Testpanel: handige trappers

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/testpanel-handige-trappers/

Veilige flipfloptrapper Het Testpanel verving de huis-tuin-en-keukentrappers van hun fietsen door extra grote trappers met een randje: Ergotec EP-1-trappers van veertig euro. Conclusie: niet mooi, wel erg comfortabel. Testpanel: Eva Rensman Eva Rensman: ‘Flipfloptrappers’ ‘Ik vind die trappers heel fijne dingen. Ik heb nooit bij trappers stilgestaan ‒ trappers zijn trappers, maar deze zijn erg…

Flipfloptrapper is wel een passende benaming voor dit soort trappers.
Met Eva en Jonas eens dat ze er niet echt uit zien.

Een goed alternatief vind ik platformpedalen, die kan je van allerlei “agressieve” varianten voor MTB-en tot lichte, “vriendelijke” varianten krijgen voor dagelijks gebruik krijgen.

Zelf gekozen voor deze:

Screenshot_20190612_161352

Contec MTB grind (met goedkopere lagers) of CPI-NY (met geïntegreerde lagers)

Lekker groot oppervlakte met wat lage opstaande plastic “pinnetjes” die niet scherp zijn maar er wel voor zorgen dat je voet niet verschuift en lekker licht.

1 like

Ik heb platformpedalen met metalen pinnetjes.
Ik was eerst bang dat mijn schoenzolen daar van zouden slijten.
Maar in de praktijk blijken de metalen pinnetjes te slijten.

Ik ben altijd weer verbaasd over de levensduur van de lagers.
Pedalen voor een Santosprijsje waren na een jaar al helemaal op.
Terwijl veel goedkopere Shimanopedalen al 15000 km zonder morren hun werk doen op mijn dagelijkse fiets.
Op mijn sportieve fietsen heb ik Speedplay gemonteerd. Uitstekende pedalen, maar erg onderhoudsgevoelig.

Ik vind de Ergotec wel erg dik.
Dat gaat ten koste van de grondspeling in de bocht.
Niet onbelangrijk omdat platformpedalen belangrijk breder zijn.

1 like

Zonder pinnetjes en toch stroef, XLC PD-C08, 100 x 80mm en ca. €23,-

Ik weet dat het ene rubber niet het andere is.
Maar ik heb nooit het genoegen mogen smaken om met stroeve rubberen pedalen te kunnen rijden. En was erg blij met pinnetjes.

Niemand met toeclips, of clips zonder riempjes ?
Handig voor gladde en onsoepele zolen die niet achter een randje willen blijven hangen.

In het ene forum worden de voorgangers van de clipless pedalen bejubeld, in het andere forum worden ze afgedaan als oude zooi.
Fixies zweren er bij.

Ik vind dat de clip van onderstaand model (Zefal) te kort is.
De autentieke metalen clips zijn langer, die het instappen gemakkelijker maken.

Wat er al niet wordt bedacht.
Bij toeval stuitte ik op pedalen met een magneet.
Je moet wel MTBachtige schoenen dragen, omdat de contramagneet onder de schoen wordt bevestigd, op de plek waar normaal een schoenplaatje zit.

Het idee lijkt mij niet beter dan een klikpedaal.
Maar wel handig voor mensen die schrik hebben voor het klikpedaal.

Ik ben ooit aan brede platformpedalen begonnen omdat ik Xbenen heb, en te vaak met mijn knie tegen het frame stootte.
Ik ben bekend met pedaalasverlengers.
Maar 14 mm met de voet naar buiten vond ik weer wat te veel van het goede,

“Vroeger” kon je pedalen krijgen in meerdere aslengtes.
Voor professionele bikefitters is er nog steeds een koffertje beschikbaar om de beste pedaalaslengte te kunnen bepalen tijden een dynamische Bikefit.
Maar ik zie nergens nog pedalen in verschillende aslengte.

http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.fit