Tips over nieuwe belt fiets


#10

Zo zie je maar weer: nog altijd een aartsconservatieve beroepsgroep…:face_with_raised_eyebrow:


#11

Beide fietsen lijken me een prima keus op het stuur na, veel te recht, in ieder geval voor mij.

Net zoals bij een bagagedrager zijn die goedkoop te (laten) vervangen, maar daarmee komt het stuur wel dichter naar je toe, het zou mooi zijn als je dat al bij kan aankoop kan proberen zodat je niet een te kleine framemaat koopt. Iets meer voorover zitten is goed voor je rug en voor de luchtweerstand.

Wat betreft een fietsenmaker, waar woon je ongeveer?


#12

Ik woon in Leidschendam-Voorburg

Dit is trouwens de Batavus die dit najaar verschijnt:


#13

Ik heb goede ervaringen met fietsenwinkels die meer op vakantiefietsen gericht zijn en bij jou in de buurt is dat Snel Fietsen op iets van 7 km van jou.

Zoals je misschien weet heb ik zelf de Cube Travel Pro en ik zie dat zij die ook voeren, maar verder ook een mooie collectie hebben. Ik verwacht dat zij ook wat flexibeler zijn in het aanpassen van fietsen, vakantiefietsers zijn over het algemeen wat kritischer.

De Batavus Dinsdag Belt 8V 2020 vindt ik ook een mooie fiets, goed te zien dat daar het achtertandwiel volledig staal is en het stuur iets minder recht, de vraag is of je hem in onderhoud wil/kan krijgen bij een lokale fietsenmaker hoewel dit soort fietsen over het algemeen heel weinig onderhoud nodig hebben.


#14

Iemand idee waarom de Belt fors goedkoper is dan de Dinsdag Exclusive, terwijl de fiets ook wat luxer lijkt te zijn?


#15

Er zit een Nexus naaf op i.p.v. een Alfine naaf


#16

Thx. En Alfine is ook beter dan Nexus? Dacht dat die dingen vrijwel identiek waren.


#17

Van de FM begreep ik dat Alfine lichter loopt dan Nexus en inderdaad een stuk duurder is


#18

Ligt er maar aan over welke Nexus je het hebt: er is een Nexus 7, een Nexus 8 en een Nexus 8 premium. Het binnenwerk van de laatste is gelijk aan het binnenwerk van de Alfine.


#19

Die indruk heb ik ook.
Maar als ik google op een fietsenmaker in Voorburg, kom ik op meer dan een adres dat zelf geen fietsen verkoopt, en dus graag? aan fietsen van anderen werkt.
We doen de goede fietsenmakers geen eer aan door de hele beroepsgroep over een kam te scheren.


#20

Qua zwaarte van trappen merk je dat een Alfine 8 naaf een stuk lichter loopt dan een Nexus 7. Ik kan het vergelijken, omdat de oude fiets van mijn echtgenote een Nexus 7 naaf heeft, en mijn en haar Batavus Dinsdag met de Alfine 8 - laat ik het zo zeggen - haar een grotere actieradius geeft.

Ik kom enigszins terug van rollerbrakes. Je moet ze smeren - bij het achterwiel is het smeergat vaak niet bereikbaar vanwege het feit dat de vorkbuis er voor zit - dus demonteren is noodzakelijk. Verder is de remkracht bij een rollerbrake bij steile heuvels te gering. Aangezien wij onze fietsen ook meenemen op vakantie is dit een knock-out criterium.

Resteert het verschil schijfrem - velgrem. Wij hebben Magura hydraulische velgremmen. Schijfremmen vind ik iets directer reageren, maar het nadeel vind ik van schijfremmen dat je niet kan zien of ze aanlopen door vervuiling, en dat ik denk (niet meer dan dat) dat de brakepad sneller slijt.

Die mix heeft ertoe geleid dat wij een Batavus Dinsdag exclusive hebben aangeschaft, ook en vooral door de riemaandrijving en het gewicht is met 15 kilo niet bijzonder laag - maar volstaat.


#21

De Dinsdag Exclusive heeft in elk geval nog Magura remmen. Deze niet, zie ik. Ik denk dat ik nog snel even een Dinsdag Exclusive op ga pikken :slight_smile: De grijze kleur (avondgrijs) vind ik echter wel mooier dan dat zwart.


#22

Welke deze?


#23

De Batavus Dinsdag Belt 8v 2020 heeft op het plaatje schijfremmen als ik het goed zie. De Dinsdag Exclusive 2019 heeft Magura-remmen.


#25

sorry, hersteld :slight_smile:


#26

Ik zie het inderdaad. In deze test viel me al op dat de Dinsdag Exclusive kennelijk een opvolger heeft gekregen want ik zie veel veranderingen tov het 2019 model, waaronder de genoemde schijfremmen, maar ook een geïntegreerd achterlicht in de bagagedrager. ‘Jammer’ dat er weer een model voor de schijfrem hype is gevallen…

Edit: ik zie dat jou dat zelf ook al was opgevallen.

.


#27

Inderdaad, alhoewel ik denk dat ook de prijs mee speelt, ik denk dat schijfremmen goedkoper zijn dan Magura remmen.

Ook z’n geïntegreerd achterlicht in de bagagedrager is weer iets waar een fiets niet beter van wordt, je fiets wordt er minder slecht zichtbaar van in het donker.

Ik vindt het ook lelijker, geef mijn maar een Spanninga Elips.


#28

[quote=“MikeRZ, post:27, topic:2994”]
Inderdaad, alhoewel ik denk dat ook de prijs mee speelt, ik denk dat schijfremmen goedkoper zijn dan Magura remmen.[/quote]

Shimano heeft een heel agressieve prijspolitiek. Neemt Batavus naast de naven, cranks, shifter en ketting, ook nog de schijfremmen, dan krijgen ze die voor de halve prijs o.i.d. Daar kan Magura niet tegenop.


#29

Design technisch vind ik het best mooi, maar krijg je een keer een ongelukje en gaat het stuk, dan lijkt me vervanging/reparatie duurder of ingewikkelder vergeleken met een standaard lamp unit.


#30

Helaas heeft de Batavus Dinsdag Exclusive 2020 geen Alfine naaf meer, maar een Nexus 8. Ik weet niet of dit de premium of de ‘gewone’ is. Kijken of ik het 2019 nog kan oppikken…