelijk nieuwe e-bikes en/of de diverse ombouwsets onderling.

Uw Chamonix zal (naar ik verwacht) uitgerust zijn van carbon frame. Carbon is bijzonder sterk en te voorzien van een ombouwset. Ik raad u wel aan na te gaan of er geen kleine haarscheurtjes in uw frame zitten. Dat wil soms nog wel voorkomen in carbon frames (valt onder garantie van Gazelle) en zou het frame bijzonder slap maken.

Een foto van een Chamonix voorzien van onze EBIKE-KIT ombouwkit kunt u bekijken op: http://www.flickr.com/photos/ebike-kit/5810692353/in/set-721576267844807

Succes met uw keuze.

Gr, Jan-Willem van Mourik van EBIKE-KIT
Tel: 073-7600068, E: contact@ebike-kit.nl, I: www.ebike-kit.nl

ebike-kit.nl (niet gecontroleerd) donderdag, 11 augustus, 2011 - 01:05

Hallo,
ik las je/uw berichtje.

Ik heb intussen al 10 jaar ervaring met electrische fietsen. Mijn mooiste ervaring tot nu toe is de ombouwset van FMH-motor in Geldrop/Eindhoven.
Ik heb bij hun de set gekocht met een 36V/10Ah Lithium Polymeer accu en 36 Volt voorwielmotor. Ik heb een trekking fiets, die ik in ongeveer 3 uur tijd heb omgebouwd tot een volwaardige electrische fiets. De prijs lag ergens in de buurt van de 750 Euro.
Het grappige aan het verhaal was dat de motor in het voorwiel was gemonteerd en dat er zelfs een binnen- en buitenband al om zat.
Voordien heb ik een Gazelle Easy Glider en een Giant gehad. Stuk voor stuk heel duur en beslist minder dan wat ik nu heb.

Als je een beetje meetrapt is een actieradius van tussen de 90 en 150 km geen zeldzaamheid. Laat je de motor volop werken (stand 3) dan ben je met 60 km aan het eind. Ik heb inmiddels met deze set dit jaar 1200 km gefietst en ben nog steeds 100% tevreden. Als hij het onverhoopt over een jaar of 3 - 4 mocht begevn, staat mijn keus alweer vast.
Ik hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de zoektocht. Niet bang zijn. Gewoon doen. FMH (ombouwsetelektrischefiets.nl)

willemR (niet gecontroleerd) vrijdag, 12 augustus, 2011 - 20:19

Inmiddels na de fiets van mijn vrouw nu ook mijn eigen fiets een gazelle Genève van een electrische pakket voorzien.Het is prima te doen wel besteld via fietsenmaker de Wit uit Woerden om terug te vallen op zijn expertise en dit was bij de trapsensor nodig en de Wit heeft mij fantastisch geholpen.
Het pakket van Batteride is goed verzorgd.
Ervaringen met fiets motor zeer krachtig-wel wat geluid bij opstarten-fietst ook bij uitzetten ondersteuning heel goed.Gevoeligheid remsensoren mag beter uitgelegd worden in instructie , maar via Batteride telefonisch goed uitgelegd.
Bereik nog niet op uiterste getest, maar verwachting is goed.Ik denk dat de fiets met inbouwpakket lichter is dan een fabrieks electrische fiets.
Voor de bevestiging van bagage/accudrager wel de juiste montagebeugels laten bepalen.
Voor losmaken cranck heb je een stukje extra gereedschap nodig via de Wit even geleend bij fiets nr2

Mijn vrouw heeft een Gazelle fiets van drie jaar oud deze is voorlopig niet om te bouwen i.v.m de voorvork heeft geen nokken waarop de voorrem gemonteerd kan worden.

Dus niet alle rijwielen van de laatste jaren zijn om te bouwen ook niet met de FMH motore. 

Geachte heer/ Mevrouw van Weert,

Het is inderdaad zo dat niet elke fiets omgebouwd kan worden naar een elektrische fiets. Dit wordt inderdaad vaak aangegeven. Naast uw voorvork zijn er meerdere criteria die meespelen zoals het frame van de fiets bijvoorbeeld. Het gaat uiteindelijk om veiligheid.

Ons motto is dan ook: past het op elke fiets? JA ! Is het verstanding om op elke fiets te monteren? NEE !

Graag zouden wij wel naar een oplossing willen kijken voor u. Als importeur van de Convelokits met 60 inbouwstations in Nederland is Batteride de ombouwspecalist van Nederland.

Wij nodigen u graag uit een bezoek aan onze winkel in Waalwijk te brengen en te kijken naar de mogelijkheden, want geen uitdaging gaat ons te ver.

U kunt ons bereiken op:

www.batteride.nl

contact@batteride.nl

+31 416 347 561

 

 

 

Beste Van Weert, de betere ombouwset leveranciers zoals v-fiets en www.ebike-kit.nl hebben ook motoren voor rollerbrakes. Uw fiets hoeft met een rollerbrake motor niet te worden aangepast naar remblokken voorrem.

Beste M.van Weert,

Wij hebben al weer een tijdje onze eigen smallere FMH rollerbrake-motor. Hiermee kunt u eenvoudig uw gazelle ombouwen naar een elektrische uitvoering.

Ook het benodigde gereedschap om je traparm te demonteren zit bij ons standaard in de ombouwsets.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Ik had een prachtige Babboe bakfiets city gekocht en de fietsenmaker had twee verschillende merken ombouw sets geprobeerd. Alles werkte maar niet> wat een gedoe elke week naar de fietsenmaker en soms wel twee maanden wachten voordat er weer een nieuwe set binnen kwam!
BATTERIDE beloofde de fietsenmaker dat zijn ombouwset wel zou werken (de derde set die ik dus zou gaan proberen).
Ik was sceptisch! Maar wat ze beloofde hebben ze uiteindelijk waar gemaakt! Ze hebben getest en getest en in het begin ben ik vaak met de bakfiets bij ze geweest omdat de electrische ondersteuning er onderweg gewoon mee ophield. Al die testen en al hun tijd die ze erin gestoken hebben hebben ze kosteloos gedaan. Omdat ze me gegarandeerd hadden dat het zou gaan werken. Nu fiets ik elke dag zonder problemen en met een hele prettige snelheid overal naar toe.

De bakfiets met ondersteuning van BATTERIDE vervoerd mijn twee kinderen inclusief de wekelijkse boodschappen zonder problemen! Hun service is geweldig : wat ze zeggen maken ze waar.!
Dus baboe bakfiets rijders van de city> Met BATTERIDE kom je er echt!

Hallo JanJansen fietser, (want je naam staat er niet bij)

Edit: Beste Peter Henken,

Hieronder mijn ervaringen met elektrische fietsen en hoe mijn problemen zijn opgelost met hulp van www.elektrischefietswielen.com.

Na bijzonder slechte ervaringen te hebben gehad met de bij Wehkamp aangekochte Van Speijk elektrische fietsen. Vele reparaties en de elektrische fiets ook nog eens vele weken weg, was 'het einde daar’. De service organisatie van Wehkamp ‘De Win Inc’ heeft de elektrische fiets service overgedaan aan een ander bedrijf. Dat bedrijf kon echter helemaal geen onderdelen leveren voor alle modellen ouder dan een jaar. Het bedrijf raadde mij zelfs aan om maar een andere fiets te kopen en dat voor een fiets van net 2 jaar. Heel teleurstellend.

Daarom heb ik gezocht naar een bedrijf die wel kon helpen. Dat is gelukt bij www.elektrischefietswielen.com Aldaar een nieuwe controller met display gekocht en de fiets deed het als nooit tevoren. Omdat dit zo goed is bevallen heb ik tevens nog een nieuwe set gekocht. Met de hulp van Rob Cnossen ging de installatie erg gemakkelijk. Kwam ik er even niet uit, dan hielp Rob mij zeer plezierig verder.

Omdat ik bepaalde specifieke wensen en eisen heb, is de software zelfs aangepast. De fiets gaat dan ook als een speer. Ik ben dus juist heel erg blij met de service van Rob Cnossen.

Heel spijtig dat de ervaringen van ‘de JanJansen fietser’ (Peter Henken), minder zijn. Wat ik lees is dat er geen poging is gedaan om de aanpassingen aan de JanJansen fiets te doen :s Alle assen van elektrische fietsen zijn volgens mij allemaal steviger uitgevoerd dan bij een normale fiets. Dus heel normaal dat er iets moet worden aangepast op het frame van de oorspronkelijke fiets.

De retour gestuurde (al aangepast onderdelen), moeten natuurlijk weer (origineel) verkoop gereed worden gemaakt. Dan mag je verwachten dat daar kosten aan verbonden zijn. De originelen retour sturen met verpakking is wat overal wordt verlangd. Waarom heeft Peter Henkende verpakking ook gelijk weggegooid en niet retour gestuurd? :s Dat is slordig van Peter en niet de fout van de elektrischefietswielen.

Daarom mijn vraag aan Peter: “Heb je wel goed afgestemd met Rob Cnossen?” Verder begrijp ik dat Peter direct zijn geld heeft teruggekregen. Nou dat verdient juist een pluim.

Ik raad www.elektrischefietswielen.com dus juist heel erg aan. Rob is een vriendelijke recht door zee man die weet wat wel en niet kan. Volgens mij heeft Rob ook een ruime voorraad aan onderdelen. Dus geen weken wachten voor een reparatie is uitgevoerd (indien nodig). Ik was zo weer klaar en niet eens met een bij hem gekochte fiets of fiets-set. Dus een zeer behulpzaam en goed bereikbaar bedrijf. Een echte aanrader voor iedereen die een goede en betrouwbare elektrische fiets wil hebben.

Ps, een batterij die 2000+ keer kan worden opgeladen is niet zozeer goed voor de afstand van het fietsen, wel voor de economische levensduur ervan. Dus geef mij maar een accu die zo vaak mogelijk kan worden opgeladen.

Bedankt voor het lezen,

Met vriendelijke groet Bernard Adriaan

Mijn vrouw was een tevreden gebruiker van de e-bike kit die op haar Gazelle Cayo is gemonteerd. Omdat ze na anderhalf jaar problemen kreeg met de snelheidsbediening heeft ze onlangs een nieuwe snelheidsregelaar laten monteren en verder een band laten vervangen. Voor in totaal € 201,95 hebben de mensen van e-bike kit de fiets gehaald en gebracht en bovendien de bekabeling van een beschermrol voorzien. Mooi allemaal, totdat we bij ontvangst merkten dat de koplamp het niet meer doet. De monteur van E-bike kit zegt dat de verlichting (het achterlicht, bedoelt hij waarschijnlijk) het deed toen hij de fiets onderhanden had. Het zal wel onderweg gebeurd zijn. Daar koop ik niets voor. Je laat een onderhoudsbeurt uitvoeren en je hebt er werk van om de bedrading weer op orde te krijgen.
Conclusie: niet doen, zo’n onderhoudsbeurt. Ze gaan aan de bedrading rommelen. Dingen die niet standaard zijn, kunnen misgaan. (De koplamp was een omgebouwde batterijlamp. E-bike kit dacht dat het nog steeds een batterijlamp is, maar er komen wel draadjes uit…)
En nog iets. De motoronderbreking met een reed-relais in de remkabel heeft nooit betrouwbaar gefunctioneerd bij deze set. De onderbreker bleef wel eens hangen, waardoor de aandrijving uitviel. Deze onderbreker heb ik daarom uit moeten schakelen. Dat was de monteurs begrijpelijkerwijs niet opgevallen.

Ik heb mijn ombouwset gekocht bij de E-fietsspecialist in Venlo. Ik ben hier erg tevreden over. Goede prijs/kwaliteit verhouding en uitstekende service. Wanneer u meer referenties wilt lezen verwijs ik u naar de webpagina: http://www.e-fietsspecialist.nl/referenties/

Ik heb de fiets van mijn vrouw (batavus) en mijn eigen ( trekking merida) omgebouwd met een set van fmh.
Degelijk en goed materiaal, veel rvs boutjes e.d.En een ontzettende sterke motor. 28km/h fiets je zo. Ook met sterke tegenwind. Met volle ondersteuning en harde tegenwind haal je zo 60km. Met gewoon weer en normale ondersteuning (stand 3) is 100km of meer makkelijk te halen op de akkoord. Wat mij betreft een aanrader.

Beste,

Ik heb vorig jaar de fiets van mijn vrouw en de mijne zelf omgebouwd en alles werkt perfect. Ik ben daar dan ook heel tevreden over. Enkele maanden geleden liet ik nog een herenfiets ombouwen bij de fietsenmaker. Helaas moet ik vaststellen dat deze laatste fiets absoluut niet voldoet aan mijn verwachtingen. Hij beschikt slechts over 3 niveaus van ondersteining. Op het laagste niveau is de ondersteunung veel te zwak en op het tweede niveau is de ondersteuning te sterk. Weet u hoe ik dit probleem kan oplossen. Moet ik een nieuwe controller laten installeren of moet ik een nieuwe display laten installeren, of beide ? Kan dit ?
Bedankt bij voorbaat voor de info hierover.

Paul

Beste Paul,
Het probleem wat u beschrijft, ligt waarschijnlijk aan het display deze zal anders geprogrammeerd moeten worden, ik weet niet wat van merk set uw fietsenmaker heeft gemonteerd, maar komt u er niet uit dan kunt u altijd even contact met ons opnemen.

Power-Bike levert ombouwsets voor fietsen met de volgende rem systemen V-Brake Disc-Brake en Roller-Brake voor de zelfde prijs.

Zoekt u een set die fluisterstil is zult u de onze Excellent set is moeten proberen deze is standaard voorzien van de Sinus Wave controller met een eigen ontwikkelde naafmotor, deze conversiekit is uitgevoerd met een ingebouwde omvormer zodat uw originele 6v koplamp kan blijven bestaan.

www.power-bike.nl
verkoop@power-bike.nl
0545-712074

Ik heb mijn fiets laten ombouwen in België. Daar liggen de prijzen voor een ombouwset toch iets lager dan in Nederland. Maar je moet wel appelen met appelen vergelijken natuurlijk en dat is bij ombouwsets niet zo eenvoudig. Bekijk zeker www.turbobike.be of www.consentec.be zij bieden echt een top ombouwset.

Probleem ondersteuning werkt niet goed ! Weet u hieriets op via technische ingreep bv motor of display ?bij voorbaat dank

Fiets weggooien omdat er slijtage in de versnellingsnaaf zit? Volstrekt onnodig.
Een electro motor èn de tandwielen van de versnellingsnaaf in dezelfde naaf, is gewoon onmogelijk. Trommelremmen worden al jaren niet meer gebruikt.

Wie is er bekend met ombouw fiets naar elektrisch achterwiel? Met inbegrip van versnellingsnaaf en schijf- of trommelrem. Ik heb een Gazelle Davos, achterwiel naaf versleten (lagers), kan dus fiets weggooien, maar als ik er nou een el. wiel in kan zetten (wil toch naar E-bike toe gaan) met rem en versnelling, dan ben ik weer helemaal het heertje…