Aanschaf B'twin Hoprider 900 of Batavus Zonar?

Voor woon-werkverkeer en de dagelijkse boodschappen zoek ik een vervanger voor mijn huidige Batavus Mambo uit 2012 (met Nexus 7). Ik fiets behoorlijk veel (10.000 kilometer per jaar is niet uitzonderlijk), het hele jaar door en zowel in een stad als op het platteland. Om onderhoud eenvoudiger te maken heeft een fiets met een quick release naaf mijn voorkeur. Het meeste onderhoud aan mijn fiets doe ik zelf. Op zich heb ik geen problemen met Nexus-naven en de bijbehorende rollerbreaks (zeer geschikt voor gebruik onder alle weersomstandigheden), maar erg onderhoudsvriendelijk zijn ze niet. Omdat ik het hele jaar door fiets geef ik de voorkeur aan een fiets met schijfremmen of rollerbrakes en een fiets met goede verlichting.

De fietsen die ik overweeg zijn de B’twin Hoprider 900 van Decathlon ( https://www.decathlon.nl/p/stadsfiets-hoprider-900-trekkingfiets-voor-lange-afstanden-heren-hybride-fiets/_/R-p-X8405475 ) of de Batavus Zonar ( https://www.batavus.nl/toerfietsen/zonar.htm#BC500500 )

De Batavus is een stuk duurder dan de B’twin en ook een stuk kaler uitgevoerd. Verder heeft de Batavus als nadeel dat je voor het onderhoud naar een ‘dealer om de hoek’ moet. Die zijn naar mijn idee in mijn woonomgeving veel te duur of ronduit onbetrouwbaar. Met fietsen van Decathlon heb ik geen ervaring, maar het aanbod ziet er aantrekkelijk uit. Wat is de beste keus en heeft er iemand ervaring met B’twin? Zijn er nog andere goede opties in de prijsklasse tot maximaal € 750,-

2 likes

In de prijsklasse tot €750,- zijn er nog maar weinig goed uitgeruste fietsen te vinden. Ik heb ook geen ervaring met Decathlon fietsen, maar dit aanbod met nb. Deore 3x9v lijkt niet te versmaden. Wat je niet uit specificaties kunt lezen is de kwaliteit van het spaakwerk, maar dat geldt voor elke fiets. Ook de geboden garantie ziet er gunstig uit. Voor wat Batavus fietsen betreft, kun je op dit forum recent opvallend veel slechte beoordelingen vinden, in het bijzonder de gebrekkige afwerking en montage. Geen geschikt moment om over dat merk de loftrompet te steken. En met kaler uitgevoerd bedoel je het ontbreken van een verende vork?
Waarom moet je voor de Batavus naar een dealer voor het onderhoud?

1 like

De reden dat je naar een dealer moet voor onderhoud heeft te maken met de garantievoorwaarden van Batavus. Uiteraard heb je in eerste instantie te maken met de verkoper van de fiets, dealer of niet, te maken wanneer er een probleem is. In de (aanvullende) garantievoorwaarden van Batavus (hier te vinden: https://www.batavus.nl/service/garantie/garantievoorwaarden.htm ) staat onder meer dat garantieclaims rechtstreeks moeten worden ingediend bij de dealer waar de fiets is gekocht, dat er een door de verkoper ondertekend bewijs van eigendom moet zijn waaruit blijkt dat de fiets vakkundig is afgemonteerd en is gecontroleerd bij aflevering en dat naderhand gemonteerde onderdelen die niet overeen komen met de specificatie van de betreffende fiets de garantie doen laten vervallen. Mocht er dus iets aan de hand zijn met een fiets van Batavus, dan kun je dus niet om de dealer heen voor een claim en zul je al snel gebruik moeten maken van originele (vaak alleen aan dealers uitgeleverde) onderdelen vrees ik. Mijn ervaringen met een Batavus ‘premium dealer’ in de buurt waar ik woon zijn als het gaat om de kwaliteit van het onderhoud en de nakoming van garantievoorwaarden overigens niet al te best. Verder gemerkt dat andere dealers in de buurt niet zonder meer bereid zijn om het reguliere onderhoud over te nemen. Is een belangrijke reden geweest om het onderhoud zelf maar uit te gaan voeren.

En wat betreft de kalere uitvoering van de Zonar: inderdaad is de verende voorvork iets dat ontbreekt. Verder heeft de Zonar enkel batterijverlichting (de Hoprider heeft een naafdynamo en een doorgetrokken kabel naar het achterlicht) en zijn de handvatten van de Zonar niet en die van de Hoprider wel vastgezet met een bout in het stuur. De Hoprider wordt afgeleverd met goede banden (Schwalbe Marathon). Bij de Batavus is niet duidelijk welke banden er worden gemonteerd.

Bij “heel het jaar door”, redelijk veel kilometers ook op iets minder wegen en zelf onderhoud denk ik aan een riem met Nexus-8.

Nexus-7, Cortina Mozzo 7v, lukt voor rond de € 700 (zie hier, hier en hier) maar ik zou toch overwegen het geld uit te geven voor een Nexus-8.

De Cortina Mozzo 7v is, ondanks de gemonteerde Gates-belt, niet wat ik zoek. De belangrijkste reden daarvoor is dat op de Mozzo V-Brakes zijn gemonteerd. Die zijn verre van ideaal bij zware regen, sneeuw of ander meteorologisch onheil. Als het een Cortina met aandrijfriem zou moeten worden, dan denk ik eerder aan de Speed 8V Belt. Dat model is in de door mij gewenste framemaat, bij de bekende webwinkels pas over een maand of acht weer verkrijgbaar. Ten opzichte van de B’Twin Hoprider 900 ligt daarvan bovendien de (advies)prijs ongeveer € 300,- hoger en dat is een fors verschil. Aanbod van fietsen met Nexus 3 of Nexus 7 in combinatie met een reguliere ketting is er genoeg binnen het gestelde budget. Vind het toch opvallend dat het prijsverschil tussen een winkel die zelf fietsen laat produceren en de webwinkel of fietsenmaker op de hoek zo groot is.

Ja, fietsen met een riem zijn duurder, ik ben bereid dat er voor uit te geven omdat het onderhoud later beduidend minder is.

De Cortina Speed 8V Belt zie ik op dit moment in de aanbieding voor voor €619 met rollerbrakes.

Ik blijf het arrogant vinden van fabrikanten zoals Cortina om een gewicht van 18kg een lichte fiets te noemen.

1 like

Korte update na een aantal jaren. Uiteindelijk gekozen voor de Hoprider en er geen moment spijt van gehad. Zeer veel fiets kunnen kopen voor relatief weinig. Een klein probleem met de verlichting is onder garantie en zonder gedoe verholpen door Decathlon (een servicebeurt en een leenfiets waren daarbij gratis). Verder, op wat bussen smeerolie en verbruiksmateriaal na, geen bijkomende kosten eraan gehad. Er is in de jaren dat de fiets is gebruikt redelijk veel mee gereden (ongeveer 10.000 km p.j.) in zowel slecht weer als onder optimale omstandigheden.

2 likes

Dat is gewoon geweldig! En bedankt voor je feedback!