Wel of niet overstappen van Nexus 8 naar Alfine 11

Hallo allemaal,

Deze vraag speelt al een paar jaar in mijn hoofd. Nadat ik mijn Koga Miyata forest helemaal opgereden had was het tijd voor een nieuwe fiets.

Geen derailleur meer omdat ik niet heel consequent ben in het netjes onderhouden ervan (ook omdat ik nu minder fiets als destijds met mijn forest), dus naar een naafversnelling.

Ik heb na wat afwegingen tussen een aantal dingen een paar jaar terug een Koga f3 3.0 gekocht. Een fijne fiets, maar ik ben toch niet helemaal tevreden over de nexus 8 naafversnelling. Hij werkt verder prima hoor, maar ik vind de stappen tussen de versnellingen die ik gebruik net niet prettig. Soms zijn de stappen net te groot. De fietsenmaker gaf aan dat er een andere tandwiel gemonteerd kan worden, maar dan hou ik weer zo weinig over in de lage versnellingen (ik fiets vaak tussen 5 en 6).

Een alfine 11 heeft wat meer versnellingen, schijnt soepeler te zijn met schakelen, maar wel een stuk duurder. Een Rohloff naaf valt echt buiten mijn budget. Het blijft natuurlijk een compromis van een derailleur.

Mijn Koga heeft een feathershock in de voorvork en ik schrok een beetje van de slechte kwaliteit ervan en de kosten om het te vervangen. Ik heb gelukkig nog geen problemen, maar het is wel iets wat meeweegt om naar een andere fiets te gaan kijken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaring. Is het het geld waard om over te stappen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik kan je niet op alle punten adviseren, omdat ik maar beperkte ervaring heb met Alfine 8 en geen met Alfine 11. Als je veel in de standen 5 en 6 rijdt, dan moet je bedenken dat een direct drive (zoals de 5e versnelling van de Nexus 8) bij de Alfine 11 ontbreekt. Er zijn hier op het forum zeker mensen die je beter kunnen adviseren.

De stappen van de Nexus-8 zijn:

Screenshot_20221213_215912

En die van de Alfine-11:

Bron: The Shimano Alfine 11-speed internal-gear hub

Rohloff heeft alle stappen 13.6%.

De fietsenmaker gaf aan dat er een andere tandwiel gemonteerd kan worden, maar dan hou ik weer zo weinig over in de lage versnellingen (ik fiets vaak tussen 5 en 6).

Zoals je in het tabelletje kan zien zit tussen de 5 en de 6 een stap van 22.3%. Door voor een kleiner of achter een groter tandwiel te zetten zo je je bereik tussen de 6 en 7 kunnen krijgen dan heb je een kleinere stap van 16% en hou je zelfs meer versnellingen aan de onderkant over.

De Alfine-11 heeft een mooiere verdeling maar is een stuk duurder en het bereik heb je niet nodig voor normaal gebruik.

Wat betreft de voorvork, zie:

1 like

Ik heb zelf onlangs wel een nieuwe (2e hands, want schaarste alom en idd is een Alfine 11 fiets nieuw prijzig) fiets gekocht en ik had dit keer een Alfine 11 op m’n verlang lijstje gezet….

Tot nog toe een Alfine 8 in gebruik gehad en die is bijna perfect. Maar ook ik heb last van de grote stap tussen 5 en 6 (en/of misschien wel tussen 6 en 7). Ik merkte dat ik dikwijls op bepaalde snelheden net niet lekker in de versnelling zit; hij trapt dan net te zwaar met een net te lage cadans. Één versnelling lager resulteert weer in een veel te hoge cadans…… Ik ben er mee gaan leren leven om m’n snelheid in die gevallen dan maar iets te verlagen en een versnelling terug te gaan omdat ik de cadans bij de versnelling erboven net niet goed langdurig vol kan houden (of dat het goed is voor m’n knieën)

Ik ben blij met de Alfine 11 op m’n ‘nieuwe’ fiets doordat ik nu makkelijker m’n optimale cadans kan kiezen bij de snelheid die ik daadwerkelijk op kan brengen. Het iets grotere bereik is inderdaad overbodig want daarin voldoet de Alfine 8 wel echt ruimschoots….

Dankjewel voor de berichten. De tabellen maken het gelijk duidelijk en overzichtelijk. Het bereik is inderdaad niet nodig voor mij, de verdeling daarentegen is wel beter.

een ander tandwiel op mijn fiets zetten is zeker een optie. De 8ste versnelling gebruik ik eigenlijk nooit. Dan blijven de ratio’s hetzelfde toch alleen dan bij een andere versnelling? Ratio van 1 heb je dan in versnelling 4 ipv 5.

@bakker01 ik ervaar precies hetzelfde als jij, maar ik kan er nog steeds niet helemaal aan wennen. Ik blijf rommelen met mijn versnelling tijdens het fietsen.

Ik had de topic over de feathershock gezien. Ik zal eens navragen bij mijn fietsenmaker hoe het zit met garantie. Het is nogal een duur grapje en ik zou van Koga een betere kwaliteit of service verwachten.

Het zal er een keer aankomen bij mijn fiets. Maar ja een nieuwe fiets aanschaffen terwijl deze nog niet zo oud is is ook weer wat vind ik. Ik blijf eindeloos afwegen, haha!

Bij een goede tandwiel update zou je waar je nu fiets in je 5 strak fietsen in zijn 6 evenzo voor 6 en 7. Misschien dat je dan iets vaker de 8 gebruikt.

Plaatje van Wirkungsgrad-Messungen an Nabenschaltungen – Teil 2:


Die lichtgroene grafiek geeft het rendement aan van de Nexus-8. De 5 heeft het hoogste rendement, de 6/7/8 wat minder maar ik denk dat je dat in de praktijk niet merkt. Ik merk het in ieder geval niet bij mij fiets met Nexus-8.

1 like