Aanschaf Dinsdag Exclusive of Chamonix S8

Beste fietsbonders,

Nu het mooie weer eraan komt wilde ik graag een nieuwe fiets aanschaffen vooral voor woon-werk verkeer door de stad maar ook voor een recreatieve tocht op het fietspad door de duinen. Verder ben ik geen expert in de fietswereld. Via mijn werk heb ik voldoende financiële mogelijkheden en mijn oog was gevallen op de volgende twee fietsen:

1: Dinsdag Exclusive Plus

OF

  • Chamonix S8

Beide bovenstaande fietsen zien er op het eerste oog redelijk vergelijkbaar uit. Zelf leek het mij wel praktisch om voor het damesmodel te gaan.

Ik ben zeer benieuwd of er ervaringen of ideeën zijn over deze twee fietsen en of één van deze fietsen te adviseren is.

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Groet,

Gerardis

Ten eerste: Welkom!

Vervolgens: alleen jij kan bepalen wat voor JOU de beste fiets is.
Ga op beide fietsen een behoorlijke testrit maken.
En wie weet, misschien ga je nog een 3e of 4e fiets proberen.
Vermijdt dan wel de nexus 7 versnellingsnaven, die hebben een slechte naam.
Een riem is inderdaad behoorlijk onderhoudsarm, maar ook die slijt, en vervanging is wel veel prijziger dan een ketting. Daarnaast bestaat er ook kwaliteitsverschil tussen diverse riemen en de beste is ook de duurste.
Als laatste: een fiets met lage instap (damesmodel) is vanwege de bouw wat flexibeler, of als je het anders wil zeggen, minder stabiel dan een diamantframe (herenmodel).
Pak de fiets bij het zadel en schud eens flink heen en weer; als de voorkant “kwispelt” als een blij hondje: kies een ander merk fiets!

Aanvulling: al eens gekeken bij

Ik ben wel geïnteresseerd in riemen (zoek maar eens op het forum) maar wat belangrijk is te weten is het verschil tussen CDN en CDX. CDN gaat een stuk minder lang mee dan CDX, dat zal je merken als je bijv elke dag een flink stuk naar je werk fietst.

Moeilijk/niet terug te vinden op de sites van Batavus/Gazelle en volgens mij staat er zelfs een fout:

Screenshot_20230503_081915

Continental heeft ooit een riem voor de fiets gemaakt maar dat was geen succes. Volgens mij is het ook niet waar, er is niets op de site van Gazelle over te vinden maar wel op andere plekken op het Internet en die zeggen dat het gewoon een CDN riem is. Hetzelfde geldt voor de Dinsdag Exclusief Plus.

Ik geloof dat de Alfine 11 voor Nederland geen betere keuze is dan de Nexus 8.

Inmiddels heb ik mijn Gazelle Chamonix s8 alweer sinds mijn zoektocht een aantal jaar geleden. Ik heb hem gekocht net na de zomervakantie in 2019. Mijn model is ook de Chamonix S8 2019.

Ik ben eigenlijk heel tevreden over deze fiets en ik denk dat de huidige s8 dezelfde fiets is alleen met andere remmen en een andere kleur.

Er was maar 1 ding dat me destijds stoorde en dat was dat de fiets wat rammelend geluid maakte. Zowel het zadel als de kabels die door het frame lopen waren daar de oorzaak van. Beide heb ik zelf weten te verhelpen.

Verder was ik over de afleveringsbeurt van de dealer erg ontevreden. Zo’n beetje alles dat los kon zitten en vastgedraaid had moeten worden zat nog los. Ook de achterste remkabel zat niet netjes dus die heb ik later zelf nog opnieuw gemonteerd. Ik was blij dat ik nog de versie met de ouderwetse remkabels had, want dat was zelf vrij eenvoudig te fixen.

Waar ik erg tevreden over ben is de stabiliteit van de fiets. Met wind mee kan je natuurlijk lekker doorfietsen, maar zelfs als je op bepaalde momenten ervoor kiest om lekker te sprinten en voor Zo’n type fiets duizelingwekkende snelheden haalt (bijv 35-40km per uur) ligt ie als een huis op de weg, dat is echt iets dat ik erg kan waarderen, ook als je een dijkhelling afsjeest blijft alles heel stabiel. Je wordt dus ook niet door de fiets gewaarschuwd dat je misschien even wat vaart moet minderen haha want op deze fiets lijkt het alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je met een noodvaart voorbij flitst.

Het frame is heel stug. Ik beb daar persoonlijk dol op. Maar daar moet je van houden. Relatief weinig comfort, maar veel prestatie. Fiets loopt heel licht al is het natuurlijk niet de lichtste.

Hobbeltjes etc voel je dus wel.

CDN riem gaat prima en tegenwoordig zijn de achtertandwielen wel gewoon CDX dus er vindt eigenlijk alleen slijtage aan de riem plaats. Ik ben alleen een mooi weer fietser en ik heb nog maar 2000km op de teller dus mijn mening over duurzaamheid telt niet. Op het oog ziet mijn riem er nog als nieuw uit.

Lichtopbrengst voorlamp is erg goed. Jammer dat achterlicht niet ook via de naafdynamo loopt. Maar het werkt wel allemaal goed.

Nexus 8 premium naaf: erg tevreden mee. Ik vind zowel de 1e twee versnellingen heel prettig voor dijkbeklimmen en tegenwind en de 7e en 8e versnelling super voor wind mee en heuvel af. Het gemak waarmee je op die momenten of soepel vooruitkomt of soepel een flinke vaart kan maken zijn top! Al was ik wel weinig gewend voordat ik deze fiets kocht.

Het grootste risico van deze fiets adviseren vind ik dus het gebrek aan comfort. Superstugge fiets. Daar moet je dus van houden, en ik ben er dus juist mede daardoor erg blij mee. 3,5 jaar na aankoop zou ik dus zo weer dezelfde fiets kopen en dat zegt wel iets.

De Continental riem is al snel na de start uit productie gehaald, vanwege de vele breuken met soms een ongeluk als gevolg. Afblijven dus.