Bagagedragers geen montagepunt meer aan zadelbuis?

Ik zoek ter vervanging van mijn Giant Ultimo (sportieve stadsfiets, zeg maar) met Nexus 7 een opvolger. Ik wil graag tenminste een Nexus 8 (premium) omdat ik de Nexus 7 zwaar vindt trappen. Liefst nog een Alfine 8 of 11, maar ik zie al dat die uitsluitend voorbehouden zijn aan Trekking fietsen :disappointed:
(edit: de Batavus Dinsdag Exclusive lijkt een uitzondering)

Wat me tijdens het oriënteren op een nieuwe fiets opvalt, is dat veel van de bagage dragers (achter) van lichte stadsfietsen helemaal geen montage punt meer lijken te hebben aan de zadelbuis. Wat ik bedoel is dat normaliter de bagage drager een aantal montage punten heeft, waarmee die vast zit op de fiets. Meestal zijn dat de achteras (of vlak daarboven) en - meestal via een verlengstukje - aan de zadelbuis van het frame. Wat ik voortdurend zie is dit: montage punt alleen maar bij de achter as… Geen verbinding / montage punt meer van de bagagedrager naar de zadelbuis.

(plaatje geleend van de website van Batavus)

Ik vraag me af wat dat nu voor gevolgen heeft voor de stabiliteit en de belasting daarvan? Ik heb nog jonge kinderen (de jongste 1 en die erboven is 3) dus ik zal zeker nog een jaar of 5 a 6 de mogelijkheid willen behouden om een stoeltje achterop te doen voor deze kleuters.
Het lijkt me op de manier waarop dragers zo zijn geconstrueerd, zo instabiel als je bijv. hobbels in de weg hebt of bij een plotselinge uitwijk manoeuvre, als je een kleuter met stoeltje achterop hebt.

Benieuwd naar jullie ervaringen met de stevigheid van dergelijke achterdragers en tips.

De achtergrond van deze vraag is: op dit moment gebruik ik al twee Yepp easyfit stoeltjes die gemonteerd worden op de achterdrager (die klik je in het eaysfit window van ofwel de adapter ofwel de bagagedrager als die een easyfit window heeft) Nu zijn er wel stoeltjes met framebuis bevestiging, dat zou een oplossing kunnen zijn. Maar ik stap liever niet over naar nieuwe stoeltjes ivm de extra kosten die dit met zich mee brengt.

Correct: steeds meer fabrikanten hanteren deze constructie. Ik vind het ook niks. Een montagepunt aan de staande achtervork is beslist stabieler. Overigens zijn lang niet alle kinderstoeltjes afhankelijk van een stevige bagagedrager. Er zijn ook systemen waar de staande achtervork en de zitbuis worden omklemd, zoals bij Bobike.

Dit heeft naar mijn weten te maken met de vormgeving. De zichtbare verbinding van de bagagedrager met de staande achtervork/zadelbuis is verdwenen, in plaats daarvan loop deze verbinding nu vaak (onzichtbaar) door het spatbord. Ter hoogte van het ringslot word aan de onderkant van het spatbord een stalen strip bevestigd, die naar de bagagedrager loopt. Belastbaarheid zou op de bagagedrager vermeld moeten zijn. Op de afbeelding zie je dan ook dat de bagagedrager als het ware op het spatbord steunt.

1 like

Ah, dat klinkt eigenlijk best logisch. Ik probeerde aan de hand van grotere foto’s van dergelijke systemen dat te bekijken, maar dat lukte niet echt (staat telkens net niet goed op de foto of het is simpelweg niet goed zichtbaar) Ik dacht zoiets wel te herkennen bij de Gazelle Chamonix, daar lijk je vrij goed een stalen strip te kunnen zien op het spatbord.

Het max toegestane gewicht van de bagage drager wordt ook vrijwel nergens vermeld, dat is ook zoiets. Ik denk dat er voor mij niets anders op zit dan de fietsen waar ik straks op uit kom, toch echt zelf te gaan bekijken in bijv. fietswereld in Ede oid. Daar kan ik dan zelf zien hoe eea gemonteerd zit en hoe stevig het aan voelt en wat er op de bagage dragers staat qua max gewicht…

Dank tot zover voor jullie reacties! :+1:

Ja, ik heb mee ook al verbaasd over deze “mode-trent” die ook niet echt mijn ding is.

Veel mooier en praktischer vind ik een bagagedrager die onderdeel van het frame is zoals bijv de Tout-Terrain Amber Road.

Ik heb ook z’n fiets met een “verborgen” bevestiging en moet je zeggen dat het mij in de praktijk niet tegen valt, de meeste kracht moet naar onderen worden afgevoerd en de verbinding onder het spatbord is echt wel stevig.

1 like

@MikeRZ bedankt voor het delen van jouw ervaringen!

Ik begin op basis van jullie reacties, me er steeds meer van te vergewissen dat er wel degelijk nog een verbinding is met het frame thv van de zadelbuis. Maar dus op een onzichtbare manier weggewerkt via een verstevigd spatbord, mogelijk niet eens per-se minder sterk dan de huidige manier.

Die Amber Road is een heel mooi voorbeeld van hoe het ook kan.

Nog even over de stoeltjes:
Kindjes achterop via een stoel met framebuis bevestiging, is vaak maar tot zoveel KG / zoveel jaar. Daarna kom je al snel uit bij junior stoeltjes waar je de laatste jaren mee doet totdat ze eindelijk zelfstandig grotere afstanden zoals naar school kunnen fietsen. Die moeten gemonteerd op de bagagedrager. Mijn kinderen ‘zitten’ :slightly_smiling_face: ook nog eens op de +2 groeilijn, ze zijn allemaal vergeleken met gemiddelde langer en zwaarder dan leeftijdsgenoten :grimacing:
Bij zo’n Amber Road constructie is er niet eens een schroef verbinding tussen bagage drager en frame, dat moet wel resulteren in een zeer stabiel geheel.

Mijn zorgen bleken inderdaad ongegrond.

Ik heb, in dit geval bij de Batavus Dinsdag met Racktime bagagedrager, kunnen vaststellen dat de montage richting zadelbuis inderdaad via een versteviging onder het achterspatbord goed voor elkaar zit.

Op de bagagedrager staat ook keurig vermeld dat de belastbaarheid gewoon 25KG is:

Inmiddels zit er ook een Steco Eaysfit adapter op en ik heb daarmee al een kindje kunnen vervoeren met een fietszitje. En dat lijkt minstens zo’n stevig geheel als dat bij mijn vorige fiets was met ook een aluminium bagagedrager geschikt tot 25KG en wel met zo’n dubbele bevestiging naar de zadelbuis.

1 like