Bergamont Vitess 7 of Cube kathmandu pro.....iemand ervaring?

Beste leden,

Ik zit met een aanschaf dilemma.
Ik heb op een aantal fietsen gefietst, waaronder de Bergamont vitess 7 24 en de Cube kathmandu pro

Nu is het zo dat ik eigenlijk de Bergamont Vitess 7 net wat fijner vind fietsen, dit komt door het iets directer sturen, en vanwege de stijfheid van de hele fiets (dit komt overigens ook door de vaste voorvork). Nu fietst de Cube ook heel erg fijn, maar niet zo stijf en direct als de Bergamont. De fietsen hebben wel nagenoeg dezelfde specs.

De reden dat ik nog niet echt een definitief besluit heb genomen, is dat ik extreem weinig kan vinden over Bergamot, zowel hier op het forum, als op andere fora. Daarnaast is de fiets ook wat duurder dan de Cube Kathmandu pro, en lees ik veel positieve verhalen over de afmontage van dit merk.

Kortom de Bergamont fiets net wat fijner (directer en is stijver in het frame), echter is hij duurder en kan ik er nagenoeg niks over vinden, dus ik weet niet wat het op lange termijn gaat doen.
Of ga ik voor de Cube, die ook erg fijn fiets, maar wat minder direct voelt, maar waar wel veel meer over bekend is en te vinden is (over het algemeen zeer positieve reacties op dit merk).

Ik ben benieuwd of er hier stiekem toch meer mensen zijn die op een Bergamont fietsen, en hier meer over kunnen vertellen.

Ik heb overigens ook een Kalkhoff endeavour geprobeerd, die was ook erg fijn, maar heeft goedkopere verstellingen en goedkopere voorvering (geen lucht zoals de cube) en valt daardoor sowieso af, anders was dit ook nog een kanshebber geweest)

De link werkt niet (meer) voor mij.

Geen ervaring met Bergamont maar het is een Duits merk en vanaf een bepaalde prijs worden er geen slechte fietsen meer gemaakt.