Probeer eens een ligfiets


#1

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/probeer-eens-een-ligfiets/

Ligfiets versus zitfiets Is een ligfiets echt zo fijn als sommigen mensen beweren? Redacteur Suzanne Brink probeert het een middag: ‘Voor het stoplicht val ik om. Grijzend lig ik in het gras.’ Bij het rode verkeerslicht zet ik onnadenkend mijn voet op de grond. Te slap. Ik val om. Daar lig ik in het gras,…


#2

Als je niet in het midden des lands woont maar zuidwesten dan kan je bij Maia in Dordrecht terecht, http://maialigfiets.nl/

Wij hebben er wel eens met een groep vrienden ligfietsen gehuurd en zijn toen een dagje in de Biesbosch wezen fietsen, erg geslaagd.


#3

Ik fiets al mijn hele leven.
Maar met een ligfiets kan ik niet overweg.
Ik begrijp ook niet waarom een ligfiets onder de kategorie fietsen wordt gerekend.

Je gebruikt je beenspieren anders.
Je zit met je heupen vast in een stoel, en ik moet mijn evenwicht op een andere manier bewaren dan ik op mijn gewone fiets gewoon ben.
Ik voel me gedwongen om snel te rijden. Net zoals ik me op een racefiets ook gedwongen voel om snelheid te maken.


#4

Om een halfje bruin bij de SPAR om de hoek te halen zijn er handigere fietsen dan een ligfiets. Ligfiets is een grandioze fiets voor de langere afstand. Interstedelijk, woon-werk, fietsvakanties, fietstochten, etc. Comfortabel, snel, veel bagagecapaciteit. Niets tegen een racefiets, maar wel bedenkingen om er iets op mee te nemen. Je rug, die het op een racefiets sowieso al niet zo makkelijk heeft, is niet gemaakt als ophangsysteem voor bagage.

Professionele ligfietswinkels met volledig assortiment en normale openingstijden en probeermogelijkheden (incl. huren) kun je vinden in Dordrecht, Dronten, Nijmegen, Winterswijk en Zoeterwoude (bij Leiden).


#5

In de Fietsvisie2040 wordt de wens geuit om te groeien naar een vereniging voor alle soorten fietsers.
Ik denk dat er nog heel wat koud water moet worden overwonnen voordat al deze soorten zich tot die familie willen rekenen.

Zo vind ik het typerend voor het forum van de Fietsersbond dat we bij rechtopfietsen/bukfietsen, om in het ligfiets jargon te blijven, heel snel onderscheid maken tussen stadsfietsen, trekkingfietsen, racefietsen, MTB, pedelec, bakfietsen, driewielers enzovoort.
En dat we op dit forum menen alle anderssoortige fietsen te kunnen rangschikken onder de noemer ligfiets.
Terwijl op de specifiek voor ligfietsers bedoelde websites ook weer onderscheid wordt gemaakt tussen open tweewielers ,velomobielen, trikes, quads, enz
Met daar ook weer een onderverdeling in voor/middenbesturing, voor/achteraandrijving.
Waarbij elk type ook weer een schare uitgesproken aanhangers en tegenstanders heeft.

Roeifietsen worden door de ligfietsersfora nog wel als ligfiets beschouwd. Maar de loopbandfiets, de loopfiets, elliptische step ed worden er niet toe gerekend. Ze hebben bij mijn weten nog geen verzamelnaam

http://www.undesigning.nl/productergonomie/wp-content/uploads/2014/08/TvE-1999-2-Ligfietsen-1.pdf
http://www.undesigning.nl/productergonomie/wp-content/uploads/2014/08/TvE-1999-3-Ligfietsen-2.pdf

Aanvulling:
Vandaag weer een groep fietsen gevonden die in een eigen kategorie willen worden gerangschikt;
De Crank Forward Bikes

Toen Giant een aantal jaar geleden de Giant Revive op de markt bracht, dacht ik dat dit een excentriek uitprobeersel was.
Maar er blijkt een hele community van mensen te zijn, die er van zijn overtuigd dat dit type fiets DE fiets der fietsen is.

De overeenkomst met de ligfiets is dat je de benen vrijwel horizontaal hebt.
De overeenkomst met de safety bicycle is dat je op een zadel zit.

http://bentrideronline.com/?p=462&wpmp_tp=4

Comfort and speed combine in these exciting designs to make cycling fun and long term. Here is why a Crank Forward is a fine option for cycling.


#6

Er is geen forum waarin “gewone” fietsers en ligfietsers niet de strijd met elkaar aangaan.
Telkens worden dezelfde argumenten in andere bewoordingen herhaald; te laag/natte rug/afstappen/te warm/bankdrukken/bergop/heupbeweging/…

Maar op de vraag waarom een ligfietser sneller gaat (afgezien van aerodynamische aspecten), heb ik eigenlijk nooit een bevredigend antwoord gelezen.
Ook voor de Vereniging Van Bewegingswetenschappers in Nederland was het in 2002 nog niet duidelijk.
Enerzijds stellen ze dat vooral sterkere mensen zich voelen aangetrokken een ligfiets.

Anderzijds durven ze de hypothese dat een ligfietser voordeel heeft bij een meer gestrekte heuphoek, niet overtuigend te ondersteunen.
Voorlopig houdt ik het op mijn eigen ervaringen.
Zodra ik op mijn “gewone” fiets tegen een brug op moet, maak ik de heuphoek juist kleiner.
Ik heb nog nooit overwogen om achterover te gaan hangen. op een viaduct.

Ze opperen ook de mogelijkheid dat “gewone” fietsers het niet-actieve been niet goed optillen. Waardoor dit been het actieve been tegenwerkt.
Terwijl een fietser die zijn benen horizontaal houdt, dat probleem niet heeft.
Ik was mij daar nooit zo van bewust.
Totdat ik een keer mijn pedaleertechniek in beeld heb laten brengen op een groot computerscherm.
Ik was verbaasd dat ik nog enige vooruitgang maakte op mijn fiets.

Als je slim je spieren wilt gebruiken, ga je ligfietsen!

Aanvulling
Tijdens het onderzoek naar de allersnelste fiets is gebleken dat een fietser de grootst mogelijke kracht kan leveren als hij meer rechtop zit.
Een zithouding die is gericht op de grootst mogelijke heuphoek, is minder effectief gebleken.

http://www.hptdelft.nl/
Snelle ligfiets
De recordsnelheid voor v/m staat op 122/144 km/uur over 200 meter, met een aanloop van 5000 meter
De recordfiets zou tien keer zo weinig luchtweerstand ondervinden als een wielrenner.
Dat betekent dat een wielrenner bij dezelfde inspanning ongeveer half zo snel zou moeten zijn als de recordfietser.
Het baanrecord voor v/m over 200 meter vliegende start staat op xx/74 km/uur.
Dat is inderdaad half zo snel.
Waaruit je kan concluderen dat het verschil in snelheid bij een sprint vooral een aerodynamische oorzaak heeft, en de zithouding een marginale invloed heeft.
HPT-orange-witte-letters


#7

Het antwoord is best eenvoudig: een gestrekte heuphoek is contraproductief omdat dan de banden en pezen van de hamstrings niet aangespannen zijn en daardoor kunnen deze spieren niet optimaal (zacht uitgedrukt) presteren. Dat geldt net zo goed voor bukfietsen (mensen die rechtop willen zitten) uiteraard. Maar de veel lagere luchtweerstand maakt heel veel goed, wat zeg ik: meer dan goed . Is @tndmbkr nog online? Die kan met een mooie grafische weergave dit verduidelijken. Kom maar eens met de ligfiets in het Zuid-limburgse heuvelland fietsen. Na één helling is meteen duidelijk wat ik bedoel. De luchtweerstand speelt bij 12 km/u geen rol meer, terwijl je hamstrings niet de arbeid kunnen leveren, zoals je zou willen. Als senior bukfietser klim ik veel sneller dan de junior ligfietser.
@brozem illustreert dit uitstekend:


#8

Mooi artikel @brozem!

Of het niet-active been “actief optrekken” een goed idee is weet ik niet, ja, van de kracht die het andere been levert blijft meer over voor de voorbrenging maar ook het optillen van het been kost energie. Als het rendement van optillen lager is dan naar beneden duwen dan is er totaal geen energiewinst.

Je totale vermogen wordt wel groter maar tegen die limiet loop je niet zo snel, ik zie geen mensen die bij het trappen uit hun zadel komen.

Ik heb wel eens een ligfiets gereden en wat mij op viel is dat je gevoelsmatig meer kracht op de pedalen kan zetten. Dat komt naar mijn idee niet door de houding maar door het feit dat je in een soort stoel die een tegendruk levert.


#9

Actief optrekken is alleen mogelijk indien je klikpedalen gebruikt. Overigens leidt het voortdurend omlaag duwen en vervolgens omhoog optrekken tot kramp, aangezien de ontspanfase ontbreekt.


#10

@Sjef, ik weet niet precies wat je met actief optrekken bedoeld maar je kan ook alleen het gewicht van de trapper halen zonder aan de trapper te trekken, dat noem ik ook actief optrekken en dat maakt een verschil.


#11

Als ik de trap op loop, druk ik 80 kg met een been.
Op een trap van 14 treden lukt dat aardig, maar na 56 treden, wordt het al moeilijker.
Een ligfietser zal, met tegendruk van zijn stoel, eventjes 80 kg op de pedalen kunnen zetten, maar na 56 pedaalomwentelingen=30 seconden zal voor hem ook het licht uitgaan.

De gemiddelde wielrenner van de zondagochtend zet 10 kg op de pedalen, gemeten over de hele neergaande beweging.
Als hij zijn krachtsinspanning beperkt tot de periode dat de crank vrijwel horizontaal staat, is dat 20 kg.
Zijn eigen lichaamsgewicht geeft meer dan voldoende tegenwicht om rustig in het zadel te blijven.

Befaamde tijdritrijders willen wel eens experimenteren met tegendruk op het zadel.
Thierry Marie deed dat met een staartvinzadel.
Tony Martin deed dat met schuurpapier op het zadel.
Ze konden heel erg hard op de pedalen duwen, maar bleven met de pedaalkracht ver onder hun eigen lichaamsgewicht.

Misschien dat er met zo’n afzetzadel andere (ant)agonisten worden aangesproken. Maar dat gaat mijn pet te boven.

Berekening; van vermogen naar pedaalkracht:
P= vermogen = 180W
C= cadans = 100 rpm
CL= cranklengte =170 mm
Pi = 3.141593
AverageEffectivePedalForce=(Px60)/(Cx2xPixCL/1000)= 101 N = 10kg


#12

Ja, ik was me er al van bewust dat die extra kracht die je kan leveren voor de lange duur niets oplevert (“ik zie geen mensen die bij het trappen uit hun zadel komen”) maar voor het wegsprinten kan het wel voordeel opleveren, of dat meer is dan “uit het zadel” sprinten weet ik niet.

Zelf fiets ik niet met 100 rpm maar meer met 70 rpm, ik heb eens een grafiekje gezien dat 70 rpm beter vol te houden zolang je geen sportprestaties wil leveren.

Hoewel het artikel dat een beetje bestrijd:

Het is niet ondenkbaar dat door de houding bukfietsers juist een lagere luchtweerstandcoëfficiënt hebben dan ligfietsers, en dat dit het nadeel van een groter frontaal oppervlak compenseert.

denk ik dat het belangrijkste verschil toch in de luchtweerstand zit. Die gekromde rug kan dan wel aerodynamisch gunstig zijn, de benen zijn er ook nog.

Bij een ligfiets zit je dichter bij de grond, waarschijnlijk beïnvloedt dat je gevoel van snelheid.