Zadel voor de oudere racefietser

Is er (al) een oplossing voor de oudere racefietser die niet meer zo goed tegen een hard zadel kan? 20 jaar geleden fietste ik heerlijk en dagenlang op mijn harde leren zadels. Maar nu ik 61 ben gaat dat niet meer.

Nergens kan ik een zadel vinden dat zacht genoeg is onder de zitbotjes. Op mijn racefiets heb ik een oud zadel dat lekker zacht is geworden en dat fietst prima (wat de dealers er ook van zeggen als ze het zien). Maar op mijn trekkingfiets wil ik ook zoiets. Ik zoek al jaren maar kan niets vinden.

De overheersende mening is dat een zadel niet te zacht moet zijn. Ik vraag me af of er ooit is nagedacht over ouderen en het met de leeftijd verdwijnen van zitvlees (ik kan ook niet meer uren op een houten stoel zitten). Weet iemand of er al een oplossing is? Een goede fietsbroek lost helaas niets op weet ik uit ervaring.

Ook vraag ik me af of dit probleem alleen voor dames geldt (zoals in mijn geval) of ook voor heren.

Een zadel is een zeer persoonlijke keuze. Ik ken geen leeftijdspecifieke zadels. Wel zijn er steeds meer fabrikanten met ergonomisch gevormde zadels. SQlab is er zo een.
http://www.sq-lab.com/nl/producten/fiets-zadels/trekking/sqlab-602-trekking-fietszadel.html#.U6bQ_RZgO8U
Van vriendinnen in dezelfde leeftijdsgroep hoor ik goede ervaringen met Selle Italia Lady Gelflow en het BBB zadel Anatomic Race BSD05
Ik ben nog een paar jaar ouder dan jij, maar rijdt nu op een knalhard carbon zadel en heb de minste klachten ooit. Maar ik ben dan ook een man. Geen vergelijk dus.