Verblindende koplampen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/verblindende-koplampen/

‘Tegen LED-koplampen kun je als fietser niet op’ Er is te veel licht op de verkeerde tijd en de verkeerde plek en dat is slecht voor planten, dieren en mensen. Het is ook gevaarlijk in het verkeer, ziet lichtontwerper Ellen de Vries: ‘Die LED-koplampen blazen je fietslicht totaal weg.’ ‘Die nieuwe auto’s met die enorme…

Ik heb nooit begrepen waarom autowegen wel voorzien zijn van oplichtende bermstrepen, en een fietspad niet.
Als fietser in het buitengebied kijk ik altijd in het licht van een helverlichte stad aan de horizon.
Met als gevolg dat mijn ogen nooit aan het donker kunnen wennen, en ik mijn fiets moet voorzien van fel licht om toch nog wat te zien.

Ik vind dat TS zich te veel focused op individuele lichtbronnen die hinder veroorzaken.
We leven in een 24/7 wereld.
Steden, autowegen, tuinbouw en industrie stralen dag en nacht licht uit.
En daar moet de verlichting en de belijning op het fietspad aan worden aangepast.
Niet minder licht op het fietspad, maar juist meer licht op het fietspad.

Ik ben het niet eens met mevr. De Vries. Zij schrijft “De automarkt is internationaal, dus je kunt als Nederland niet bepalen dat autolampen niet zo fel mogen schijnen.” Ja, dat kunnen we dus wel. Op dit moment overtreden al die bestuurders de wet, niet alleen vanwege dat de inrichtingseis niet deugd, ook de uitvoering overtreed op tal van punten de wet. En het is altijd nog zo dat we aan de Nederlandse wetgeving moeten voldoen, overtreding wordt bestraft. De vraag is dus wanneer dan?

Ik geef drie voorbeelden waar de politie geen aandacht aan wil schenken. In de wet wordt duidelijk gesteld dat de automobilist het andere verkeer NIET mag verblinden. Deze regel wordt continue overtreden, de meeste automobilisten weten niet eens hoe ze dat in hun auto kunnen dimmen. Dus nog een keer onkundig en niet rijbewijs vaardig.

Het tweede voorbeeld betreft het knipperlicht om aan te geven dat de automobilist wil afslaan. Bij de standaard gevoerde koplampverlichting is voor een tegenligger niet te zien dat deze aanwijzing aan staat omdat het totaal wordt overstraald door de koplampverlichting. Enkele merken hebben dat ook gezien en laten dan nog een andere lamp (stadsverkeerslicht) mee knipperen, alleen dat is dus verboden in de wet. Een knipperlicht hoort oranje te zijn.

Het derde punt betreft de achterlicht partij. Intussen zitten de achterlichten en het derde remlicht bij elk merk op ooghoogte automobilist. De automobilist kan recht voor zich uitkijken. Dit heeft tot gevolg dat de automobilist dus niet meer ziet dat er nog een fietser rijd, want dat achterlicht zit veel lager (nog los van dat het compleet wordt overstraald). Gevolg aanrijdingen omdat de automobilist de fietser niet had gezien. Dat de automobilisten niet meer omlaag kijken, ook als ze inhalen en niet zien dat er een fietser rijd op de weghelft waarnaar ze uitwijken heeft mij inmiddels op een revalidatie van drie maanden gezet. Ik heb erger gelukkig kunnen voorkomen, op een ligfiets was dat of gebroken benen of er helemaal niet meer zijn. En dan rijd de automobilist gewoon door of er niets aan de hand is. Wat de achterlichten problematiek betreft, er zijn inmiddels de nodige rechtbank uitspraken te vinden.

In al deze zaken is de wet op de betreffende onderwerpen nog steeds niet aangepast, laat staan dat automobilisten de wet kennen.

In het artikel bij het kopje “Internationale koplampen” schrijft mevr. De Vries: “Zelf laat ze haar fietslichtje knipperen: ‘Ik weet wel dat het niet mag, maar dan val ik meer op’”. Fijn mee doorgaan, als je een bekeuring krijgt voor laten komen en aansturen op discriminatie met betrekking tot zichtbaarheid. Als de rechter dat afwimpelt hem/haar voor de voeten werpen dat ze doen aan rechtsongelijkheid omdat automobilisten allerlei zaken doen die niet worden bestraft zoals verblinden. Omdat de wet niet in gelijke mate wordt gehanteerd is dus het geheel nietig. Dat er geen capaciteit is voor handhaving is geen reden, dat is politiek zo besloten, maar mag niet tot gevolg hebben dat er rechtsongelijkheid plaatsvindt.

Goed, even los van het bovenstaande. Is het niet een goed idee om de fietser toe te staan een knipper achterlicht extra te laten voeren. Geen enkele andere weggebruiker mag dat, dus een knipperend rood achterlicht geeft dan onmiddellijk aan dat het om een fietser gaat. Veel helmen worden voorzien van een achterlicht op de helm, vaak kunnen die automatisch aan gaan als het donker wordt, alleen het is dan een knipperend achterlicht.

Onder de kop van “Verblindende koplampen” wordt alleen autoverlichting behandeld.
Op de vele fietspaden in en rondom Groningen heb ik eigenlijk veel meer last van de verblindende koplampen van tegemoetkomende collega-fietsers. Heel veel fietsen voeren tegenwoordig extreem felle voorverlichting, die vaak ook nog omhoog vooruit gericht wordt. Zelf zijn ze dan heel goed zichtbaar, maar tegenliggers moeten op tijd met hun linkerhand hun ogen beschermen, of afremmen, of anders enkele meters op de tast op goed geluk verder rijden.

Met een aantal dingen ben ik het oneens in het artikel en in sommig commentaar.

  1. Maak een een einde aan al dat ge-experimenteer met gekleurde straatverlichting! Als oudere vind ik goed zicht 's avonds als fietser, en voetganger(!), heel belangrijk. 3000 K (kleur van halogeenlicht) is voor mij prima, in elke situatie. Het geeft een prettig helder beeld van de straat heb ik gemerkt.
    Al dat nodeloze ‘geknoei’ omdat er weer een lichtarchitect zo nodig vind dat er sfeer moet zijn, vaak ten koste van goede zichtbaarheid(!) (de eerste functie van licht is: zichtbaar maken!). Van lekijk oranje (imitatie van natriumlampen) tot allerlei flame tinten, en koud licht (vanaf 4000 K). Hou daar toch mee op! De intensiteit, armatuur, en dynamiek kunnen variëren, maar hou het daarbij a.u.b.! En graag verlichting op de stoep! Op straat rijden auto’s en fietsers met licht, op de stoep is het soms struikelen over fietsen, paaltjes enz. in het donker.
    1a. Ook het verlichten van gebouwen alsof ze een ruimteschip zijn, absurd. Laat Las Vegas gewoon daar. Wij zijn geen Amerikanen.Leidt vaak erg af in het verkeer. Besteed die energie, en dat geld, aan goede straatverlichting.
  2. Uitnodiging to knipperende lampjes betekent dat auto’s hun felle lampen dus kunnen behouden, of een uitnodiging tot nog fellere?! Die zullen uit zichzelf niet gaan ‘dimmen’. Idd een goeie om dat via de Nederlandse overheid landelijk te gaan regelen. Dat geeft ook nog eens energiebesparing. Wel moeilijk natuurlijk voor automobilisten die liefst 130 of harder willen, voor 5 of 10 min. eerder thuis of werk.
  3. Verder vind ik dat fietsers die hun licht te hoog hebben staan, gewaarschuwd - cq beboet moeten worden. En fietsers zonder licht helemaal. Die boetes zijn echt een lachertje. Maak er € 155,- euro van i.p.v. € 95,-! Dat zal ze leren!

Led verlichting van auto’s verblinden maar ook de verkeerd afgestelde ledverlichting van fietsers, speciaal die van de E-bikes. Ook automobilisten worden door de verlichting van E-bikes verblind. Het geldt dus voor twee kanten.

Ook als voetganger verdwijn je in de verlichting van de auto. Voorbeeld. ik zie in mijn koplampen een voetganger de zebra oversteken. Van de andere kant komt een auto maar die ziet de voetganger niet omdat mijn licht zijn zicht op de voetganger ontneemt.

Landelijke wetgeving is altijd mogelijk. Auto’s in Frankrijk hebben ook gele verlichting.
De kleur van het licht is mede bepalend voor de verblinding. Je ogen kunnen makkelijker anticiperen op geel licht, warm ledlicht.

Tijd voor actie voor de politiek en de politie. Handhaven op verblindende verlichting.

Inderdaad die verkeerd afgestelde koplampen op fietsen en fatbikes is mij al jaren een ergenis. Afgezien dat ze tegenliggers hinderen, de weg wordt voor de fietser zelf ook onvoldoende verlicht. En dat bij die opgevoerde fatbikes.
Wellicht kan een voorlichtingscampagne al een verschil maken in plaats van bestraffen.

Wat ik heel vervelend vind is de felle koplampen van (elektrische) fietsen! die tegenwoordig ook meestal recht vooruit schijnen. Drie meter voor je op de weg moest je lamp toch schijnen, is dat niet meer?

Handhaving in Nederland weet niet eens wat een SpeedPedelec is, laat staan de regels over koplampen.

Over de verblindende auto verlichting is genoeg gezegd. Maar ook e-bikes en scooters kunnen behoorlijk verblinden. Ik kan mij nog herinneren dat het mogelijk was om ook op de fiets en bromfiets 2 verlichtings mogelijkheden te voeren.

Luxere fietsen zoals mijn Stromer ST7 heeft dit gelukkig. Standje fel en standje “doe effe normaal” :innocent: