Racefiets gevraagd

Mijn leven lang heb ik veel gefietst: altijd naar school en kantoor, weer of geen weer, een halve eeuw. Daarnaast maakte ik grote fietstochten: naar Litouwen, Santiago de Compostella, van Noorwegen tot ver in Italië.

Nu heb ik nog een wens. Ik zou graag een paar cols in de Alpen willen op fietsen met een racefiets. De Stelvio, de Gotthart, de Grand St.Bernard.     Niet vanwege de snelheid, maar ik denk dat het klimmen dan veel gemakkelijker gaat dan met mijn sportfiets. Dat zou ik graag eens willen proberen.

Ik denk hierbij een een racefiets, die misschien al jaren ongebruikt bij iemand in de schuur staat, en die men kwijt wil.

Niet geschoten, altijd mis. Graag uw reactie op joosten2@ziggo.nl

Met sportieve groet,

Fons Joosten.

Hoi Fons,
Indien je een hele goede (en jonge!) klimmer bent, dan zal een racefiets je inderdaad in kortere tijd boven brengen. De realiteit is echter, dat de meeste renners eigenlijk een mountainbike verzet nodig hebben om bergen als de Ventoux en de Stelvio, te bedwingen en dat blijkt dan moeilijk of niet te realiseren op een racefiets. Hoezo ik dat weet? Vijftien jaar eigen praktijk en advies-ervaring, zie hier:
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2/welk-verzet?showall=1&limitstart= Meer dan 87000 hits!
Wat voor de Ventoux geldt, geldt ook voor de andere bergreuzen in Europa. Aangezien je het niet doet om sneller boven te komen, is mijn advies: pas je eigen fiets aan met moderne mtb versnellingen. Daar zit je goed op, hetgeen nog belangrijker is dan het gemonteerde materiaal. Zoals je kunt lezen kan ik je deskundig adviseren, indien gewenst. Hetgeen ik dagelijks doe. Indien je eigen sportfiets erg zwaar is, zou je kunnen kiezen voor een lichte hybride met de juiste versnellingen. Zo zijn er veel opties. De optie die jij gekozen hebt, is niet realistisch.
Een racefiets die al jaren bij iemand in de schuur staat is totaal ongeschikt voor jouw doel, meestal alleen met een polderverzet. Racefietsen van 7 kg staan niet al jarenlang ongebruikt in de schuur, maar zijn intensief in gebruik.
Overigens staat je oproep echt op de verkeerde plaats in dit forum.