Schijfremmen en andere remsystemen

Dat gezegd hebbende, kan je je afvragen waarom een fiets moet zijn voorzien van één soort remsysteem.
Op het internet zijn vele paginas vol geschreven over voor- en nadelen van de verschillende remsystemen.
Maar nooit wordt er bij verteld welke situatie men daarbij in gedachten heeft.
Hierboven is al gememoreerd dat er verschillende eisen aan een rem worden gesteld; de noodstop, de gedoseerde rem, de lange afdaling, ed
Waarom niet voor elke situatie een aparte rem?
Waarom hebben de meeste fietsen maar één remsysteem?

Tandems waren vroeger vaak voorzien van een extra sleeprem voor de lange afdaling. Niet geschikt voor een noodstop. Maar ze konden wel lekker warm worden zonder vast te lopen.

Schijfremmen doen het goed bij een noodstop.
Maar een Hope V4 zou ik beslist niet gebruiken voor een lange afdaling. Die krijg ik zelfs in Limburg aan de kook.
De aanbeveling van een erkende tandemleverancier ten spijt.

Er zijn velgremmen waarmee je niet gedoseerd kan remmen, maar wel een uitstekende noodstop mee kan maken.
De noodstoprem op het voorwiel.
De doseerbare rem op het achterwiel.

Enzovoort

https://www.precisiontandems.com/arai.htm

Ik heb al die verhalen nooit begrepen waarin mensen de remkracht van Vbrakes aanprijsden.
Met een volle hand haalde ik nog niet een fractie van de remkracht die ik met een pink kon bewerkstelligen met mijn SLX discbrakes.

@marius1976, je pleidooi heeft mij bewogen om een paar Vbrakes uit een heel erg diepe doos op te vissen, en nader te bestuderen.
En nu pas zie ik dat je de hefboomwerking van de greep kan versterken.
Het gaat om die twee piepkleine schroefjes bij de pijl.
In de handleiding heb ik er niets over gelezen.

Maar de schroef die je wordt geacht te gebruiken om de wijdte van de greep bij te stellen, werkt van geen meter.
Die staat schuin (45 grd) op de bewegingsrichting van de greep.
Wie dat heeft bedacht???