Opbouw racefiets, welke groep onderdelen?

Reinier van den Heuvel vroeg:

Binnenkort wil ik een nieuwe opbouw-racefiets (los frame met een groep naar keuze) kopen. Ik heb me een beetje voor laten lichten door mijn fietsenmaker, maar kan maar niet tot een goede keuze komen: Shimano Ultegra of Campagnolo Chorus of eventueel (wel wat duurder) Record. Wie heeft ervaring met deze groepen en kan mij vertellen wat de objectieve verschillen zijn? O ja, ik wil mijn fiets voornamelijk gebruiken voor toertochten, maar een wedstrijdje tussendoor (al is het alleen maar met de jongens van de toerclub) mag geen probleem zijn.

Vincent Roodenburg antwoordde:

Om een toertocht lekker te kunnen rijden heb je echt niet zo’n superdure groep nodig en persoonlijk vind ik de groepen van Campagnolo een stuk beter en prettiger dan Shimano (nogmaals: dit is mijn persoonlijke mening) de Athena groep van Campagnolo is een hele fijne groep en kost compleet iets van 1200 piek (ik weet alleen niet of dit 9 speed is, maar voor een beetje toeren en af en toe een sprintje is 8 speed ook best). De meest objectieve verschillen tussen de door jouw genoemde groepen zijn vooral het gewicht en afwerking en de methode van smeden (koud gesmeed is sterker en lichter).

Alex Barten schreef:

Ik heb alleen ervaring met twee groepen van Shimano - Ultegra en RX100. De RX100 doet voor jouw doeleinden niet onder voor de Ultegra, is alleen wat zwaarder, en nog niet leverbaar in 9-speed. De veel lagere prijs is dat beetje overgewicht wel waard, tenzij je echt afgrijselijk veel fietst (hoewel mijn RX100 nauwelijks sneller slijt dan de Ultegra). Nog iets over Campagnolo: fiets eens een Cyclosportive en let eens goed op welk merk geregeld als een cirkelzaag (bijna niet) schakelt (begeleid door luid gevloek van bijna omvallende fietser(s) op 15% helling. Do I need to say more…