Advies gevraagd voor aanschaf van sportieve fiets

Hallo,

Ik heb eigenlijk mijn leven lang altijd tweedehands fietsen gekocht en enkel wat ervaring met mountainbike fietsen, maar verder op het vlak van stad/hybride fietsen erg weinig ervaring. Vaak oude stationfietsen gehad!
De vraag gaat eigenlijk over twee fietsen. Een nieuwe Sensa Superlite of een tweedehands Koga F3 2.0 beide met derailleur. Ik wil er mee touren/lange stukken fietsen ne voor gewoon dagelijks gebruik.
Eerste idee was een fiets met belt ivm minder onderhoud, maar dat viel af na test door minder schakelmogelijkheid in de kleinere tandwielen.

Ik kan een Sensa superlite kopen voor €1299,- bij de fietswinkel of een Koga F3 2.0 (20/21) voor 900,- tweedehands.

Wat ik in mijn eigen voor nadelen lijst kan zetten, is dat de Koga een naafdynamo heeft, kabels door het frame heeft lopen en waarschijnlijk een betere tweedehands waarde behoud vergeleken met de Sensa.
De Sensa heeft een carbon voorvork en het belangrijkste garantie bij de dealer.

Ik heb enkel op de Sensa gefietst en vond hem prima, Wel wat direct/gevoelig voor het sturen en de spatborden klapperde nogal. Maar verder een lichte fijne snelle fiets. Hij voelde alleen wat minder betrouwbaar aan qua stijfheid/onderdelen. Maar dat is een ongefundeerd gevoel.
De Koga ken ik niet, het is vooral een vraag. Welke fiets is wat betreft onderdelen en betrouwbaarheid/levensduur het beste? Ook zal er af en toe een kinderzitje op de achterkant worden bevestigd, mocht dit nodig zijn.
Wellicht kan iemand met wat ervaring mij wat informatie geven om de keuze wat makkelijker te maken.

Wat misschien ook nog handig is om te melden.
Ik had bij de sensa wel een wat groter frame gepast getest 61 cm voor mijn 180cm. De 56cm was ook vrij klein voor mijn gevoel. Hiervan heb ik kort op de 56cm gefietst, maar dat was een vrouwenversie met belt. Die was te klein voor mijn gevoel.
De Koga is een 57cm frame.

Het is een lange waslijst en veel vragen. hopelijk kan iemand me wat verheldering geven. Bedankt alvast!

Koop je de Koga ook via je fietsenmaker?

Moeilijke keuze vindt ik ook, wat betreft garantie zou ik de Sensa geen pluspunten geven, ja, klopt op een nieuwe fiets heb je de eerste jaren een betere garantie maar de kans op problemen is klein. De Koga heeft die jaren al voorbij en als hij nog goed is…

Als je de fiets ook in het donker gebruikt dan zeker pluspunten voor een naafdynamo.

Bedankt voor je reactie, MikeRZ.

De koga is via marktplaats. Ik had al wel wat onderzoek gedaan dat vooral de Koga tricky is met de voorvering. Maar dat heeft dit model niet. Verder is natuurlijk wel een deralieur wat trickier tweedehands. Maar daar heb ikzelf wel wat meer ervaring mee en kan ik relatief snel zien of dit ok is. Voordeel natuurlijk van de Sensa is dat hierin alles goed wordt afgesteld bij aankoop en er dus ook nog geen slijtage op deze onderdelen zit.

De fiets wordt inderdaad ook regelmatig in het donker gebruikt. Op de Sensa zitten wel batterijlampjes (axa dacht ik) maar is zeker een pluspunt van de koga. (Ik heb altijd lege batterijtjes op mn oude fiets ;-))

1 like

Goed te horen, het probleem met tweedehands fietsen is dat veel mensen die op zoek zijn naar een goedkope fiets onvoldoende kennis hebben om te beoordelen of een fiets goed is.

Slijtage van de versnelling zou voor mij geen reden zijn om een fiets niet te nemen, maar dat moet dan wel in de prijs terug komen.

Daar ben ik inderdaad ook niet erg bang voor. Het gaat me meer om ervaringen van beide merken. Die voor mij beide onbekend zijn. Het gaat mij ook niet om het minimale prijsverschil. Het is meer de vraag welke de beste, laten we het noemen duurzaamste keuze is :slight_smile:
De koga is het waard als veel onderdelen van de Sensa sneller aan slijtage onderhevig zijn.

Kwaliteit van beide merken is niet ter discussie. Gewoon goed.

Ok duidelijk. Dan is de nieuwe fiets de beste optie naar mijn rationaliteit.

Inmiddels zijn er batterij loze fietslampjes (o.a. van de Hema) met Led verlichting. Die stop je als reserve in je broekzak.

@Sjef , kan je een link geven ?

Voor een achterlamp kunnen batterijen wat mij betreft wel, één keer per jaar vervangen en klaar maar voor een voorlamp vindt ik het niets. Wil je een beetje licht hebben dan moet je de lamp elke drie dagen opladen of om de week batterijen vervangen.