Wettelijke regels

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/verlichting/wettelijke-regels/

Voor fietsverlichting gelden in Nederland een beperkt aantal regels. 

Hier mag wel eens naar gekeken worden. Je zou bijvoorbeeld een lamp kunnen toelaten die niet de weg maar de fiets verlicht. Dat vergroot de zichtbaarheid naar alle kanten. Zo’n lamp is naar beneden gericht en zorgt dus niet voor overlast. Ik heb het wel eens gedaan toen de batterij van mijn achterlicht plots leeg was. Het was niet legaal maar ik was wel goed zichtbaar. Bijkomend voordeel is dat het niet verblindend werkt, wat veel voorlampen wel doen. Daar wordt niet op gecontroleerd, dus iedereen doet maar wat.

Wat echt perfect werkt is die zijreflectie op banden. Zoals jullie weten rij ik op een speed pedelec en wil dan ook graag goed gezien worden, de verlichting van mijn fiets is perfect (Supernova M99 pro en Backlight) maar zijdelings heb je daar weinig aan om gezien te worden. Gelukkig zijn de banden (Continental Topcontact) voorzien van zijreflectie waardoor je direct herkenbaar bent als fietser.

Op veel speed pedelecs wordt echter de goedkopere Schwalbe Big Ben gebruikt en die band heeft geen zijreflectie. In plaats daarvan worden er ieniemienie reflectoren op de voorvork geplaatst maar daarmee wordt je niet herkend als fiets.

Die Supernova verlichting is echt subliem met dagrijverlichting, dimlicht op lichtsensor (schakelt automatisch) en grootlicht (1600 lumen) dat met een stuurschakelaar bediend kan worden. Het achterlicht is voorzien van remlicht en kentekenplaat verlichting, alles uiteraard in LED. Met name het grootlicht heeft mij al vaak geholpen om gevaarlijke situaties af te wenden.

Ik ervaar deze regels als onrechtvaardig.
Waar autos als kerstbomen verlicht door het leven mogen gaan, moeten wij ons als fietser met een enkel kaarsje zichtbaar moeten zien te maken tegen de achtergrond van een zee van stadse lichtjes.
Daarom heb ik gekozen voor echt fel licht.
Ook om automobilisten die het niet nodig vinden om hun groot licht te dimmen, van repliek te kunnen dienen.

Maar er is een nieuw gevaar op komst.
Audi is bezig met laserlicht dat en fel is, en erg ver weg schijnt.
Het is de bedoeling dat het licht uit zichzelf dimt bij de nadering van een tegenligger.
Ik ben benieuwd of fietsers ook als tegenligger zullen worden (h)erkend.

Ik vind al die LEDlampen verblindend.
Vooral omdat met lenzentechniek wordt geprobeerd zo veel mogelijk lux uit een klein lichtpuntje te peuren.
Om te kunnen blijven zien, fiets ik `snachts met een gele bril om het blauwe licht uit het LEDlicht te filteren.
Maar om zelf nog wat te kunnen zien, moet ik mijn eigen licht ook feller laten schijnen.
Ik ben me er van bewust dat ik hiermee een rat race in gang zet.

Een Kamerlid heeft daar in 2016 al eens vragen over gesteld.
De er op volgende discussie ging vooral over handhaving.
Maar niet over het feit dat het maximum aantal lumen en lux van een (auto)lamp niet wettelijk is vastgelegd.

1600 lumen is een bak licht.
Maar hoe ver schijnt je licht?
Mijn licht schijnt net ver genoeg om 25 km/uur te kunnen rijden.

En dan heb ik nog een probleem met het beperkte lichtspectrum van LEDlampen.
Ik zie het gras in de berm goed. Maar in LEDlicht zitten geen kleuren die door zwart asfalt worden teruggegeven.
Halogeenlicht heeft een veel beter lichtspectrum; vol spectrum daglicht.

PS; Nederland zou Nederland niet zijn als er niet een platform zou zijn tegen lichthinder.
Maar het platform maakt zich niet druk over de eenzame fietser.
Platform Lichthinder staat voor het behoud van duisternis als een kwaliteit van onze leefomgeving.

De bouwlamp schijnt ver genoeg om in het pikkedonker 45 km/u te rijden. Dimlicht ca. 15 meter en groot licht ca. 150-200 meter ver. Oordeel zelf (instellen op 1080p en Full Screen) in het volgende filmpje door de duistere bossen van Maarn, via vliegbasis Soesterberg naar Soest in 30 minuten: