Test: Kliksysteem voor fietstassen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-kliksysteem-voor-fietstassen/

Kliksystemen voor fietstassen zijn in Duitsland al heel populair. Vooral MIK. Het Nederlandse Basil heeft nu ook een systeem ontwikkeld, Span-it. TestKees vergeleek beide systemen. Vooral in Duitsland zijn bagagedragers met kliksysteem voor fietstassen populair. In Nederland worden ze nauwelijks gebruikt, zelfs als de fiets een drager heeft met zo’n systeem. Basil wil daar graag…

1 like

Het ziet er leuk uit, maar lijkt me onnodig ingewikkeld. Ik zoek een enkele fietstas met een paar haken die je snel en simpel aan je bagagedrager kunt hangen en die daar d.m.v. een simpele klem of borging op blijft zitten als je over een hobbel rijdt. In principe zoiets als de AH fiets-boodschappentas, maar dan met een paar verbeteringen. Voor wie die tas niet kent: De AH fiets-boodschappentas is een gewone grote AH tas met twee kunststof haakjes waarmee je hem aan de bagagedrager kunt hangen en verder nog met een elastiekje en haakje waarmee je hem aan de bovenkant min of meer dicht kunt doen. Heel simpel en doeltreffend: je neemt de tas mee in de supermarkt, stopt er je boodschappen in en hangt hem buiten heel eenvoudig aan je fiets. De AH tas zou alleen wat grotere, sterkere en beter klemmende haken moeten hebben (nu schiet de tas vaak los als je over een hobbel rijdt).
Wie weet of zoiets al bestaat?

Cor Kenter, Leiden

Eind 2016, begin 2017 was er een Indiegogo “campaign” voor Hook’d waar ik aan mee heb gedaan en februari heb ik die gekregen, nog steeds verkrijgbaar via https://hookd.nl/

Werkt goed tot prima voor mij hoewel ik hem niet wekelijks gebruikt omdat nooit zo heel veel boodschappen in een keer doe en dan liever een rugzak gebruik.

Voor grotere inkopen gaan de boodschappentassen en de Hook’d wel mee, houdt er wel rekening mee dat bij twee tassen de lichter moet zijn dan de eerste.

Een simpele fietstas met haken waar Cor Kenter naar zoekt hierboven, is dat niet gewoon het bekende systeem wat Ortlieb en Vaude al vrij lang gebruiken? Ik gebruik deze tassen al jaren. Ze zijn robuust en waterdicht en ik vervoer er alles mee. Van pakketten, planten, boodschappen etc. Zeer praktisch.

Jan Willem