Ketting smeren

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/ketting-smeren/

Een fietsketting kun je het beste smeren met olie. Hoe vaak dat moet hangt af van de olie en van de gebruiksomstandigheden. Een goed gesmeerde ketting draait vrijwel geluidloos. Als de ketting piept of een wat hoog klinkend geluid maakt, grijp dan naar het olieflesje. Heb je tijdens een lange fietstocht of fietsvakantie enkele uren…

Met paraffine kun je een ketting schoonmaken, niet smeren. Je smeert een ketting niet aan de zijkant maar op de ringetjes. De zijkant krijgt vanzelf wel wat olie mee. Zuinig smeren is welhaast onmogelijk. Zeker met een spuitbus. Dat raad ik sowieso af omdat het meeste er naast gaat. Je ketting eerst reinigen met een kwastje en lampolie. Goed afnemen en daarna met een derrailleurolie smeren. Even laten intrekken en daarna met een doek even afnemen. Eigenlijk moet je na iedere natte rit opnieuw smeren als je geen kettingkast of beschermer hebt. Zeker in de herfst en winter als er veel modder en pekel op de weg ligt. Beste bescherming is een kettingkast. Die houdt vuil en vocht buiten.

Olie is echt niet geschikt:

Dit is mij altijd afgeraden, schijnt het vet tussen de schakels ook aan te tasten.

Ik ben erg tevreden met de volgende methode:

ketting schoonmaken met harde kwast en doekje, daarna inspuiten met teflon.

Aangezien de teflon moet drogen, vind ik het handig om eind van de dag de ketting te doen, daarna fiets wegzetten en de volgende dag kun je zo weer wegrijden.

Ik luister eigenlijk altijd naar mijn fiets, begin ik de ketting te horen dan zo snel mogelijk weer herhalen.
Een vaste frequentie heb ik niet, het is sterk afhankelijk van het wegdek. Bij veel nat wegdek of zandpaden zal ik iets vaker ondehoud moeten plegen, geen probleem, het is maar een paar minuten werk en daar geniet ik dan weer enige tijd van.

Als je met teflon werkt moet je sowieso geen geen vet/olieachtige producten gebruiken. Dat gaat niet samen. Met een harde kwast een ketting in derailleurolie schoonmaken kun je vergeten.