Trapondersteuning met weinig keuze mogelijkheden

Beste mede fietsers,

Ik ben op zoek naar een e-bike, met trapondersteuning.
Daar is, weet ik, genoeg aanbod in.
Maar ik ben specifiek op zoek naar het volgende;
Trapondersteuning en voor de rest eigenlijk niets.
Alleen een aan- en uitknop en zelfs die mag ontbreken.
M.a.w. je trapt en de ondersteuning vindt plaats.

Ik zoek dit voor een ouder persoon.
Die absoluut een digibeet is.
Die, zodra er sprake is van keuzemogelijkheden op een scherm, het niet snapt, maar het wel elke keer probeert.
Die, als je uitlegt niet aan het schermpje te komen met de mogelijkheden, het toch gaat doen, prutsen met de instellingen, omdat deze persoon dat graag wil snappen.
Het klinkt misschien wat vreemd, maar de ervaring leert dat als er toch een e-bike met meerdere mogelijkheden aangeschaft word, ik regelmatig moet komen omdat de e-bike het niet meer doet( …)
Mensen die dit herkennen en meemaken, weten ook feilloos wat ik bedoel.
Je kan het 100 keer uitleggen… maar men gaat toch elke keer weer in het menu van de e-bike prutsen.
Het lijkt mij ook heel frustrerend als je gezond bent van verstand, maar je krijgt geen grip op de “nieuwe digitale wereld”.

Dus daarom ben ik op zoek naar een e-bike met weinig mogelijkheden.
Weet iemand het bestaan van dergelijke e-bikes?
Of een set die je zelf kan monteren?

Basaal trapondersteuning zonder keuzemogelijkheden.
Op z’en hoogst nog een mogelijkheid voor het licht aan of uit.
Is er een typeaanduiding voor dit soort e-bikes?

Mvg Paulus

Ik begrijp je vraag.
Maar ik zou in eerste instantie op zoek gaan naar een ebike die tergend traag op gang komt. Maar wel diect reageert op de trapbeweging.

Chinese motoren kunnen beheersd reageren, maar plegen te traag te reageren.
Duitse motoren plegen direct te reageren, maar te krachtig.
Shimano zou een optie kunnen zijn.

In mijn ervaring met mensen die knopjes ingewikkeld vinden, speelt angst voor een fiets die vooruit schiet een grote rol.
De mensen waar ik mee heb gewerkt, durven het display niet aan te raken omdat ze bang zijn dat de fiets dan wegrijd.
De knop op het display is voor hen hetzelfde als de schakelaar waarmee ze een keukenmachine inschakelen. Ze denken dat er gelijk iets gebeurt.

Knoppen met een dubbele functie kunnen voor veel mensen onoverkomenlijke problemen geven. Dat is niet het privilege van digibeten.

Nee. Ik ken geen fiets zonder display.
Het display is altijd meer dan een display.
In het display is altijd een stukje electronica verwerkt om de motorkracht te regelen afhankelijk van de snelheid van de fiets.

Er zijn wel motoren met een display zonder knoppen.
Je schakelt het systeem in met een knop op de accu.
En je zet de ondersteuning in werking met een knopje ergens op het stuur.
Twee knoppen op verschillende plekken met een verschillende functie.
Maar het zijn altijd wel twee handelingen die in een specifieke volgorde moeten worden uitgevoerd.

Kijk eens naar een Pendix ombouwset, die heeft geen display. Je kunt wel je smartphone als display gebruiken, maar nodig is het niet.

1 like