Paarden poep op fietspaden Rijnsburg/KatwijkWassenaar veroorzaakt ongevallen!

Ik fiets dagelijks van Lisse naar Scheveningen en rij de route via Noordwijk/Rijnsburg/Katwijk/Wassenaar. Fietspad langs de N206 en de N441 richteing Wassenaar. Ik komt vooral daar elke dag wel grote bergen paardenpoep tegen en vaak ben je te laat om dit te ontwijken(fiets zeer vroeg in de ochtend). Gevolg de fiets zit dan ook lekker onder de shit en dat wordt weer schoonmaken, maar ook kleding gaat hier onder zitten, dit komt omdat de shit zich tijdens de regen uitbreid over de breedte van het fietspad. Nu het gaat vriezen zijn deze hopen knalhard en gebeurt het regelmatig dat wielrijders hierdoor vallen met alle gevolgen vandien, gebroken botten tot gescheurde kleding en beschadigde fietsen.

Mijn vraag, kan hier nu niet tegen opgetreden worden, geef de paardenliefhebbers een boete en laat ze het opruimen, zorg dat gemeenten hierop handhaafd, net zoals bij hondenbezitters.Kan je de gemeente aansprakelijk stellen voor de gevolg schade, het is toch niet meer normaal. Om de honderd meter kom je wel een hoop shit tegen.

 

Zouden paardenbezitters die aan het paardrijden zijn, niet verplicht moeten zijn, zodra het paard zijn behoefte (shit) heeft gedropt dat de bereidster/bereider stopt en dan met een bezem en een vuilniszak aan de slag, het is misschien ook goede mest, misschien in de berm storten, maar in ieder geval het fiets/voetpad vrijmaken. Wat je nu vaak ziet, dat men rustig loopt de shit wordt gedropt, en men loopt gewoon door alsof hun neus bloed, eigenlijk is men assosiaal bezig. Een hondenbezitter wordt bestraft met een boete, en betalen honden belasting, misschoen paardenbelasting invoeren een idee? 

Ook in de omgeving van Rotterdam komt dit dagelijks voor met alle paarden maneges.

Op Koningsdag hebben de paarden een soort opvangzak voor de uitwerpselen aangebonden. Vroeger was dit ook zo bij de schillenboer, melkboer, etc.

Laat een manage verplichten dat wanneer men de berijders die met het paard de openbare weg op gaan, de paarden voorzien van zo’n opvang zak.

Het zijn nét fietsers zonder licht; ze kunnen er iets aan doen, maar het interesseert ze niet.

Paarden mogen niet op het fietspad, ze moeten op de rijbaan: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0004825&hoofdstuk=II&paragraaf=1&artikel=8&z=2018-07-01&g=2018-07-01

1 like