Resonantie (trilling) electrische fiets

Ik heb sinds kort mijn 2e electrische RIH-fiets met voor-motor gekocht en het blijkt dat deze bij een bepaalde snelheid een resonantie veroorzaakt. Dit uit zich vervolgens in een kleine lichte bromtoon maar ook soms met een trilling in de pedalen

Nu lees ik op internet dat zoiets vooral bij midden-motoren voorkomt en in veel minder mate bij voor-motoren. Mijn fietsenmaker zegt dat dit gebeurt alle electrische fietsen op een bepaalde fietssnelheid . Hij zou dit evt. kunnen corrigeren door een extra tandwiel te plaatsen (!#@&) Hij gaf mij de opdracht om dit te testen met de volgende 3 faktoren

  1. bij welke snelheid vindt dit plaats
  2. in welke versnelling staat je fiets
  3. welke mate van ondersteuning heeft je fiets op dat moment (aantal blokjes, eco-stand, sportief-stand etc…)

Het is mij inmiddels duidelijk bij welke snelheid dit gebeurt en ook is duidelijk dat de faktoren 2 en 3 hierbij niet uitmaken. De snelheid betreft tussen de 15,5 en 16,5 km/u

De fabrikant verwijst mij naar de fietsenmaker zodat deze hij contact met hun kan opnemen.

Mijn vragen:

  1. komt resonantie idd vaker voor ?
  2. kan ik dit ‘euvel’ van een nieuwe electrische fiets verwachten (mijn oude 1e electrische RIH-fiets had dit namelijk alleen in de hoogste stand bij de hoogste ondersteuning)
  3. zou hernieuwde motor-calibratie een optie zijn

Alvast bedankt voor jullie reakties !

Resonantie komt vaak uit trillingen van spatborden. Bijvoorbeeld de afstand tussen de spatborden en de manifestanten. Of de afstand tussen het slot naar de spatborden.
Etc, etc.

Ja, (1) resonantie komt vaker voor, maar heel vaak merk je het probleem niet. Als is het voor een snelheid die/wegdek dat mensen nauwelijks gebruiken is het ook geen probleem, zoals bijv. bij je oude fiets. Bij fietsen op hoge snelheid (racefietsen, afdaling van een berg) komt wel vaker een resonantie voor, die bekend staat onder de naam shimmy. Dat laatste probleem heeft te maken met het voorwiel en de bagagedrager.

Het is niet gek (2) als de resonantie / resonantiefrequentie verandert als je de fiets veranderd. Het toevoegen van fietstassen, gewicht en positie van de fietser en de stijfheid van het frame en de wielen veranderen de frequentie en de amplitude (hoe groot de resonantie is).

Nee (3), ik verwacht niet dat een motor-calibratie helpt o.a omdat het niet afhankelijk van de mate van ondersteuning. Kan je ook testen zonder ondersteuning?

Als het probleem in alle versnellingen plaats vindt gaat een ander tandwiel waarschijnlijk niet helpen.

Het is denk ik goed om uit te vinden of het een klassieke shimmy is (zie de eerder gelinkte site van m-gineering) of welke stuk van de fiets anders.