Verblindende LED fietslampen

Ik rij met e-bike maar ook met de auto. Ik heb de koplamp van mijn bike sterk naar beneden gericht. Standaard staan de felle LED lampen gewoon vooruit gericht en die zijn zo FEL dat die tegemoetkomende automobilisten gewoon gaan verblinden. En zeker als die ondingen knipperend zijn ingesteld. Kan daar iets aan gedaan worden, of moeten we dan gewoon met de auto ook maar ineens de volle schijnwerpers aanzetten om die e-biker van antwoord te dienen ??

THX, leuke aanbevelingen, ik hoop dat dit gevolgd wordt, want zij die het niet doen krijgen van mij prompt een bundeltje krachtige verstralers retour…

1 like

Zou fijn zijn als fiets fabrikanten allereerst stoppen met vaste verlichting te monteren (gazelle lampen geïntegreerd in het spatbord of bijv. de vaste voorvork constructie zoals mijn Giant had) danwel die lichtbundel naar beneden te fixeren……

Mijn AXA blueline lamp heeft op het voetstuk een nokje op de behuizing zitten die ervoor zorgt dat de lamp niet (te) hoog afgesteld kan worden. Is al een goede ontwikkeling vind ik.

Een goede koplamp op een fiets is gemonteerd op het stuur: hoe hoger hoe beter want alleen zo kan de lamp over grote afstand de weg verlichten zonder tegemoetkomend verkeer te verblinden. Het ergste zijn de E-fietsen met vaste koplamp op het voorspatbord… Sparta heeft volgens mij zulke lampen die niet ingesteld kunnen worden.

De meest ultieme koplamp is de Supernova M99 pro die op mijn Stromer ST2s en ST5 gemonteerd waren. Lichtstraal over 300 meter ver en vele meters breed EN voorzien van groot licht voor situaties in pikkedonker zoals in deze video… Blindganger - YouTube

Misschien ben je mij wel tegengekomen. :wink:

Het gebeurt zo vaak dat automobilisten mij tegemoet komen met het groot licht aan, maar deze gewoon aan laten staan als ze mij tegemoet komen.

Soms na nummer veel zet ik als ‘beloning’ mijn koplamp een stukje naar boven. Vaak resulteert dit dat ze alsnog het groot licht uitschakelen (en ik mijn koplamp weer naar beneden richt), maar veel te vaak niet, en ik heb sterk het gevoel dat de automobilist het verblinden van een tegemoetkomende fietser geen reden vinden om het licht te dimmen, met de auto heb ik hier vrijwel nooit last van en het groot licht gaat vrij snel uit.

Waarom kan dat niet voor een tegemoet komende fietser?

In Duitsland zijn daarom StVZO-fietskoplampen verplicht. Die hebben een naar beneden gerichte lichtbundel, net zoals dimlicht in je auto. Mits je de lamp goed afstelt qua hoogte verblindt je geen tegenliggers en heb je zelf prima zicht op de weg. Tot ruim 20 meter is mijn ervaring.

Ja, zo’n soort koplamp heb ik dus ook. En werd een paar maanden geleden staande gehouden met de opmerking dat ik heel slecht zichtbaar was op die manier. Blijkbaar straalt er heel weinig licht opzij.
Dus sindsdien staat ie weer op standje irritant. Sorry als je je daar aan ergert, maar ik moet ook een heleboel auto’s en (vooral!) heel grote trekkers, en nog grotere machines daarachter, van mijn lijf houden, dus ja, het spijt me maar ik maak even deze afweging.

Opmerkelijk, als je zit wat voor verlichting bijv. een Swapfiets heeft is de verlichting die jij had waarschijnlijk een stuk beter.

Zijwaartse zichtbaarheid van koplampen is inderdaad vaak niet optimaal, de reflectiestrepen op je fietsbanden kan helpen maar wat voor betere zichtbaarheid ben ik wel gecharmeerd van spaakreflectors, prima zichtbaarheid prima bij aanlichting van de zijkant, extra omdat het bewegend is.

Screenshot_20230628_192106