Test verende zadelpennen

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-verende-zadelpennen/

Je kunt als fietser niet altijd rekenen op glad asfalt. Met verende zadelpennen kun je de klappen opvangen. Ik heb vier verende zadelpennen met een zogeheten parallelmechanisme getest. Bij de goedkope verende zadelpennen die je op veel fietsen ziet glijdt er een buis in de zadelpen. Deze constructie heeft drie nadelen: er komt snel speling…

Ik heb een Suntour SP12-NCX (€60) nu ruim een jaar en die bevalt mij prima, voor dat geld is proberen ook een niet al te prijzige investering.

Wat betreft speling op de scharnierpunten vraag ik me af of dat ook geen probleem is bij de andere opties; wat ik doe (volgens de gebruiksaanwijzing) is de scharnierpunten elk half jaar smeren, fiets/zadel op zijn kant leggen, drupje olie op de scharnierpunten, wat tijd geven om in te laten vloeien, en dat hetzelfde voor de andere kant.

Als ik iets anders zou proberen dan zou het de Thudbuster LT zijn.

Let wel op op de “inbouwhoogte”, de Suntour SP12-NCX heeft 11 cm nodig en de Thudbuster LT 14 cm, zoveel zadelbuis moet dus uitsteken om je zadel op dezelfde hoogte te kunnen houden.

Ik heb een half jaar met de Suntour SP12-NCX gereden op mijn Stromer ST2s en daar best goed op gereden. Totdat de constructie begon te kraken en piepen dat het een lieve lust was, zeer onprettig gevoel in de rug en niet om aan te horen. Ook zag ik dat de asjes uit de bussen begonnen te lopen. Eén keer alles laten smeren en herstellen maar het probleem was binnen enkele weken weer terug.

Daarop heb ik de Suntour ingeruild voor een flink duurdere Bodyfloat en daar rij ik nog steeds met veel plezier op. Z’n geld dus gewoon waard! Overigens geen € 300 maar € 240.

De door Kees Bakker geteste modellen zijn duur, om niet te zeggen heel duur. En zijn dan ook (bijna) nergens standaard uitrusting. Weinigen zullen overwegen deze aan te schaffen in plaats van een niet-verende zadelpen. Het aantal fietsen die met een verende zadelpen worden uitgerust neemt wel nog altijd toe. Die standaard pennen functioneren gebrekkig (als je weinig weegt, doen ze helemaal niks), vertonen snel speling (ook in de dwarsrichting), ze dempen niet (en daar gaat het om) en zijn heel zwaar. 600 tot 700 gram is heel normaal. Bovendien werken ze tegen je trapenergie in. Bedenk je goed, voordat je een fiets met een verende zadelpen aanschaft. En…, als je er spijt van hebt: een niet verende pen kost €10 tot €25. Monteren is een klusje van niks.
En dan zijn er nog dikkere banden, die absorberen beter trillingen en schokken, zoals van klinkerwegen.

Tips voor comfortabeler fietsen zoals eerder door @MikeRZ bij gelijkluidende topic geplaatst.

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/verkeersgezondheid/fiets-en-gezondheid/tips-voor-comfortabeler-fietsen/

Gewoon dikkere banden op je fiets zetten…

Bredere banden met de daarbij behorende lagere bandenspanning zijn inderdaad een goed idee voor meer comfort. En zeker bij aanschaf van een nieuwe fiets zou ik daar eerst naar kijken. Maar bij de meeste fietsen kun je niet veel breder dan de standaard gemonteerde banden vanwege de ruimte bij spatborden, frame of rem. Dan is zo’n verende zadelpen een makkelijke optie voor meer comfort.

Goede tips! Nog een tip uit de oude doos: zadel met vering ==> brooks. In combinatie met een 47mm band heb je dan (vind ik) perfect comfort. Naast het zadel en banden spelen ook de constructie van frames en materiaal een rol.

Zijn er al nieuwe inzichten op die vlak? BBB heeft de Actionpost en Comfortpost op de markt gebracht. Zijn daar ervaringen van te melden?

Wel handig om de links toe te voegen:

Beide hebben een parallelmechanisme (goed) en 2 cm veerweg (niet heel veel). De Actionpost werkt met elastormeren en de ComfortPost met veren. Elastormeren lijken me beter en duurrzamer.

Ik begrijp niet dat mensen met een verende zadelpen kunnen fietsen.
Maar dat terzijde.
Het belangrijkste nadeel van de door @keesie genoemde zadelpennen is dat het klemmechanisme met een enkele bout werkt.
Dat maakt het erg moeilijk om het zadel stabiel horizontaal af te stellen.

En wordt EUR 100,- heel erg veel geld voor een zadelpen.

Het voordeel is wel dat deze constructie het wel mogelijk maakt om de zadelpen bijna helemaal omlaag te zetten, wat bij de goedkope, veel gebruikte, pennen niet mogelijk is.
Heb helaas geen praktijkervaring.

Door de ontwikkelingen in gravel bikes zijn er nu frames die meer demping hebben ingebouwd, zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid van de aandrijflijn. Geen horizontaal zwabbergedrag maar wel verticaal meegeven met de hobbels in de ondergrond. Wel duur natuurlijk, want meestal carbon. Dat gaat bij prestatiegericht fietsen natuurlijk niet om comfort maar om sneller te gaan, maar dat is wel een prettig neveneffect doordat de flexibiliteit in het frame de klappen dempt waardoor er minder voorwaartse energie verloren gaat. Het is een elegantere oplossing dan het voorzien van het frame van externe vering.