Self-Extracting Crank Bolt

Hoi allen

Ik wilde gisteren fiets schoonmaken en heb ik geprobeerd om de bovenste los te krijgen. Het draait wel anticlockwise maar het komt weer vast zitten. Deze heb ik 1 keer naar de Giant speciaalzaak gebracht en waarschijnlijk hebben zij het daar overspannenen of zo?
Ik heb de een paar foto’s toegevoegd ter verduidelijking.

Ik wil wel met geweld uitkrijgen, ik koop wel andere bb of crankset. Maar hoe doe ik het? Tot nu nooit problemen gehad met bb/crank losmaken.

Het gaat om FSA Megaexo V Drive, rechterkant heb ik wel losgekregen.

Alvast bedankt.

Normaliter gaat de linkerkant achtersom los/vast dan de rechterkant, heb je daar mee rekening gehouden?

ls hij dol gedraaid? Zo ja er lijken gaatjes in te zitten en daar kan je een speciale tool in zetten waarmee je hem alsnog los zou moeten kunnen krijgen.

Ik heb niet zelf zo’n crankset.
Echter. Er is een (uitstekende) technische documentatie.
Je moet een crank verwijderen, en vervolgens de as met rechter crank er uittrekken.
De rechter crank zit aan de as vast. Muurvast. Zo hoort het.
Ingewikkelder is het niet.

Het is mogelijk dat de as zo vast zit, dat je er een klap met de hamer op moet geven.
Gewoon doen.
Daarna wel een nieuw bracketlager monteren.
Lichtgewicht komt met een prijs.

Hier wordt te snel geconcludeerd wat voor soort crankstel het betreft. FSA gebruikt volgens mij draadloze brackets. Links/rechtsom speelt hier niet. MegaExo crank heeft een bracket van 86mm breed, diameter inwendig 46mm en de as is 30mm dik. Los halen van het crankstel, doe je vanaf de linkerkant.
Fotoos zijn onzichtbaar.

Dank voor jullie reacties.
Fotos zijn wel zichtbaar hoor, ik heb het weer nagezien via imgur link. Welke uploading website raad je mij aan dan?

Niet bij mij: zwart scherm. Als naslagwerk tip ik deze van Mantel: https://www.mantel.com/blog/trapassen-en-bottom-brackets-vervangen#ch10

1 like

Super, dank je wel.
Ik ga morgen lezen en weer proberen.