Update duurtest Decathlon Elops

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/update-duurtest-decathlon-elops/

Kristel Lageweg: ‘Ik heb mijn fiets elke dag nodig en ik had geen tijd om hem naar de fietsenmaker te brengen, maar nu moest het wel.’ Kees Bakker bekeek in mei 2023 de testfiets van Kristel Lageweg, een Decathlon Elops, weer eens uitgebreid. Hoe stond het ermee en kon hij al iets zeggen over de…

Jeetje, ik kan geld verdienen in mijn buurt zie ik.
Ik lees hierboven allemaal zaken die ik zelf allemaal doe en repareer/vervang.
Met een korte cursus kan men een hoop zelf, weet ik uit ervaring bij mijn lokale Repaircafé.
Als je een fiets zo broodnodig hebt dagelijks, kan je ook misschien eens nadenken over de aanschaf van een echt degelijke fiets dan deze met slijtage gevoelige remblokjes(!) uitgeruste fiets van een prijsvechter.

Vaak kun je beter een tweedehands fiets van een goed merk kopen dan een goedkope maar goed ogende nieuwe fiets. Na een jaar zien die er vaak niet meer uit en mag je blij zijn als je ze nog niet naar de schroot hoeft te brengen.
Goedkoop bij een fiets is meestal duurkoop!

1 like

Inderdaad, dat kan je allemaal zelf. Vreemd, een fietsenmaker die een ketting niet kan smeren? Drupje smeermiddel en klaar! Bovendien, een breuk in de draad naar de voorlamp is gemakkelijk te verhelpen door een nieuwe draad buitenom te laten lopen. Misschien moet de fietsenmaker van Kristel ook maar naar cursus!

@peter010 @rihomegax @henko1965

Het betreft hier een duurtest.
Aan het eind van de test zou idd de, dan gemeten en onderbouwde, conclusie kunnen zijn dat goedkoop duurkoop is en een occasion van een ander merk een betere keus is.
Het kan ook zijn dat de conclusie is dat de prijs-kwaliteit verhouding nog niet eens zo heel slecht is.

Ten behoeve van de test kan ik mij voorstellen dat de fietsenmaker geen verbeteringen aan een foutief ontwerp mag toepassen en alleen maar mag repareren. Vandaar dat er geen lampdraad buitenom wordt gemonteerd of de remmen aangepast. Een lek zadel wel vervangen is dan in dat opzicht discutabel.

Voor wat betreft de ketting: er staat dat die is gesmeerd, maar dat dit niet in rekening is gebracht!

TS zegt dat ze deze fiets dagelijks gebruikt.
Maar Decathlon zegt over deze fiets:
Onze ontwikkelaars ontwierpen deze comfortabele fiets voor je occasionele verplaatsingen in de stad

Occasioneel lijkt me een Vlaams woord dat incidenteel zou kunnen betekenen.

Occasioneel is idd tijdelijk of af en toe. (ook volgens een Vlaams woordenboek)
Occasion is een gebruikte fiets, een 2e hands. (zie reactie van @rihomegax )

Voor de duurtest maakt het niet uit, hooguit voor de conclusie als die negatief is, het bedrijf kan immers altijd claimen dat de fiets voor occasioneel gebruik in de stad is bedoeld.

Wel zou @TestKees rekening kunnen houden bij het formuleren van de conclusie met de restrictie van het bedrijf vwb het gebruik.

Haha. 28 euro materiaal. 100 euro afrekenen. Voor 6 minuten werk; dit overstijgt het toga tarief.