‘Fietsers onderschatten hoeveel stress zij kunnen veroorzaken’

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsers-onderschatten-hoeveel-stress-zij-kunnen-veroorzaken/

#doeslief Het drukste fietspad van Nederland. Minder ervaren of kwetsbare fietsers wagen zich niet meer op drukke fietspaden. Wat kunnen we daaraan doen? ‘Het zou helpen als je ziet dat je niet zo netjes fietst als je zelf dacht’, zegt hoogleraar sociale psychologie Paul van Lange. Het is druk op het fietspad. Fijn dat zoveel…

Ik houdt altijd ruime afstand (minstens een meter) tot de geparkeerde autos aan mijn rechterhand.
Omdat er altijd automobilisten zijn die hun portier open gooien zonder te kijken.
Het resultaat is dat ik regelmatig een geirriteerde automobilist op “mijn bumper” heb, die het niet vervelend vind om mij vervolgens te snijden.

Veel automobilisten snijden een fietser om met de fietser te communiceren, om hem duidelijk te maken dat zij hun verkeersgedrag niet waarderen.
Omgekeerd kan ik als fietser alleen met een automobilist communiceren met een tikje op het dak.

Eenmaal heb ik over dit akkefietje een gesprekje kunnen beginnen met een automobilist.
Hij zei mij dat hij zich nooit had afgevraagd waarom fietsers afstand houden tot geparkeerde autos. Het irriteerde hem gewoon mateloos.

Ja, ik veroorzaak stress.
En dat zal ik altijd blijven doen.
Hoe voorkomend ik mij ook zal gedragen.
De centrale vraag moet dan ook zijn: welke mogelijkheden heb ik om te communiceren met andere verkeersdeelnemers, over mijn en hun gedrag.

Ooit heeft de Fietsersbond in februari 2010 een campagne Vriendelijkverkeer.nl gelanceerd.
Met als doel om fietsers (en automobilisten) op een vriendelijke manier aan te spreken op hun gedrag: Het verkeer wordt plezieriger en een stuk veiliger, omdat mensen meer rekening houden met elkaar.
Richting aangeven was een speerpunt in de actie.
Bij de actie hoorde ook een theateract waarin zowel hufterig als hoffelijk gedrag werd getoond.

Deze herinnering roept bij mij niet de behoefte op om actie te gaan voeren voor stressvoorkomend verkeersgedrag

Nu gaat achter vriendelijkverkeer.nl een bedrijf voor private lease schuil met tips voor minder stress bij files, en de aanschaf van een e-scooter.

Op werkdagen moet ik elke dag een aardig eindje fietsen en fiets graag zo hard mogelijk. Waar het echt druk is fiets ik wat rustiger en let ook op zebrapaden. Echter, met nonchalante fietsers die zonder aanleiding midden op het fietspad fietsen (meestal met telefoon in de hand en koptelefoon op) en voetgangers die zonder te kijken het fietspad op lopen heb ik maar weinig op en geneer me ook niet om af en toe eens een flinke brul te geven en er rakelings langs te scheren.

Robots onderschatten hoeveel stress zij kunnen veroorzaken.

Bovenstaand artikel is niet in onze tijd geschreven.
Op verschillende plaatsen in ons land rijden zelfrijdende autos zonder bestuurder, gewoon op de openbare weg…
Ik heb niet het idee dat beleefd gedrag van mijn kant zal worden beantwoord met beleefd gedrag van de zijde van de zelfrijdende auto.
Ik denk dat mijn overlevingskans als fietser in relatie tot een zelfrijdende auto baat heeft bij onzelfzuchtig gedrag.
Ik denk dat ik als fietser meer kans op overleven heb wanneer ik mij frontaal voor een zelfrijdende auto plaats, dan wanneer ik beleefd met de zelfrijdende auto om ga.

Ik heb een racefiets, MET bel.
Vele kilometers hebben mij geleerd dat een bel meer stress veroorzaakt dan dat hij stress wegneemt.

Ik bedoel mijn bel te gebruiken om mensen er op te attenderen dat ze even niet moeten slingeren.
Maar mensen interpreteren het als opzij, opzij, wegwezen jij, want ik heb haast.

1 like

Exact! En dus gebruik in liever de bel niet op m’n racefiets. Want daar schrikken mensen van en gaan ze JUIST slingeren - levensgevaarlijk! Dus zoef ik ze stil voorbij en dan schrikken ze nadat ik gepasseerd ben maar dan is het niet meer erg als ze slingeren…

Een heel goed stuk wat mij betreft met relevante aanbevelingen en links dat ook nog het opnieuw nalezen waard is. Een Sire-campagne? Laat iedereen het stuk gewoon (nog eens) een keer doorlezen…

Het fietsverkeer is heel interessant: het is drukte in combinatie met anonimiteit. Ik woon in Amsterdam. Daar is het echt drukker, maar ik fiets ook veel in andere steden. En daar zie je hetzelfde.

Amsterdam is een uitzondering wat mij betreft en drukte is er (elders) wel maar eigenlijk alleen in de spits of heb ik dat mis?

En … is het fietsverkeer echt zo anoniem, ja waarschijnlijk als het druk is. Maar anders denk ik minder omdat je geen beschermde cocon van 750 kilo staal om je heen hebt en een spiegelende ruit voor je. Je kan elkaar veel beter kan zien en horen.

De aanbeveling een andere route te kiezen is prima, voor mij liever minder stoplichten, daar wil ik graag wat voor omrijden en wat slechter wegdek op de kop toe nemen.

1 like

Ik heb sinds kort de OI fietsbel.
Te kort om te kunnen zeggen dat de mensheid met minder stress op deze bel reageert.
Maar lang genoeg om te kunnen zeggen dat hij minder agressief klinkt dan de standaard racefietsbel.
Een aanrader.
Ik merk dat ik niet meer mijn best hoef te doen om stressvermijdend klinkend te bellen.

Als ik inhaal geef ik een bescheiden belletje, daar schrikt niemand van. Ik houd bij het inhalen ook rekening met de snelheid van degene die ik voorbij ga en de ruimte die er voor beide partijen is.
Het vervelende van stress is dat ik gefocust raak op hindernissen en dan gauw in een negatieve spiraal van ergernis terechtkom. In dat geval helpt het mij om mijn aandacht te richten op mijn wens om op een plezierige manier op te schieten.

Ik heb sinds enige tijd zelf rijles. Het valt me op dat je met de auto lang zo snel niet kunt reageren als met de fiets, de bediening is veel complexer. Als fietser rijd ik voor een groot gedeelte op mijn gehoor, maar een automobilist heeft die mogelijkheid niet. Die hoort weinig en is geheel aangewezen op zijn ogen.Hij moet actief naar alle kanten kijken wat er gebeurt en die visuele informatie moet hij tienmaal sneller verwerken dan dat een fietser dat moet. Als je de auto geen tijd en ruimte geeft om te reageren creëer je dus een probleem. Een fiets is zeer wendbaar en reageert direct, een auto heeft die eigenschappen niet.

Niet alleen andere mensen raken in de stress maar ook zelfrijdende auto’s

Zie ook deze bijdrage van @tndmbkr

Als aanvulling op deze uitspraak wil ik verwijzen naar het (beperkte) onderzoek dat is gedaan naar de effectiviteit van opvallende felgele jasjes.
Felgele jasjes werken alleen als de automobilist een fietser op zijn weg verwacht.

It’s not that the person is hard to see in terms of physical characteristics, it’s that people aren’t expecting to see them.”

It is also perhaps instructive to heed the results study that found drivers who are cyclists tend to be better at spotting cyclists, so perhaps training is the answer.