Persoonlijkheidstest Zwerfafval 

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Persoonlijkheidstest Zwerfafval  - Fietsersbond

Word jij weleens moedeloos/chagrijnig/boos van al dat zwerfafval dat in de berm ligt? Dat hoeft dus niet meer. Social designers Maartje de Goede en Lisa Strijbosch maken het probleem opraapbaar. ‘Ben jij een Doppenraper, Peukenpakker of Blikvanger?’ Daar staan ze dan, Lisa, Maartje en Trash Match-assistent Nienke, in een stand met weckpotten met daarin de…

Maartje wordt geciteerd met: ‘Als ik heel bewust zwerfafval zie, raap ik het op, omdat de aarde er niks aan kan doen. Primair is het natuurlijk het probleem van de producent.’
Hier ben ik het toch echt niet mee eens. Zwerfafval is primair het probleem van de mensen die het afval zomaar weggooien i.p.v. het in een vuilnisbak te gooien of mee terug naar huis te nemen.

1 like

Dit heeft niets met fietsen te maken…

Hier op Curaçao was het altijd bar en boos met het zwerfafval. Maar bewoners hebben zich verenigd in enkele schoonmaakploegen (allemaal vrijwilligers) die nu als een grote bezem over het eiland gaan. Ze worden ondersteund door de overheid met het beschikbaar stellen van wegmarkeringen, afzettingen, verkeersborden en met het afvoeren van het verzamelde zwerf- en snoeiafval. Want naast het opruimen van zwerfafval wordt gelijk ook de welig tierende begroeiing langs de wegkanten gesnoeid (verkeersveiligheid). Goede acties, niet l*llen (over dopjes of zakjes) maar gewoon poetsen.

Ik woon langs een belangrijke fietsroute.
Die op oudejaarsavond vooral wordt gebruikt voor het afsteken van vuurwerk.

Het is niet gebruikelijk dat de vuurwerkafstekers hun eigen rommel opruimen.
En de gemeente komt ook niet direct in actie.
Dus begint nieuwjaarsochtend bij mij altijd met de vraag of ik de nieuwjaarsfietser een dienst zal bewijzen, of de mensen die de rommel hebben gemaakt.
Mijn zwerfafvaltypering helpt me niet in deze voor mij moeilijke strijd.

Wachten met opruimen tot maandagochtend geeft de veroorzakers van deze overlast vooral voldoening. En het leereffect zal nihil zijn.
De overlastgevers confronteren met de lekke banden van de fietsers, geeft meer leereffect. Maar met risicos voor mij zelf.